Hur kan jag hjälpa min väns dotter?

Min syster var skriven i Sverige hela tiden hon och min svåger var bosatta utomlands för att skydda barnens dagisplatser och inte riskera att hon blev utskriven från socialförsäkringen eftersom hon var gravid med sitt andra barn.

När jag kortvarigt jobbade för SCB med deras stora arbetskraftsundersökning var det förvånandsvärt många som flyttat utomlands men fortfarande var skrivna hos föräldrar, syskon, ex osv men varit bosatta utanför Sverige i flera år.
Ja, det där verkar tillämpas långt utöver vad som egentligen är riktigt lagligt. Mina svärföräldrar (och rätt många andra pensionärer) som flyttat till södra Europa efter pension gör så, eftersom de inte tycker att de kan nöja sig med vården i landet där de bor, tex Frankrike.

Jag tänker att det inte är uteslutet att det här barnets pappa också har gjort så, tex för att han inte har kommit att tänka på att han borde skriva ut sig ur Sverige. (Givet att han är svensk medborgare, då.)

Ar man fodd som MEDBORGARE i Chile tas man omhand, men precis som i Sverige far man rakning pa sjukvarden om man inte ar en medborgare, eller om man ar medborgare som inte ar skriven i landet. Jag har fatt nagot av de dyraste lakar rakningar i Sverige for att jag inte var inskriven i landet, men jag hade en privat forsakring som tog hand om det..

Vad är problemet för familjen i tråden då? Barn som föds i Chile blir automatiskt chilenska medborgare. Och du skriver att som medborgare i Chile tas man omhand? Då bör det inte finnas några problem eller dyra räkningar som ska betalas?
Att man inte får sjukvård utan kostnad om man inte är skriven i ett land ser jag som självklart.

Om nu barnet ar fodd som medborgare i Chile bordet det ju inte vara nagra problem? Det ar inte sjalvklart att man fods som medborgare i de flesta lander ... sa vida bada foraldrarna inte ar medborgare.

Tyvärr TS har jag ingen hjälp att komma med...

Jag tycker dock att alla som lägger personliga åsikter om vad som är rätt eller inte bara kan lämna tråden. Moralpredikan var inte det TS ville ha och det hjälper inte ett jäkla skit.

Hoppas det löser sig för familjen!

Tyvärr TS har jag ingen hjälp att komma med...

Jag tycker dock att alla som lägger personliga åsikter om vad som är rätt eller inte bara kan lämna tråden. Moralpredikan var inte det TS ville ha och det hjälper inte ett jäkla skit.

Hoppas det löser sig för familjen!

Fast nu är ju det här ett diskussionsforum och inte en FB sida, personliga åsikter är liksom det forumet går ut på. En del konstruktiva en del inte så mycket. " Håll käften och dra" vilket du just sa är väl sådär konstruktivt, eller?

Fast nu är ju det här ett diskussionsforum och inte en FB sida, personliga åsikter är liksom det forumet går ut på. En del konstruktiva en del inte så mycket. " Håll käften och dra" vilket du just sa är väl sådär konstruktivt, eller?
Jag är mycket väl medveten om vad det här är för forum. Men då har väl jag rätt att skriva min åsikt också eller? Vissa trådar kanske är mindre diskussionsmaterial andra, det finns nåt som heter finkänslighet också.

Hej,
Jag har en gammal barndomsvän vars dotter föddes svårt sjuk i våras. Då de bor i Chile har de inte gratis läkarvård utan måste betala för den. De fick första räkningen från sjukhuset för några veckor sedan och valde då att starta en facebookgrupp för hjälp med denna. Betalas den inte så upphör vården av deras dotter om jag har förstått det rätt :cry:

Jag har swishat vad jag har kunnat, delat gruppen ett par gånger på FB, flera av oss har hört av sig till media men det händer liksom ingenting. Räkningen ska betalas denna vecka och vi har fått ihop drygt 16 000kr av de 50 000kr som räkningen är på. Läget är desperat och jag känner mig så förbaskat maktlöst inför detta. :arghh: Finns det något mer jag kan göra? Hur får man spridning på en sådan här sak (jag menar Aftonbladet kan ju lätt skriva om vilket skit som helst men att hjälpa till och rädda livet på en liten flicka verkar inte vara något de bryr sig om)?

Snälla snälla kom med förslag och idéer för hur jag kan fortsätta hjälpa. Jag är helt tom på idéer nu :(
Hur har det gått?

Hur har det gått?

Jag föreslog att de skulle ta sig hit eftersom hon är svensk medborgare men fick svaret att de inte vill göra det pga att mammans dotter sedan ett tidigare äktenskap inte får tillåtelse att åka till Sverige för sin pappa. Min barndomsvän kunde inte heller tänka sig att åka själv till Sverige med sin dotter och att de andra ev. fick komma efter sedan. Tyvärr verkar de inte riktigt se till vad som måste göras för flickans bästa. :(

Idag fick vi en uppdatering på FB att lillflickan fått problem med hjärta, lungor samt med andningen. Hon ligger nu nedsövd i en respirator. :cry: Håller tummarna för henne men känner att jag inte kan göra mer. Det är upp till hennes föräldrar att tänka ett steg längre (under förutsättning att hon klarar sig nu). Jag förstår att man vill ha hela familjen samlad men att rädda livet på sin dotter måste gå före.

Jag föreslog att de skulle ta sig hit eftersom hon är svensk medborgare men fick svaret att de inte vill göra det pga att mammans dotter sedan ett tidigare äktenskap inte får tillåtelse att åka till Sverige för sin pappa. Min barndomsvän kunde inte heller tänka sig att åka själv till Sverige med sin dotter och att de andra ev. fick komma efter sedan. Tyvärr verkar de inte riktigt se till vad som måste göras för flickans bästa. :(

Idag fick vi en uppdatering på FB att lillflickan fått problem med hjärta, lungor samt med andningen. Hon ligger nu nedsövd i en respirator. :cry: Håller tummarna för henne men känner att jag inte kan göra mer. Det är upp till hennes föräldrar att tänka ett steg längre (under förutsättning att hon klarar sig nu). Jag förstår att man vill ha hela familjen samlad men att rädda livet på sin dotter måste gå före.
Alltså, hur väl känner du de här personerna?

Alltså, hur väl känner du de här personerna?
Jag har gått i samma klass som pappan i sex år. Liten byskola där alla kände och umgicks med alla. Tog över hans fostersysters ponny. Hans fostermamma och min mor umgicks en del innan de flyttade.

För en som inte känner honom så är det lätt att tro att det är buffel och båg men det är han inte kapabel till. Förutom att han verkligen är dumsnäll så är han inte tillräckligt intelligent. Han borde inte ens gått i vanlig skola egentligen..

Jag känner inte hans fru men av bilderna att döma (om man nu får ha lite förutfattade meningar) så ligger hon troligtvis inom samma region som honom.

Det har postats bilder (även långt innan önskan om hjälp som en av deras vänner drog igång) på flickan och det råder ingen tvekan om att hon är svårt sjuk ens för en amatör som jag. Inte heller går det att ta miste på vem som är pappa till henne. Fostermamman har även varit ner om en sväng strax efter födseln med kläder.

Hans (deras?) intelligensnivå är troligtvis det som ställer till det här för de förstår inte att det bästa för henne vore att komma hit och få hjälp här. Han (de?) har inte förmågan att tänka ett steg längre fram tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka