Hur introducera äldre hund i hemmet?

frallus

Trådstartare
Har en valp hemma på 5 månader och tanken är att ta hem en till på 17 månader inom en snar framtid. Funderar på hur man smidigast introducerar den nya hunden och om man behöver tänka på något speciellt när den nya är äldre?

Har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av?:)

Jag gjorde liknande i vintras. Hade en sex månaders och tog hem en femåring.

Vi träffades ett par gånger tillsammans med den tidigare ägaren och sen tog vi helt sonika hem honom och så fick de bekanta sig med varandra hemma.

Allting har gått bra och de är bra kompisar idag :)

Har därför inga särskilda tips men ville ändå dela med mig av en smärtfri historia :D

Vi har en ettårig tik som ska säljas och paret som är tänkt att köpa henne har en hane sen tidigare.
De kom hit i fredags så gick vi en långpromenad med hundarna. De ska komma några gånger till innan de tar hem henne. Väl där kommer de att gå en promenad med hundarna och låta dem hälsa av sig ute innan de tar in dem i hemmet.

Hög energi i hundar samt hälsa nos mot nos kan vara triggers så det kan vara bra att undvika. Likaså att ha leksaker framme i början.

Gör ingen stor sak av det!
Jag åkte hem till den äldre hunden med min yngre så fick de hälsa hos honom det fungerade super sen tog vi bara hem honom enkelt.

Jag tänker att det beror på ras/individ.

Men generellt så först promenad ute. Hur lång promenaden behöver vara och hur många promenader man behöver ta innan de får hälsa beror ju på.

Med min löwchen och lilla blandisen kan jag bara plocka hem vad som helst (sålänge hunden är schysst såklart).

Med schäfertiken vill jag gå promenad först. Hon är dock inte så gammal än. Men jag vill heller inte skapa fel vanor för framtiden.

Jag har inga 5 mån valpar som är kräk så jag är noga med att den äldre hunden är trevlig,här springer det hundar i alla åldrar o raser så alla måste vara rätt navlade i skallen,ingen av mina valpar ska behöva få spö i onödan.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 720
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 047
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 047
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar