Hur jämföra transporter?

ylvalill

Trådstartare
Har varit och kikat på ett par stycken transporter nu (och ska iväg och titta på ett par till antagligen). De ligger i samma prisklass (ca 20 000:-) och är runt årsmodell -90, enkelaxlade allihopa. Problemet är att lista ut vilken som är mest prisvärd... Vad skall man titta på egentligen? Nya bromsar är ju klart ett plus, nytt golv ett annat, men sen då? Att gummimattorna är ok är väl också rätt viktigt, men vad kostar det egentligen att lägga in ny gummimatta? Bommar bak har inte alla och det vill jag ju egentligen ha, vad kostar det att fixa?Vad skulle ni betala för ett enkelaxlat släp från -90? Vad skulle vara viktigt för er att titta på? Det här blir min första hästtransport så jag känner mig helt villrådig...

Sv: Hur jämföra transporter?

Titta så det inte är rost, be om senaste besiktningsprotokoll. Se till att det elektriska fungerar. Att justera bromsar kostar inte så mycket, 6-700kr. Gummimatta av bra kvalitet till ett släp kan kosta upp mot 6-7000kr men finns billigare. Jag hade kedjor bak i ett släp och att köpa en 3/4 bom av originaltillverkaren kostade 750kr för några år sen. Titta efter så det är lätt att öppna och stänga och att väggar och tak är fräscha. Titta under gummimattan så det inte är fuktigt på golvet. Be om att få prova hänga på släpet på bilen då känner du om det går lätt eller känns trögt (kanske bara att smörja upp?) Kolla att spärren löses ut så att släpet verkligen sitter på kulan. Fråga om ni kan köra en liten tur så du kan känna om något låter eller känns fel då du drar släpet. :)

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 880
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 047
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
3 968
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 972
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka