Hur kan jag hjälpa min väns dotter?

Det är fint att du är så rättrådig. :)

Nu är det ju ingen som ber om pengar i den här tråden och såvitt jag vet heller ingen som skänker några pengar. Att någon bekant till TS vänner har startat en insamling på fb, är väl ändå ett rätt perifert problem för dig?

Svenskens naiva, godtrogna och irrationella syn på tiggeri är ett problem för så gott som samtliga svenskar. Jag antar att du förstår vad jag avser.

Nu är det ju ingen som ber om pengar i den här tråden och såvitt jag vet heller ingen som skänker några pengar.
Framförallt har jag överhuvudtaget inte nämnt att någon borde skänka pengar i mitt inlägg (som jag gissar är det som citerats). Det jag talar om är att man kan faktiskt kan se att ja, de här människorna borde ha agerat annorlunda och hade kunnat agera annorlunda men ändå känna empati och förståelse för att de är i en fruktansvärd situation just nu.

Vissa har ju svarat helt utan att ens uttrycka ett ord av medkänsla. SÅ svårt är det faktiskt inte att beklaga och visa att man förstår. Att man känner med människor.

Det är ingen som är tvingad att ge pengar.
Folk får väl göra vad de vill med sina pengar?

Samhällets normer påverkar vad folk gör av sina pengar och denna acceptans för tiggeri som finns i Sverige gör att svenskar ger mer än andra. Vilket i sin tur för med sig en mängd problem.

Njaa, nu ska vi väl inte måla fan på väggen. Min bror har downs (och även jag har arbetat med massor med personer med downs plus så var familjen oerhört aktiv i FUB när vi var barn) och inte fan har vi "blödigt pengar". JA, han hade problem när han var liten - han är som de flesta andra hjärtopererad, hade andningsproblem och är även opererad för skelning men se senaste 10-15 åren har han knappast varit särskilt mycket sjukare är gemene man. Det har ingen av de andra jag arbetat med heller varit. (Min bror är 24 idag)

Hur många med downs bor i eget boende, har ett normalt jobb och klarar sig helt själv? Ingen som jag känner. De jag känner varierar allt från hyfsat välfungerande till ganska gravt dåliga med demens. Gemensamt för alla är att de har olika åkommor som kräver tillsyn till och från under livet. Alla bor dessutom på gruppboenden. Med personal. Här i Sverige får dom hjälp med allt detta. Det bekostas av stat och kommun och allt vad det heter.
Är man född i Chile med downs och dessutom med hjärtfel och andningssvårigheter så kan inte jag se att framtiden blir billig.

Behövde ni bekosta något av din brors åkommor med egna medel? Hjärtoperationer är sällan några billiga grejor.

Det finns väldigt mycket kostnader för en person med downs som man kanske inte tänker på. Personaltätheten på gruppboenden är ofta ganska hög. De jag jobbar på har 1 personal/boende alternativt 1 personal/2 stycken boende. Huset i sig kostar pengar att bygga, underhålla mm. Daglig verksamhet kostar massor av pengar. Taxi kostar pengar. Och så har vi sjukdomar då som kan vara medfödda eller slå till senare i livet. ALLT detta kostar pengar. Så jo, jag anser nog att "man" (föräldrar, anhöriga, stat, kommun osv) blöder pengar för varje person med downs. Varför ska en person med downs som är född i Chile nöja sig med mindre?
Jag är väldigt tacksam att kommunen jag arbetar för är villig att spendera såpass mycket som de gör för dessa underbara människor. Sedan kan jag ju tycka att dom kunde spendera mer. Det finns alltid hål att stoppa pengarna i. ;)

Den här tråden känns inte som ett av Bukes stoltaste moments... Att de här föräldrarna fått ett barn med downs i Chile utan att ha ett skyddsnät är ett faktum. Kanske inte så smart, men nu är det så.

Min fråga är: Kan pappan få jobb i Sverige eller något land där han kan tjäna mer pengar?

Fast det skrevs tidigare i tråden att pappan tjänar 3000 kr i månaden. Chile har en genomsnittlig månadsinkomst på ca 8000 kr ($1021), så familjen lär vara rejält fattig även med chilenska mått mätt.

Det bör alltså aldrig funnits några pengar till en privat sjukförsäkring.

Som jag sa, om man ar MEDBORGARE i Chile behovs det inte nagon extra forsakring da de har en riktigt bra allman sjukvard I STADERNA. Pa landsbygden ar det dock lite annorlunda och sjukvardsnivan gar ner ju langre fran staderna man kommer.

Det är absolut ingen hemsk diagnos. Om du är född i ett land som tar hand om en. Sverige gör det. Chile? Mest troligt inte.

Ar man fodd som MEDBORGARE i Chile tas man omhand, men precis som i Sverige far man rakning pa sjukvarden om man inte ar en medborgare, eller om man ar medborgare som inte ar skriven i landet. Jag har fatt nagot av de dyraste lakar rakningar i Sverige for att jag inte var inskriven i landet, men jag hade en privat forsakring som tog hand om det..

Jag tycker väl att vissa inlägg i den här tråden är lite onödigt hårda. TS har inte på något sätt 'tiggt' pengar utan bett om ideer för att hjälpa en god vän. En del bra och konstruktivt har redan getts, chilenska föreningar etc, Jag skulle också kolla fonder och liknande http://sokastipendium.se/fonder-att-soka det skadar aldrig att försöka, och de kanske kan hjälpa eller tipsa om någon annanstans (ring föreningen för Downs i Sverige, de kanske kan ge ytterligare tips).

Utan att gå närmare in på orättvisorna i världen och det sociala skyddsnät svenskar tar för givet, så är det kanske inte så konstruktivt att prata om vad TS vän borde ha gjort utan hur man kan lösa situationen som uppkommit. Förslag: svenska medborgaren börjar med att omedelbart skriva sig själv och sitt barn (svenskt medborgarskap?) i Sverige. Pronto! Kolla med FK när man efter inskrivning i Sverige har rätt till sjukvård.

Saxat från vårdguiden:

Utlandssvensk: Är du utlandssvensk, d.v.s. folkbokförd i övriga länder, med vilka Sverige saknar konventioner med, men har kvar ditt svenska medborgarskap, får du akut vård till vanlig patientavgift. Kravet är att du ska visa giltigt pass eller annan handling där det framgår att du är svensk medborgare.

Är barnet svensk medborgare? Kollade lite snabbt på MIGs hemsida och det kan vara fallet, beroende på vem av föräldrarna är svensk medborgare och födelsedatum. I så fall är väl just nu det viktigaste att se till att hen blir frisk nog att överleva resan till Sverige och folkbokförs i Sverige (gör det helst igår). Väl i Sverige med en förälder som svensk medborgare/själv svensk medborgare kan man få vård som 'vanligt'. http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-barn.html

Att vara född i Sverige som svensk medborgare är att ha vunnit jackpott i världens roulette det är inte något 'svenskar' förtjänat för att de är bättre. Att svenskar pga sin priviligerade ekonomiska ställning har resurser att utöver daglig överlevnad hjälpa andra och dessutom viljan att göra det (ge till bistånd, tiggare osv), ja det är något att vara stolt över som svensk. Jag ser det inte som ett problem, utan är tvärtom otroligt glad om det är en samhällsnorm!

Sorry, läste precis ikapp tråden och såg att lån förmodligen inte är möjligt eller hållbart med tanke på den dåliga ekonomin i familjen. Förmodligen finns inget kontaktnät som är villiga att låna ut pengar heller?

Utlandssvensk: Är du utlandssvensk, d.v.s. folkbokförd i övriga länder, med vilka Sverige saknar konventioner med, men har kvar ditt svenska medborgarskap, får du akut vård till vanlig patientavgift. Kravet är att du ska visa giltigt pass eller annan handling där det framgår att du är svensk medborgare.

Det har stammer inte. Man far betala valdigt mycket for lakarvard i Sverige om man inte ar inskriven.

Det har stammer inte. Man far betala valdigt mycket for lakarvard i Sverige om man inte ar inskriven.

Jag gissar att nyckeln är ordet akut och hur det defineras. Vanlig vård för svenska medborgare som inte är skrivna i Sverige är förbaskat dyrt, det hände min mamma som bott i Kenya många år. Men hade hon blivit påkörd av en bil och hamnat på akuten med invärtes blödningar då hade det antagligen ansetts som arkut, ergo, inte behövt betala hela avgiften. Vad som sedan händer med eftervården har jag ingen aning om.

Min syster var skriven i Sverige hela tiden hon och min svåger var bosatta utomlands för att skydda barnens dagisplatser och inte riskera att hon blev utskriven från socialförsäkringen eftersom hon var gravid med sitt andra barn.

När jag kortvarigt jobbade för SCB med deras stora arbetskraftsundersökning var det förvånandsvärt många som flyttat utomlands men fortfarande var skrivna hos föräldrar, syskon, ex osv men varit bosatta utanför Sverige i flera år.

Jag tycker väl att vissa inlägg i den här tråden är lite onödigt hårda. TS har inte på något sätt 'tiggt' pengar utan bett om ideer för att hjälpa en god vän. En del bra och konstruktivt har redan getts, chilenska föreningar etc, Jag skulle också kolla fonder och liknande http://sokastipendium.se/fonder-att-soka det skadar aldrig att försöka, och de kanske kan hjälpa eller tipsa om någon annanstans (ring föreningen för Downs i Sverige, de kanske kan ge ytterligare tips).

Utan att gå närmare in på orättvisorna i världen och det sociala skyddsnät svenskar tar för givet, så är det kanske inte så konstruktivt att prata om vad TS vän borde ha gjort utan hur man kan lösa situationen som uppkommit. Förslag: svenska medborgaren börjar med att omedelbart skriva sig själv och sitt barn (svenskt medborgarskap?) i Sverige. Pronto! Kolla med FK när man efter inskrivning i Sverige har rätt till sjukvård.

Saxat från vårdguiden:

Är barnet svensk medborgare? Kollade lite snabbt på MIGs hemsida och det kan vara fallet, beroende på vem av föräldrarna är svensk medborgare och födelsedatum. I så fall är väl just nu det viktigaste att se till att hen blir frisk nog att överleva resan till Sverige och folkbokförs i Sverige (gör det helst igår). Väl i Sverige med en förälder som svensk medborgare/själv svensk medborgare kan man få vård som 'vanligt'. http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-barn.html

Att vara född i Sverige som svensk medborgare är att ha vunnit jackpott i världens roulette det är inte något 'svenskar' förtjänat för att de är bättre. Att svenskar pga sin priviligerade ekonomiska ställning har resurser att utöver daglig överlevnad hjälpa andra och dessutom viljan att göra det (ge till bistånd, tiggare osv), ja det är något att vara stolt över som svensk. Jag ser det inte som ett problem, utan är tvärtom otroligt glad om det är en samhällsnorm!

Mig veterligen är det ingen som kritiserat TS för att tigga. De som givits kritik är barnets föräldrar.

För övrigt tycker jag, och detta är inte riktigt specifikt mot dig, att tonen i tråden är rätt tråkig. Oavsett vem som har rätt till vård i Sverige, oavsett hur många i världen som har det svårt, så är det en sorglig och hemsk situation

Ja visst är det en tråkig situation.
Det tunga är ju att den här flickan är väldigt långt från ensam.

Jag må vara cynisk (fast jag uppfattar mig mer som realist) men jag kan inte bry mig om ALLA sjuka barn som inte får vård i Chile, eller Kina eller Indien eller varsomhelst.
Det sorgligaste av allt är inte den här specifika familjens situation.
Det allra värsta är att detta är "normalt" i många delar av världen.

Ja visst är det en tråkig situation.
Det tunga är ju att den här flickan är väldigt långt från ensam.

Jag må vara cynisk (fast jag uppfattar mig mer som realist) men jag kan inte bry mig om ALLA sjuka barn som inte får vård i Chile, eller Kina eller Indien eller varsomhelst.
Det sorgligaste av allt är inte den här specifika familjens situation.
Det allra värsta är att detta är "normalt" i många delar av världen.

Det sorgligaste med detta ar att det ar en situation som hade varit latt att undvika :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka