Hur kallt har ni i stallet?

Sv: Hur kallt har ni i stallet?

Vet inte om man får göra så här, men jag har kopierat lite ur en artikel av Anna Nordin jag hittat på nätet angående täckets vara eller inte...
Några vid SLU -Sveriges lantbruksiniversitet, har gjort studier i ämnet, och resultatet är lite tvärtemot hur många hästägare resonerar, eftersom den som minst behöver täcke är nämnligen den hårt tränade tävlingshästen, allt hänger ihop med hästens värmeproduktion som ökar ju mer hästen får äta...

Om hästen inte är klippt och utför ett medelhårt arbete (motsvarar ungefär tävlande upp till medelsvår nivå) behöver den normalt inte täcke på vintern. Varken i stallet eller ute. Hästar klarar kyla väldigt bra, mycket bättre än människor. Inte förrän temperaturen närmar sig tio minusgrader behöver en häst som i exemplet ovan täcke mot kylan. Men även då är ett par extra kilo hö effektivare än täcke. Om det regnar, snöar eller blåser mycket kan den dock behöva ett täcke som skydd.

En "hobbyhäst" som endast tränas lätt, och därför inte är klippt, behöver inget täcke i stallet under vintern. Men den kan behöva ett täcke i hagen om man inte istället väljer att öka högivan lite.

Vi har samma temp som ute i vårt stall. Svalt och skönt:rofl: Enda skillnaden mot ute är att det inte blåser.. Min ena kuse är helklippt och har täcke den andra är teddybjörn och har bara täcke ute när det blåser och regnar för jävligt.:)
En polare till mig har 15grader varmt i sitt stall på vintern, täpper igen ventilationen osv. undra varför hennes hästar alltid är sjuka:confused: :crazy:

Har kallstall med stoooora portar som nästan jämt står öppna. Lika kallt inne som ute och hästarna trivs ypperligt, det regnar ju inte eller blåser på dom :)
Två av hästarna har täcken de andra har det inte och vi har inge bekymer med det alls och ingen som fryser :)

Låter vettigt tycker jag.

Vi har två halvblod i stallet 23 och 28 år gamla.
I stallet så håller det oftast runt nollan, men om det är många minus ute så fryser vattnet i hinkarna åt dom så då är det ju kallare.

Men inne så står dom utan täcke.
Min skrutt är lite stel i bakvagnen så när det är som allra kallast så får han täcke på sig.

Ute så har min kille oftast ofodrat regntäcke, medan 28 åringen mer än gärna är utan allt vad täcke heter så länge det inte regnar ute, eller är snöstorm.

Men dom har fri tillgång på grovfoder både inne och ute!

Hästarna anpassar sig. Vi har nog minusgrader i stallet just nu. Vi har oftast kallare i stallet än vad det är ute tyvärr. dock gör ju hästarna sitt när dem väl kommer in. Min häst har ett 200g vintertäcke + ett fleecetäcke under. Ska köpa ett 300g+ snart som hon ska ha när det blir 10- o lägre. Tror inte du behöver oroa dig. spec inte om de har fri tillgång till grovfoder.

[QUOTE/]
Hua:eek:! I det stallet skulle jag vägra ta in en häst, oavsett ras, snacka om att tigga om luftvägsproblem och allergier... Apropå varmt eller kallt i stallarna håller jag helt med om att hästarna mår bättre i kallstall än varmstall. Bara folk kunde fatta att de inte ska stänga igen allt och täppa till alla ventiler!

Gjorde en helt inofficiell undersökning för ett tiotal år sedan där jag kollade temperaturen mellan hästen och dess stalltäcken, allt från 1-3täcken i stallar med från 5-15 grader varmt inne. Värsta skräckexemplet var i ett privatstall på en ridskola med nytt fint och välventilerat stall där de hade ca 10 gr inne (dec månad). Ett halvblodssto som var täckesklippt hade ylletäcke under 2 termostalltäcken och mellan där hon hade päls kvar och ylletäcket mätte vi (HÅLL I ER NU!!!:eek: ) upp ca 69 grader. På boxdörren stod en lapp att hästen skulle gå i sjukhage på dagarna för hon var så trött och hängig och veterinären hittade inget påtagligt fel. Ibland blir omtänksamheten skrämmande...

Nej, fram för friska glada och TORRA hästar i kallare stallklimat med stor rörelsefrihet...[/QUOTE]

men gud, stackars häst :cry: Vi har som många andra här också kallstall med grymt högt i tak. Hästarna är aldrig sjuka. Är nästan kallare i stallet än ute så de gäller att hålla igång sig själv :p Skulle ALDRIG ta in min häst i ett stall där man har värme :crazy: tänkt sen när man tar hästen från ett varmstall säger 19+ under vintern. hästen står med termotäcke och sen ska hästen ut där det är 10- :crazy: temperatursskillnad på 29 grader. kan ju aldrig vara bra. spec om hästen stått inne och svettats i sina hundra täcken...fy för människan :mad:

Nej, fram för friska glada och TORRA hästar i kallare stallklimat med stor rörelsefrihet...

Åh vad jag känner mig glad just nu! Hade möjlighet att välja box åt kallblodsstoet jag är fodervärd åt... kunde endera få en 10,5 kvm box "inne" i stallet där det alltid håller plusgrader eller en 21 kvm box i utestallet där det är lika kallt som ute men givetvis vind och regnskyddat. Jag tog uteboxen och känner mig efter att ha läst denna tråd säker på att jag gjorde rätt!

Tack till alla!

just nu är det 4-5 garder i stallet och vi har inte täcke på våra ännu inne fast ingen av dom är klippta så de klara dig bra! senare i vinter när det blir mycket minusgrader ute brukar det bli lite under nollan och då åker täcket fram!

Kallstall utan innertak och öppet längs hela takfoten, alltså samma temp som det är ute på vintern, cirka 10 minusgrader på natten.
Står tre hästar i stallet (finns 5 boxar).
Hästarna står på halm, får mkt hö och det är varmvatten i vattenkopparna.
Två av dem har samma täcke på inne som ute, min häst har inget täcke alls på sig inne.

Senast ändrad av en moderator:

Tror att vi har runt 7 grader i stallet nu när alla hästarna är inne. Alla hästar har täcke och många är klippta. Har ett par "halv-dörrar" öppna för att få bra luft. På vintern när det är riktigt kallt kan vi vara tvunga att stänga helt för att inte vattnet ska frysa. Tror aldrig hästarna fryser men jag gör....

Våra pållar har inget täcke på sej inne förrän det är typ 2-3 minus, då kanske halvblodet (oklippt) får på sej ett tunnt täcke. Ändå ggr hon får på sej tjockare är om hon varit svettig eller regnblöt. Ute har hon på sig ett ett tunnt, fleece fordat regntäcke (ca -8 ute) Likaså med islänningen (som förövrigt ser ut som en teddybjörn;) ) han går utan täcke oavsett temp(dock inte om han är genomblöt, ända in igenom pälsen) . Ända ggr han får täcke på sig ute är typ, snöstorm, blöta/iskalla vindar. Då får han på sig ett ofordrat regntäcke. Sen tkr jag att om man är osäker kan man känna imellan hästen och täcket. Som ngn redan skrivit så kan man göra större "skada" genom att ta på för mkt och hästen "kokas".:eek: 69 gradaer!! :eek::confused: Hua!!!:cry:

Senast ändrad av en moderator:

hästar har tjock päls,underhudsfett.....de fryser inte!
om tex en häst är sjuk,gammal,tunn elr inte har mat att tugga på så kan den frysa om det är kallt,rengnar,snöar....
men en häst som står inne under tak i ett stall behöver inte täcke på sig så länge de inte är klippta!
de räcker med tak över huvudet!!!!!
ska man hålla på att rulla in sina hästar i massa tjocka täcken...
dom blir bortklemade i denna värld så är det bara!!!!fy.....
mina är ute hela dagarna typ från 7 till 10-11....sen får de komma in o äta...är det sol o fint så går de utan täcke o de får mat 5-6 gånger om dagen......
hästar fryser sällan!!!!men ta gärna in en blöt häst elr om den har ett blött täcke på sig......då är det bättre att den går utan än att ha ett genomblött täcke!!!!då kan den bli sjuk!!!!:smirk: :eek:

KL

Har dom fri tillgång på hö så är det nog ingen fara! :) Men du kan ju känna på dom på morgonen. Känns dom kalla så kan du lägga ett fleecetäcke under, det värmer bra...

I mitt stall är det runt 5 grader nu.

Har också ett kall stall med plats för 2 hästar och där ligger tempen på runt 2 grader men det blir ju varmare under natten. Och som sagt det blåser eller regnar ju inte i stallet så där har dom det bara bra!! Mina har nästan aldrig täcken på sig med hö och halm klarar dom sig bra.

Kl...

Vi har ca 4 grader i stallet för tillfället och båda mina klippta hästar står med 400-grams vintertäcken. De är varma och sköna under dem.

hästar har tjock päls,underhudsfett.....de fryser inte!
om tex en häst är sjuk,gammal,tunn elr inte har mat att tugga på så kan den frysa om det är kallt,rengnar,snöar....
men en häst som står inne under tak i ett stall behöver inte täcke på sig så länge de inte är klippta!
de räcker med tak över huvudet!!!!!

och återigen - hästar är individer, och de finns de som fryser även under de premisser du nämner.

Min överdrivet fjantigt frusna valack t ex, om hackar tänder i minus fem, med fri tillgång på mat, full vinterpäls och under tak och i lä..

Tycker som du att hästar är individer. Mitt stall är kallt, högt i tak och inte helt tätt. Mina har nästan aldrig täcke inne. Enda gången är om de varit ute och blivit blöta och det är kallt, då kan jag lägga på ett ylletäcke i några timmar. Har täcke ute beroende på om det blåser och regnar/snöar. Häromdan växlade temperaturen från ca 12 grader plus ena dan till 5 minus och snö och ordentlig blåst andra dan, då fick de ha vintertäckena på sig dag 2. Men dan därpå hade vinden lagt sig rätt rejält, fast det var fortfarande minusgrader, då gick de utan. Märker jag att det blir bra mycket kallare / blåsigare / blötare än jag trodde brukar de få komma in ett par timmar tidigare.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka