Hur kan jag hjälpa min väns dotter?

Jag tolkar det som att @Wingates helt enkelt menar att bara för att barnet behöver stora (och dyra) vårdinsatser tidigt betyder det inte att det kommer att fortsätta så, nödvändigtvis. Man kan alltså inte extrapolera från nuvarande situation och säga att för att barnet har Downs kommer det att krävas mycket sjukvård hela livet.

Givetvis är den ekonomiska situationen en fullständig katastrof för den här familjen, att inte kunna betala för sitt barns nödvändiga vård är ju en mardröm. Men man behöver ju inte måla upp Downs som ett oupphörligt lidande samtidigt...
Nej självklart kan ett barn med Downs få ett jättebra liv.
Och familjen kan ha tur och flickan blir frisk från hjärtfelet. Men samtidigt tycker jag inte att man ska bortse från att det finns en risk att flickan behöver mer vård än bara nu för tillfället.
Helt enkelt för att familjen behöver göra upp en plan för framtiden.

Och familjen kan ha tur och flickan blir frisk från hjärtfelet. Men samtidigt tycker jag inte att man ska bortse från att det finns en risk att flickan behöver mer vård än bara nu för tillfället.

Ja, visst kan det gå bra men det kan också bli mycket värre. En ung vuxen i min bekantskapskrets har Downs. Hen är hjärtopererad hur många gånger som helst (har pacemaker) och har gått igenom en väldigt tuff leukemibehandling.

Det går inte att bortse ifrån att Downs är ett kromosomfel vilket gör dem känsliga för tex cancer och att de ofta har problem med de inre organen som hjärtat. Dvs de kräver ofta mycket och högt kvalificerad vård.

Visst är det bra att vara realistisk, men inlägget @Wingates svarade på var "det finns liksom ingen ände på sjukdomarna. Kort sagt, det kommer blöda pengar under kommande 40-50 åren." vilket jag tycker är helt rimligt att reagera på.

Så om man flyttat från Stockholms län och vill tillbaka till Sverige med sin familj, får man förtur i Migrationsverkets kvarnar?
Det låter jättekonstigt att våra län ska ha en så orättvis immigrationspolitik?
Nej, om man är utlandssvensk som senast bodde i Stockholms län gäller delvis andra regler vid planerad sjukvård i Sverige.

Visst är det bra att vara realistisk, men inlägget @Wingates svarade på var "det finns liksom ingen ände på sjukdomarna. Kort sagt, det kommer blöda pengar under kommande 40-50 åren." vilket jag tycker är helt rimligt att reagera på.

Vet du hur systemet i Chile ser ut? Om nu de 50000 stämmer så lär det bli dyrt.

Människor med Downs syndrom är även en stor kostnad i Sverige men här tar stat och kommun hand om stora kostnader vilket gör att föräldrarna kan leva ekonomiskt drägliga liv.

Jag tolkar det som att @Wingates helt enkelt menar att bara för att barnet behöver stora (och dyra) vårdinsatser tidigt betyder det inte att det kommer att fortsätta så, nödvändigtvis. Man kan alltså inte extrapolera från nuvarande situation och säga att för att barnet har Downs kommer det att krävas mycket sjukvård hela livet.

Givetvis är den ekonomiska situationen en fullständig katastrof för den här familjen, att inte kunna betala för sitt barns nödvändiga vård är ju en mardröm. Men man behöver ju inte måla upp Downs som ett oupphörligt lidande samtidigt...
Det var exakt så här jag menade.
Att ha barn med downs syndrom är verkligen inte en dans på rosor - men därifrån att dra det så långt som @Similitude gör, det är för mig ett rätt långt steg.

Frisk från hjärtfelet blir hon ju inte utan operation, men det är ganska många som slipper problemen efter det ja. Som sagt, i min erfarenhet är de flesta inte särskilt mycket sjukare än gemene man efter att de kommit upp i åldern - men ja. Som barn behöver de flesta hjärtoperationer och har problem med andningen.

Det går inte att bortse ifrån att Downs är ett kromosomfel vilket gör dem känsliga för tex cancer och att de ofta har problem med de inre organen som hjärtat. Dvs de kräver ofta mycket och högt kvalificerad vård.
Det är inte infon jag hittar angående cancer, och det mest vanliga promblemet med inre organ är hjärtproblemen (som mer män än kvinnor drabbas av).

Jag tycker helt enkelt inte man ska beskriva Downs som en så hemsk diagnos som vissa verkar göra.

Det är inte infon jag hittar angående cancer, och det mest vanliga promblemet med inre organ är hjärtproblemen (som mer män än kvinnor drabbas av).

Jag tycker helt enkelt inte man ska beskriva Downs som en så hemsk diagnos som vissa verkar göra.

Nej, det säger inte jag heller men man kommer inte ifrån att de oftare än genomsnittet har svåra hälsoproblem som kräver kvalificerad vård.

Jag googlade det om cancer och jag hade tydligen fel (jag fick höra det för länge sedan så det har säkert kommit nya rön). Tvärtemot så har de tydligen ett visst skydd av den extra kromosomen mot vissa cancerformer. Dvs den i min bekantskapskrets drog många nitlotter :( :down:

Chile har en riktigt bra allman vard for sina medborgare som betalas via skatte systemet. I storre stader fungerar det battre an pa landsbyggden. De har dessutom privata sjukforsakringar som man "koper" om man inte ar medborgare eller vill ha en snabbare och till och med battre vard. Om man ar en "expat" i Chile behover man alltsa teckna en special forsakring for att fa sjukvard ...

Frisk från hjärtfelet blir hon ju inte utan operation, men det är ganska många som slipper problemen efter det ja. Som sagt, i min erfarenhet är de flesta inte särskilt mycket sjukare än gemene man efter att de kommit upp i åldern - men ja. Som barn behöver de flesta hjärtoperationer och har problem med andningen.

Beror ju på vad det är för hjärtfel. Har en systerdotter med Downs och hennes hjärtfel växte bort. Hon hade, om jag minns rätt, ett hål i en skiljevägg i hjärtat. Vi var hela tiden beredda på operation, men när hon fyllde tre hade hålet växt ihop (helt eller bara tillräckligt för att slippa operation vet jag inte).

Chile har en riktigt bra allman vard for sina medborgare som betalas via skatte systemet. I storre stader fungerar det battre an pa landsbyggden. De har dessutom privata sjukforsakringar som man "koper" om man inte ar medborgare eller vill ha en snabbare och till och med battre vard. Om man ar en "expat" i Chile behover man alltsa teckna en special forsakring for att fa sjukvard ...

Det gör att mina misstankar om bedrägeri ökar ytterligare.

Vi svenskar är så duktiga på att tycka att vi har rätt till allt - och kostnadsfritt också. Och att ta för givet att det gäller oavsett var vi svenskar befinner oss.
Fast det här gäller människor från många länder - att man förutsätter att det funkar som hemma. Jag träffar människor dagligen som har hamnat i väldigt svåra situationer, situationer de hade kunnat undvika lätt om de bara gjort lite efterforskningar (en snabb googling till och med), men som helt enkelt förutsatt att det är som hemma. Och de kommer från hela världen.

För övrigt tycker jag, och detta är inte riktigt specifikt mot dig, att tonen i tråden är rätt tråkig. Oavsett vem som har rätt till vård i Sverige, oavsett hur många i världen som har det svårt, så är det en sorglig och hemsk situation och jag har i alla fall full förståelse för att TS vill göra något för att hjälpa till. Jag kan inte rycka på axlarna åt att en liten flicka ligger på sjukhus och det finns ingen som kan betala hennes räkning. Jag hoppas att @Petruska s råd kan leda till något bra och att allt ordnar sig för den lilla flickan.

Hej,
Jag har en gammal barndomsvän vars dotter föddes svårt sjuk i våras. Då de bor i Chile har de inte gratis läkarvård utan måste betala för den. De fick första räkningen från sjukhuset för några veckor sedan och valde då att starta en facebookgrupp för hjälp med denna. Betalas den inte så upphör vården av deras dotter om jag har förstått det rätt :cry:

Jag har swishat vad jag har kunnat, delat gruppen ett par gånger på FB, flera av oss har hört av sig till media men det händer liksom ingenting. Räkningen ska betalas denna vecka och vi har fått ihop drygt 16 000kr av de 50 000kr som räkningen är på. Läget är desperat och jag känner mig så förbaskat maktlöst inför detta. :arghh: Finns det något mer jag kan göra? Hur får man spridning på en sådan här sak (jag menar Aftonbladet kan ju lätt skriva om vilket skit som helst men att hjälpa till och rädda livet på en liten flicka verkar inte vara något de bryr sig om)?

Snälla snälla kom med förslag och idéer för hur jag kan fortsätta hjälpa. Jag är helt tom på idéer nu :(
Hur går det TS?
Har du eller familjen fått några idéer?
Hoppas på att det händer något positivt framöver

Ungefär hälften av dem föds med hjärtfel, har jag fått lära mig. Det är mycket, men det är inte de flesta. Många av dem som har hjärtfel behöver opereras, men inte alla. Hur det ser ut i Sverige respektive Chile vet jag inte, men i Hongkong dör faktiskt så många som 5-6 % av de som opereras under eller i samband med operationen.

Det är ett besvärligt funktionshinder, men jag håller med dig om att det inte finns någon anledning att förstora problemen.

Fast det skrevs tidigare i tråden att pappan tjänar 3000 kr i månaden. Chile har en genomsnittlig månadsinkomst på ca 8000 kr ($1021), så familjen lär vara rejält fattig även med chilenska mått mätt.

Det bör alltså aldrig funnits några pengar till en privat sjukförsäkring.

Fast det här gäller människor från många länder - att man förutsätter att det funkar som hemma. Jag träffar människor dagligen som har hamnat i väldigt svåra situationer, situationer de hade kunnat undvika lätt om de bara gjort lite efterforskningar (en snabb googling till och med), men som helt enkelt förutsatt att det är som hemma. Och de kommer från hela världen.

För övrigt tycker jag, och detta är inte riktigt specifikt mot dig, att tonen i tråden är rätt tråkig. Oavsett vem som har rätt till vård i Sverige, oavsett hur många i världen som har det svårt, så är det en sorglig och hemsk situation och jag har i alla fall full förståelse för att TS vill göra något för att hjälpa till. Jag kan inte rycka på axlarna åt att en liten flicka ligger på sjukhus och det finns ingen som kan betala hennes räkning. Jag hoppas att @Petruska s råd kan leda till något bra och att allt ordnar sig för den lilla flickan.

Nu kan man ju se att det är en hemsk situation utan att skänka pengar. Sådant här tiggeribeteende ska absolut inte uppmuntras utan fördömas. Just för att det finns svaga individer som faller för känslorna och ger samtidigt som bättre behövande med mindre stämma blir utan. Vi har en stat och ett världssamfund så att de mest behövande människorna ska få hjälp.

Nu kan man ju se att det är en hemsk situation utan att skänka pengar. Sådant här tiggeribeteende ska absolut inte uppmuntras utan fördömas. Just för att det finns svaga individer som faller för känslorna och ger samtidigt som bättre behövande med mindre stämma blir utan. Vi har en stat och ett världssamfund så att de mest behövande människorna ska få hjälp.
Det är fint att du är så rättrådig. :)

Nu är det ju ingen som ber om pengar i den här tråden och såvitt jag vet heller ingen som skänker några pengar. Att någon bekant till TS vänner har startat en insamling på fb, är väl ändå ett rätt perifert problem för dig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka