Hur kan jag hjälpa min väns dotter?

50 000 kr ÄR ingenting om man väljer att ta så höga risker. Om någon ska ta så stora risker (med sitt barns hälsa för hela helsike!) är väl det minsta att se till att det finns pengar att täcka upp om/när något händer?

Ja, det är klart att de borde ha sett till att ha pengar om något händer innan de får för sig att flytta utomlands. Jag tycker det är vansinnigt oansvarigt. Men, 50 000 är ändå skitmycket för många människor och uppenbarligen även för TS vän.

Ja, det är klart att de borde ha sett till att ha pengar om något händer innan de får för sig att flytta utomlands. Jag tycker det är vansinnigt oansvarigt. Men, 50 000 är ändå skitmycket för många människor och uppenbarligen även för TS vän.

Nu kanske vi ändå ska unna oss att hålla oss till det sammanhang meningen var uttalad, innan vi hugger på den som lagt fram argumentet?

Ja, och då ska man inte sätta sina vänner i rävsax genom att anspela på att de tar livet av ett barn om de inte betalar. Jag skulle säga upp bekantskapen om jag fick ett liknande erbjudande av en "vän".

De var väl inte ens de själva som startat insamlingen? Vad exakt de har uttryckt framkommer väl inte. Sen förstår jag att de känner sig desperata, oavsett hur korkat och obetänksamt de har agerat.

De var väl inte ens de själva som startat insamlingen? Vad exakt de har uttryckt framkommer väl inte. Sen förstår jag att de känner sig desperata, oavsett hur korkat och obetänksamt de har agerat.
Jo, det är de som tigger om pengar.

"De fick första räkningen från sjukhuset för några veckor sedan och valde då att starta en facebookgrupp för hjälp meddenna.Betalas den inte så upphör vården av deras dotter om jag har förstått det rätt :cry:"

Om det nu är så att dottern är svårt sjuk är det naturligtvis bara en tidsfråga innan nästa räkning som vännerna ska betala dyker upp.

"De fick första räkningen från sjukhuset för några veckor sedan och valde då att starta en facebookgrupp för hjälp meddenna.Betalas den inte så upphör vården av deras dotter om jag har förstått det rätt :cry:"

Om det nu är så att dottern är svårt sjuk är det naturligtvis bara en tidsfråga innan nästa räkning som vännerna ska betala dyker upp.
Det står i ett senare inlägg:
Det är inte ens de själva som startade insamlingen på fb utan det gjorde en vän till pappan. Själva verkar de mest hallfallna och inte riktigt veta vad de ska göra.

Det står i ett senare inlägg:
Det är inte ens de själva som startade insamlingen på fb utan det gjorde en vän till pappan. Själva verkar de mest hallfallna och inte riktigt veta vad de ska göra.

Jag tycker det låter som bedrägeri om jag ska vara ärlig. Märkligt att summan på räkningen är jämn.

Hur som helst råder jag TS att inte betala ett öre. Framtid snarlik situation är att vänta. Hon blir bara utnyttjad.

Vad gör föräldrarna i Chile? I en del länder så försäkras man via jobbet.
Det kanske finns möjlighet att ringa en jurist i Sverige? Jag tänker att det borde gå att hitta gratis rådgivning, någonstans?
Hur länge har de bott i Chile? (Är det bara pappan?)
Jag kan noll och intet om det här, men jag tänker det bästa är ju om man kan söker via alla medlen man kan.
Det finns ingen "hjälporganisation" eller förening man kan ansöka till?
Finns det möjlighet att hitta en jurist i Chile som har gratis rådgivning (medveten om att TS kanske inte har möjlighet att svara på allt)? Jag tänker att om barnet är sjuk med risk för hens liv kanske det finns möjlighet att sjukhus MÅSTE ha kvar barnet.
Finns det möjlighet för far-/morföräldrarna att ta lån?

Men alltid "livsuppehallande" vard. Ingen blir utskickad fran sjukhus nar de ar i fara att do ... men "planerad" (det vill saga, led byten och annan vard som man kan planera i forvag) tar mycket lang tid, ofta upp till ett par ar innan det utfors ... och i vissa stater far man det inte alls.

I det har fallet haller jag med alla om obetanksamheten att foda barnet i Chile. Det ar massor av utlands Svenskar som inte skriver ut sig, utan aker till Sverige for viss sjukvard och i synnerhet barnafodande.

Precis så. Jag skulle aldrig vågat bo i USA utan sjukförsäkring för "minsta lilla" kostar en arm och ett ben.
Visst är det dyrt men ett besök på sjukhus kan ruinera dig för all tid. Jag förstår heller inte varför inte pappan som är svensk har sett till att familjen har någon form av sjukförsäkring :o en olycka kan ju hända varenda dag.

Tråkigt att höra om flickan.
Trist fråga men- hur ser situationen ut framöver? Om hon är så sjuk antar jag att hon kommer behöva fler behandlingar och mer vård?
Behövs det alltså mer än 50'?
Hon kommer behöva mer vård ja. Hon har downs syndrom, hjärtfel samt är född för tidigt och har därför problem med koldioxid samt att syresätta sig själv.

50000:-

Jag har väldigt svårt för folk som tigger pengar. Det är föräldrarnas sak att bekosta oväntade utgifter och 50000 är ju ingenting om man haft den minsta framförhållning.
Pappan jobbar i Chile och tjänar då ca 3000kr i månaden så en chock på 50000kr är ofantlig

Det var jag som inte riktigt höll isär sakerna när jag skrev första inlägget. Ber om ursäkt för detta. Det är inte de själva sim startat gruppen utan en vän till pappan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka