Hur kallt har ni i stallet?

Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Lugn och fin!

Kyla är inte farligt för hästar, bara väta och drag!
Är det bara kallt så är det snarare nyttigt.
Jag hade inte låtit en klippt häst stå utan täcke, men det gör du ju inte heller! Om du är orolig så prova känn under täcket när hästen stått inne några timmar. Med all säkerhet är den varm, är den inte det så lägg du på ett fleece under.

Viktigt att dom har stråfoder att äta, vilket dom ju har.

Jag har samma temp i stallet som ute, och mina hästar mår jättebra. Dom är täckade för att dom inte ska se ut som Raggmunkar och för att det inte ska gå åt lika mkt mat. Dom har fri tillgång på stråfoder.

Dock är alla hästar individer, vissa mer frusna än andra. Titta på dina hästar, ser dom ut som dom fryser, är det varmt under täcket? Återigen, det är viktigt att det inte drar på dom.

Några vid SLU -Sveriges lantbruksiniversitet, har gjort studier i ämnet, och resultatet är lite tvärtemot hur många hästägare resonerar, eftersom den som minst behöver täcke är nämnligen den hårt tränade tävlingshästen, allt hänger ihop med hästens värmeproduktion som ökar ju mer hästen får äta...

Dock behöver den hästen troligen ett täcke iallafall! Med stor sannorlikhet tränas den ofta i ridhus, och rids ofta svettig, och då är det inte så smart med lång vinterpäls som aldrig torkar! Särskilt om ägaren bara har ett kallare stall att tillgå, inte så bra att ställa in en fuktig häst i.... :crazy:

Vi har minusgrader i vårat stall. Kallare än ute.
Fullblodet har två täcken inne, ett fleece och ett litet tjockare stalltäcke.
Travaren klarar sig utmärkt utan täcke.

Tror inte det är nån fara för hästarna. Det blåser ju inte i stallet så.

De klarar sig med thermotäckena, mer än väl.

Mina två kallblod bor i utebox (tre väggar, tak samt en framkant och dörr på 1,40). I vintras var det så kallt som -20 emellanåt, men de var varma och goa under sina stalltäcken.

Immer

Jag har kallstall, samma temp som ute, dvs är det minus 25 ute är det minus 25 i stallet. Matte fryser häcken av sig, hästarna stortrivs. De har täcken efter behov.

Förklara snälla! Vad ÄR kallstall?
Vi har tex 5 minus ute men inte samma temp inne i stallet. Men vi har inget som värmer upp stallet förutom hästarna.
Har vi kallstall då? Skulle va intressant att veta. :idea:

I ett isolerat stall värmer hästarna själva upp stallet, och då är det inte ett kallstall. En del har också uppvärmning av stallet, så det alltid håller en viss temperatur.

Kallstall är helt oisolerat, (eller lite isolerat för tex att motverka kondens men inte tillräckligt för att hålla värme), och håller samma temp som utomhus, ungefär som en lösdrift/vindskydd.

Hästar mår ofta väldigt bra i kallstall, förutsatt att det inte bildas för mkt kondens. Det är värst för oss människor att jobba i kylan...

Mitt kallstall är helt oisolerat med tunna väggar. För att minimera vinterpälsen har hästarna täcken och sen står dom på djupströbädd som värmer lite underifrån. Det är samma temp som ute.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka