Hur jobbig är en valp??

Angelina

Trådstartare
Undr en period av 9 månader har jag mist 2 av mina tre hundar. Är otroligt sugen på att skaffa en ny, helst en valp då eftersom man då har lite mer möjlighet att forma dem! Men....jag minns att jag tänkte sist jag hade en liten valp (det var för 4 år sedan) att "jag ska aldrig mer skaffa en hundvalp". Nu är hon som sagt 4 år och helt underbar:love: Men så fort jag börjar fundera på valp igen påminns jag om det jag sa förra gången.

Så, hur jobbigt är det egentligen tycker ni??

Sv: Hur jobbig är en valp??

Beror ju en del på hur man bor och hur man jobbar tror jag.
Jag personligen tycker Inte det är jobbigt med valpar. Mycket pg av att jag bor mitt ute i skogen och jobbar hemmifrån. Det är lätt för mig att få valparna rumsrena, eftersom att jag bara behöver öppna ytterdörren, när jag ser att valpen behöver gå ut exempelvis. Uppfostringsmässigt, så föredrar jag en valp mot en vuxen hund som någon annan präglat och uppfostrat.

Skitjobbig. Jag ska aldrig mer skaffa valp och min hund är ändå flera år gammal nu... Jag ska slänga ut massor av pengar och köpa en fördig 1-åring istället :p (Eller flytta ut på landet)

Håller med.. Ska aldrig mer ha valp igen, inte av den här rasen iaf. :p

*ha ha* Min valp var ändå världens goaste och gulligaste. Men jag orkar inte med all rastning och så att man blir så låst. Man kan inte bara gå iväg 2 h och fika på stan eller så... När hon var liten så hade jag bil så de fick alltid följa med så jag löste det ju på det sättet. Men iaf... Man är helt klart mycket mer bunden än med en vuxen hund!

Selma var så vidrig så jag tyckte bara om henne när hon sov. När hon var vaken var hon helt vild och det bästa hon visste var att bita oss så vi blev arga. :D Och att hon inte hade läst alla böcker där det står att valpar SKA följa efter matte och husse.
Det var såklart roligt också men jag tror inte jag vill vara med om det en gång till.
Skönt att du har bil iaf, det underlättar ju mycket. Kanske borde försöka ta körkort nån gång. :p

HADE bil!! *jag tackar att hundarna är vuxna nu* Min förra valp var ett monster. Men den som var valp sist har inte ens bitit sönder 5 saker tror jag. Hon hämtar bara snorpapper :D Å det kan jag överleva!

Åhå, du är utan nu. Det måste vara jobbigt med två hundar?
Min plan är att inte skaffa en till hund förrän sambon (eller jag) tagit körkort och skaffat bil.
Selma är 2 år nu och hon tuggade sönder min mobil lagom till jul, precis som året innan..

Jag såg en hund på animal planet som hämtade servetter till sin matte när hon nös, och sen slängde dem i papperskorgen, kanske vore något för din hund. :)

Ja det är faktiskt bökigt... Att tigga skjuts, åka buss, tåg etc är ju ursmidig med en hund. Men 60 kg hund börjar bli lite besvärligt... Sen ska den ena upp i knät på folk samtidigt som man ska betala och ja... Det är helt klart mer att hålla reda på :D

Jag har aldrig någonsin upplevt valpar som jobbiga, eller så har jag haft tur. :) Jag har aldrig fått några skor eller saker sönderbitna. Å andra sidan har jag spenderat massor med tid med dem och haft med dem överallt.
Jag har haft en strävhårig tax, en blandras, en engelsk springer spaniel och en förnärvarande har jag en Petit Brabancon som är 7 månader. De har varit hur enkla och mysiga som helst.

Jag har en tio månaders hane just nu och vissa dagar sliter jag mitt hår så visst är det jobbigt, men andra dagar är jag oerhört glad över våra små framsteg så jag tycker nog det går i vågor...
Men det är värt allt när man vaknar av en nos på kinden :)

Tidigare tyckte jag inte att det var så jobbigt med valp, men skulle jag ska en nu vore jag av annan åsikt. Jag är så bortskämd med en lydig hund som på det vardagsmässiga planet är helt färdig. Det skulle kännas tungt att börja om igen med rumsrenhet, inkallning och allt det där. Speciellt då jag bor i ett område där hundar absolut inte får pinka på gården, så jag måste rusa iväg en bit för att rasta hunden.

ingen hund kan bli värre än min nu 11 åriga servicehund Sarah..hon var arg och vidrig och hyperintelligent redan som liten..
tror hon bet alla i omgivningen faktiskt

jag skaffade valp omedelbart e att jag mist min yngre servicehund,veckan efter en rel ordentlig operation och mitt i massa annan röra.

det gick jättebra,han kissade på tidning på nätterna. det värsta var att få upp honom isängen med en(svag) hand..nu klättrar han på en resväska upp.

han är suprtrevlig,lydig,tja,ett riktigt A-barn..sen skaffade jag en "valp " till,veckan innan jul,en "problemhund"(varför skaffa ferrari när man bara behöver moppe??),Flat1,5 år.
han är som en valp i psyket

inga problem där heller.jag är beredd att joba hårt ed hundarna så jag blir alltid glatt överraskad när de lyder o är rumsrena.

jobbigast just nu är att sheridan fortfarande skall gå ut på natten,mellan kl 3.30 och 5.30

men det är han värd,det lilla skräpet

Thina

Min hund är snart 10 månader nu. Valptiden (eller ja, han är valp i två månader till)var mycket lättare än jag väntat mig. HAn blev rumsren inom 2 veckor, han är smart så han lärde sig grunderna i lydnad fort. Han sov hela natten från dag två.

Den jobbigaste tiden var de första två månaderna när valpen ville bita på allt, efter det har det gått som en dans och jag ser honom inte som en valp just eftersom han är så lugn och lydig.
Det enda som avslöjar honom är att han får ett tiominutersryck på kvällen :p

Beror mycket på allt runt omkring.

Att ha valp och bo i villa är mycket lättare än att bo i lägenhet 3 tr upp utan hiss.

Bor man i stan eller på landet. m.m m.m Det är mycket som spelar in.

Själv har jag haft mycket lätta valpar. En har varit svår med rumsrenhet, men då var det lägenhet högst upp utan hiss. :smirk: Det tog lite längre tid. :(

De har allihop hållt sig i från detta bitande och slitande i händer och saker. De har varit väldigt lätta faktiskt. Eller är det att man förtränger allt elände!? :o :angel: Det är kanske som man hör bekanta säga om att föda barn, de var ett helvete, men ändå gör de om det. :smirk:

Vissa är ju lättare... Min senaste är ju en dröm. Hon var dubbeldröm som valp... (Men en jävla massa spring i benen när hon blev äldre :D ) När jag skriver om henne så låter hon nästan lite tråkig. Men hur snälla de än är så måste de kissa stup i kvarten och man kan inte lämna de 3 h heller så... Det frestar!

När det gäller rumsrenhet... Min yngsta blev rumsren på ett kick, men jag bor på landet. Då är jag ändå en sån som vägrar gå ut och rasta på natten och lägga ut tidningar. Min mellanhund är fortfarande (8 år) inte riktigt rumsren, hon "hinner inte" när vi är ute, så då har hon inga problem att göra det inne (terrier av värsta sorten).

Sen när det gäller fostran. Det beror ju mycket på vad det är för vuxen hund och vad det är för valp, men många gånger ser jag folk som köpt en vuxen hund lägga samma jobb på sin vuxna hund som jag gör på valpen. Kan ju jämföra med en tjej som skaffade sin grå samtidigt som mig, hennes var precis under 2 år och min var 8 veckor.
Vi har kommit ungefär lika långt och hon har fått lägga massa energi på att ta bort ovanor hos hunden, den energin har jag och Loka kunnat lägga på annat.

Men, jag säger som Tippan, en färdig hund nästa gång :)

//E -som kaaaanske skaffar goldenvalp till sommaren :angel:

Jag bor på landet och har villa så det är inte det som är jobbigt. Jag tror att det är det att man blir så bunden som gör att jag tvekar...Att man aldrig kan göra något spontant utan att tänka på hur man ska lösa det med valpen/unghunden. OCh den ska ju äta och kissa jämt känns det som...

Jag har blivit bekväm känns det som, nu när mina barn blivit ganska stora (6 och 10 år) att jag känner att jag äntligen har ett liv!!!

Men jag vill ha fler hundar, minst fem stycken:D och nu har jag bara en liten liten hund. Åh, vad jag längtar tills mina föräldrar blir pensionärer, då ska de få "betala tillbaka" de 7 år jag var dagmatte till deras hund:p Men då får jag nog begränsa mig till max två hundar, jag vill ju inte ta livet av mina föräldrar i förtid!

lady_vip skrev:
När det gäller rumsrenhet... Min yngsta blev rumsren på ett kick, men jag bor på landet. Då är jag ändå en sån som vägrar gå ut och rasta på natten och lägga ut tidningar. Min mellanhund är fortfarande (8 år) inte riktigt rumsren, hon "hinner inte" när vi är ute, så då har hon inga problem att göra det inne (terrier av värsta sorten).

Sen när det gäller fostran. Det beror ju mycket på vad det är för vuxen hund och vad det är för valp, men många gånger ser jag folk som köpt en vuxen hund lägga samma jobb på sin vuxna hund som jag gör på valpen. Kan ju jämföra med en tjej som skaffade sin grå samtidigt som mig, hennes var precis under 2 år och min var 8 veckor.
Vi har kommit ungefär lika långt och hon har fått lägga massa energi på att ta bort ovanor hos hunden, den energin har jag och Loka kunnat lägga på annat.

Men, jag säger som Tippan, en färdig hund nästa gång :)

//E -som kaaaanske skaffar goldenvalp till sommaren :angel:

Jag planerar också goldenvalp till sommaren...OM jag nu orkar!! Men jag vill!!

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 753
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 238
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 399
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama