Hur kan jag hjälpa min väns dotter?

Beroende på i vilket land en svensk medborgare bor så kan hen få både akut och planerad sjukvård i Sverige. Alltså även om man bor fast utomlands och inte betalar skatt eller är folkbokförd i Sverige. Men jag vet inte när det gäller Chile.

Att få vården i Chile betald från Sverige skulle jag inte ens hoppas på.

Fri vård utomlands gäller väl endast personen självt (om han har sitt "sjukförsäkrings kort" med sig, eller via ambassad/konsulat kan kan styrka betalnings förmåga), inte eventuella anhöriga och barn som föds utomlands?

Ja, i Sverige förstås. Men detta gällde ju en räkning för vård i Chile och ett barn som är för dåligt för att flyttas, om jag förstått det rätt.
Ja, räkningen har jag heller inget hopp om då de resurserna tycks saknas i familjen. Men obetalda sjukvårdsräkningar torde vara rätt vanligt i länder där vården fungerar på det sättet. Sånt hör man ju när det gäller tex fattiga amerikaner.

Om barnet kan flyttas vet vi ju inte. Frågan är väl vad alternativet är.

Fri vård utomlands gäller väl endast personen självt (om han har sitt "sjukförsäkrings kort" med sig, eller via ambassad/konsulat kan kan styrka betalnings förmåga), inte eventuella anhöriga och barn som föds utomlands?
Jag vet inget om fri vård utomlands. Sverige har avtal med en del länder på krångliga vis.

Pappan är svensk, flickan är född i Chile så jag vet inte om hon blir svensk medborgare då?

Ska tipsa dem om att kolla med myndigheter iaf. Tack för tipset
Hon blir inte svensk medborgare automatiskt, men jag tror att hon kan bli det om hon och pappan besöker svenska ambassaden.

Men jag blir lite desperat här. Menar du alltså att familjen har försatt sig i den här situationen utan att sätta sig in i fakta och regler till den grad att fb-insamling och Aftonbladet kommer upp innan man ens kollar hur reglerna ser ut? Insamling och Aftonbladet är första åtgärd liksom??!! Innan man ens PRATAR ens med landstinget man kommer från???

Men jag blir lite desperat här. Menar du alltså att familjen har försatt sig i den här situationen utan att sätta sig in i fakta och regler till den grad att fb-insamling och Aftonbladet kommer upp innan man ens kollar hur reglerna ser ut? Insamling och Aftonbladet är första åtgärd liksom??!! Innan man ens PRATAR ens med landstinget man kommer från???
Låt mig säga som såhär. Pappan till dottern är en gammal barndomsvän (klasskamrat i liten byskola), han har alltid haft oerhört tufft för sig i skolan och skulle egentligen (min bedömning) gått i en skola som bättre fyllde hans behov. Det är inte ens de själva som startade insamlingen på fb utan det gjorde en vän till pappan. Själva verkar de mest hallfallna och inte riktigt veta vad de ska göra.

Jag har aldrig träffat hans fru dock så där kan jag inte uttala mig.

Låt mig säga som såhär. Pappan till dottern är en gammal barndomsvän (klasskamrat i liten byskola), han har alltid haft oerhört tufft för sig i skolan och skulle egentligen (min bedömning) gått i en skola som bättre fyllde hans behov. Det är inte ens de själva som startade insamlingen på fb utan det gjorde en vän till pappan. Själva verkar de mest hallfallna och inte riktigt veta vad de ska göra.

Jag har aldrig träffat hans fru dock så där kan jag inte uttala mig.
Tråkigt att höra om flickan.
Trist fråga men- hur ser situationen ut framöver? Om hon är så sjuk antar jag att hon kommer behöva fler behandlingar och mer vård?
Behövs det alltså mer än 50'?

Hej,
Jag har en gammal barndomsvän vars dotter föddes svårt sjuk i våras. Då de bor i Chile har de inte gratis läkarvård utan måste betala för den. De fick första räkningen från sjukhuset för några veckor sedan och valde då att starta en facebookgrupp för hjälp med denna. Betalas den inte så upphör vården av deras dotter om jag har förstått det rätt :cry:

Jag har swishat vad jag har kunnat, delat gruppen ett par gånger på FB, flera av oss har hört av sig till media men det händer liksom ingenting. Räkningen ska betalas denna vecka och vi har fått ihop drygt 16 000kr av de 50 000kr som räkningen är på. Läget är desperat och jag känner mig så förbaskat maktlöst inför detta. :arghh: Finns det något mer jag kan göra? Hur får man spridning på en sådan här sak (jag menar Aftonbladet kan ju lätt skriva om vilket skit som helst men att hjälpa till och rädda livet på en liten flicka verkar inte vara något de bryr sig om)?

Snälla snälla kom med förslag och idéer för hur jag kan fortsätta hjälpa. Jag är helt tom på idéer nu :(

50000:-

Jag har väldigt svårt för folk som tigger pengar. Det är föräldrarnas sak att bekosta oväntade utgifter och 50000 är ju ingenting om man haft den minsta framförhållning.

50000:-

Jag har väldigt svårt för folk som tigger pengar. Det är föräldrarnas sak att bekosta oväntade utgifter och 50000 är ju ingenting om man haft den minsta framförhållning.

O_o :crazy:
Visserligen håller jag med om att föräldrarna varit väldigt obetänksamma men 50 000:- är väldigt mycket för många människor. Jag skulle inte kunna spara ihop det på två år med nuvarande förutsättningar.

<snip>
Det räcker att titta på jämförelsevis civiliserade USA. Där får man också "bara" den sjukvård man betalar för.

Men alltid "livsuppehallande" vard. Ingen blir utskickad fran sjukhus nar de ar i fara att do ... men "planerad" (det vill saga, led byten och annan vard som man kan planera i forvag) tar mycket lang tid, ofta upp till ett par ar innan det utfors ... och i vissa stater far man det inte alls.

I det har fallet haller jag med alla om obetanksamheten att foda barnet i Chile. Det ar massor av utlands Svenskar som inte skriver ut sig, utan aker till Sverige for viss sjukvard och i synnerhet barnafodande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka