Hur kan jag hjälpa min väns dotter?

Hon kommer behöva mer vård ja. Hon har downs syndrom, hjärtfel samt är född för tidigt och har därför problem med koldioxid samt att syresätta sig själv.
Oj...
Jag vill inte vara negativ nu men har en nära vän med dotter med Downs och hjärtfel. Din vän måste göra upp någon sorts plan för framtiden. För vad jag förstår så behövs ofta en rad operationer och behandlingar.
Samt helst hjälp för att underlätta pga downsen

Hon avrundade ju till 16000. Är det lika jämnt menar du? Hur som helst är det här ett klassiskt bedrägeriförlopp där offren successivt krävs på mer och mer pengar.
Med det undantaget att vi alla fått följa graviditeten, flickans födelse och deras kamp på fb. Pappan har inte kapacitet nog att hitta på ett sådant bedrägeri och av bilder att döma (jag veeeet n är jag fördomsfull) så tror jag inte att mamman har det heller.

Vad gör föräldrarna i Chile? I en del länder så försäkras man via jobbet.
Det kanske finns möjlighet att ringa en jurist i Sverige? Jag tänker att det borde gå att hitta gratis rådgivning, någonstans?
Hur länge har de bott i Chile? (Är det bara pappan?)
Jag kan noll och intet om det här, men jag tänker det bästa är ju om man kan söker via alla medlen man kan.
Det finns ingen "hjälporganisation" eller förening man kan ansöka till?
Finns det möjlighet att hitta en jurist i Chile som har gratis rådgivning (medveten om att TS kanske inte har möjlighet att svara på allt)? Jag tänker att om barnet är sjuk med risk för hens liv kanske det finns möjlighet att sjukhus MÅSTE ha kvar barnet.
Finns det möjlighet för far-/morföräldrarna att ta lån?

Svarar så gott jag kan.
De flyttade till Chile för kanske (räknar baklänges) 1,5 år sedan.
Mamman är från Chile och har en dotter sedan tidigare, jag gissar att de kanske ville att den dottern skulle ha mer kontakt med sin släkt(?)
Pappan har inte haft kontakt med sina föräldrar under hela uppväxten utan växt upp i fosterfamilj, biomamman har vad jag förstår inte i närheten av ekonomi å ngt sätt.
Mammans släkt vet jag inget om men utifrån hur de bor så tror jag inte det finns pengar där heller.

De tar haft ett event i Chile där väldigt många bidrog (om jag förstått det rätt) och då lyckades man samla ihop 1300kr så jag utgår ifrån att det är ett fattigt grannskap.

Svarar så gott jag kan.
De flyttade till Chile för kanske (räknar baklänges) 1,5 år sedan.
Mamman är från Chile och har en dotter sedan tidigare, jag gissar att de kanske ville att den dottern skulle ha mer kontakt med sin släkt(?)
Pappan har inte haft kontakt med sina föräldrar under hela uppväxten utan växt upp i fosterfamilj, biomamman har vad jag förstår inte i närheten av ekonomi å ngt sätt.
Mammans släkt vet jag inget om men utifrån hur de bor så tror jag inte det finns pengar där heller.

De tar haft ett event i Chile där väldigt många bidrog (om jag förstått det rätt) och då lyckades man samla ihop 1300kr så jag utgår ifrån att det är ett fattigt grannskap.
Finns det en chans att mamman är svensk medborgare? Jag får det till att de båda bott i Sverige? Tänker att då finns det kanske en chans att man kan få hjälp "hem" till Sverige.
Tjänar man motsvarande c:a 3000 SEK i Chile hör man tyvärr till de fattigare, vad jag har förstått det som.

En annan möjlighet är att kontakta en chilensk förening i Sverige och se om de har möjlighet att hjälpa till med regelverk, var man kan söka hjälp o.s.v.

Jag kanske griper efter halmstrån, men jag tänker att det är bättre att vända på alla stenar både en och två gånger.

Oj...
Jag vill inte vara negativ nu men har en nära vän med dotter med Downs och hjärtfel. Din vän måste göra upp någon sorts plan för framtiden. För vad jag förstår så behövs ofta en rad operationer och behandlingar.
Samt helst hjälp för att underlätta pga downsen
Har du lusläst t ex det här?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Healthcare_in_Chile

(Jag har inte gjort det men det låter orimligt att all vård Chile skulle vara så dyr. Någonstans måste väl det rimligaste dessutom vara att de söker en lösning i sitt närområde).
Tack för länken :) Har tipsat om den i gruppen nu.

Finns det en chans att mamman är svensk medborgare? Jag får det till att de båda bott i Sverige? Tänker att då finns det kanske en chans att man kan få hjälp "hem" till Sverige.
Tjänar man motsvarande c:a 3000 SEK i Chile hör man tyvärr till de fattigare, vad jag har förstått det som.

En annan möjlighet är att kontakta en chilensk förening i Sverige och se om de har möjlighet att hjälpa till med regelverk, var man kan söka hjälp o.s.v.

Jag kanske griper efter halmstrån, men jag tänker att det är bättre att vända på alla stenar både en och två gånger.
Jag vet faktiskt inte vad det gäller mamman.

Det där med chilensk förening var en riktigt bra idé. :up:
Det är just det där med att vända på varje sten som jag behöver hjälp med :D

Hon kommer behöva mer vård ja. Hon har downs syndrom, hjärtfel samt är född för tidigt och har därför problem med koldioxid samt att syresätta sig själv.
Mitt syskonbarn var som nyfödd i samma sits i Hongkong, med den skillnaden att situationen kunde lösas ekonomiskt. Det här barnet kommer högst troligt att behöva mycket vård framöver. Runt 500 000 kostade vården för mitt syskonbarn första halvåret. Överlever barnet tillkommer specialvård och sjukgymnastik, talpedagoger med mera i oändlighet. Kostnad efter kostnad. Jag skulle rekommendera att genast avbryta insamlingen för den tar aldrig slut annars.

Skit i jurister!

Ring omedelbart imorgonbitti Svenska Kommuner och Landsting, SKL! Förklara situationen i detalj för dem och fråga NOGA omdet finns något Sverige kam göra. Försäjra dig om barnets medborgarskap!

De har expertisen. Jag har fått ovärderlig hjälp av dem med mitt syskonbarn.

Jag bedömer sannolikheten att Sverige hämtar hem dem som minimal.

Föreningar är bra, men här behövs myndigheter.

Oavsett är det barnet som är patienten och det är barnet som måste vara svensk medborgare för att få (planerad) vård i Sverige.

Jag bedömer sannolikheten att Sverige hämtar hem dem som minimal.

Föreningar är bra, men här behövs myndigheter.

Oavsett är det barnet som är patienten och det är barnet som måste vara svensk medborgare för att få (planerad) vård i Sverige.
Det kan du nog bättre än jag. :) :up:

Har du lusläst t ex det här?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Healthcare_in_Chile

(Jag har inte gjort det men det låter orimligt att all vård Chile skulle vara så dyr. Någonstans måste väl det rimligaste dessutom vara att de söker en lösning i sitt närområde).
En möjlighet är ju att den chilenska vården är dyr därför att föräldrar och barn är svenska medborgare. TS måste se till att få klarhet i det för att kunna hjälpa dem överhuvudtaget.

Jag tror som andra har sagt att det första är att ta reda på om barnet är svensk medborgare och hur fort hon kan komma in i svenska sjukvårdssystemet.
Detta kommer handla om så mkt pengar och behandlingar så jag tror inte det går för er att samla ihop det.

Så börja kolla ovanstående.

Jag tror som andra har sagt att det första är att ta reda på om barnet är svensk medborgare och hur fort hon kan komma in i svenska sjukvårdssystemet.
Detta kommer handla om så mkt pengar och behandlingar så jag tror inte det går för er att samla ihop det.

Så börja kolla ovanstående.
Även om barnet är svensk medborgare, så är det ingen garanti för rätt till svensk sjukvård. Det beror på olika saker, bland annat hur ev avtal mellan Sverige och Chile ser ut, samt om familjen formellt sett bor stadigvarande i Chile eller inte. Och då är det olika för olika länder.

Nätverket runt den här familjen har enligt min mening börjat i fel ände med räddningsaktionen, utan att sätta sig in i formalian.

Även om barnet är svensk medborgare, så är det ingen garanti för rätt till svensk sjukvård. Det beror på olika saker, bland annat hur ev avtal mellan Sverige och Chile ser ut, samt om familjen formellt sett bor stadigvarande i Chile eller inte. Och då är det olika för olika länder.

Nätverket runt den här familjen har enligt min mening börjat i fel ände med räddningsaktionen, utan att sätta sig in i formalian.
Ja och jag tror detta kommer bli så kostsamt så det tyvärr inte funkar bara med insamling

Hej,
Jag har en gammal barndomsvän vars dotter föddes svårt sjuk i våras. Då de bor i Chile har de inte gratis läkarvård utan måste betala för den. De fick första räkningen från sjukhuset för några veckor sedan och valde då att starta en facebookgrupp för hjälp med denna. Betalas den inte så upphör vården av deras dotter om jag har förstått det rätt :cry:

Jag har swishat vad jag har kunnat, delat gruppen ett par gånger på FB, flera av oss har hört av sig till media men det händer liksom ingenting. Räkningen ska betalas denna vecka och vi har fått ihop drygt 16 000kr av de 50 000kr som räkningen är på. Läget är desperat och jag känner mig så förbaskat maktlöst inför detta. :arghh: Finns det något mer jag kan göra? Hur får man spridning på en sådan här sak (jag menar Aftonbladet kan ju lätt skriva om vilket skit som helst men att hjälpa till och rädda livet på en liten flicka verkar inte vara något de bryr sig om)?

Snälla snälla kom med förslag och idéer för hur jag kan fortsätta hjälpa. Jag är helt tom på idéer nu :(
Det är oerhärt tragiskt för barnet men jag kan inte se att det är din, Aftonbladets eller någon annans anvar att betala för sjukvården. Jag tycker det är mycket märkligt om man är från Sverige - d v s - antagligen fått en ganska god allmänbildning om förhållanden runt om i världen - och inte tar reda på vilka regler som gäller i det land man väljer att flytta till. Så tyvärr, jag tycker att det är föräldrarnas ansvar.
Det är behjärtansvärt att du engagerar dig men du kan inte lägga ansvar och skuldkänslor på andra för dessa människors brist på att ordna det för sig.

Ja och jag tror detta kommer bli så kostsamt så det tyvärr inte funkar bara med insamling
Insamling är bara att glömma, det har jag också redan skrivit. Barn med downs är infektionskänsliga och behöver ofta sjukvård för åkommor som andra barn reder ut på egen hand. Och tyvärr låter det ju inte som att den här lilla tjejen har de bästa förutsättningarna på den punkten, ens för att vara ett barn med downs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka