Hur höja moralen?

Humelibumlan

Trådstartare
Myggan 4år Livs 27 2-4-2 277 000 kr 13,7k 16,0m 13,5ak 15,1am 15,7al

Har ju gjort det ganska bra, speciellt med tanke på vilka lopp hon varit med i och motståndarna.
Har nästan bara fått snälla lopp och håller oftast farten in i mål.

Men saknar det där jävlar annamma i loppen o sista biten.

Hemma är hon Snäll och okomplicerad att köra, ligger på lagom. I snabbjobben är hon harmonisk och pigg, får hon huvudet blir hon som en tiger..

Jag tror att hon kanske fått lite för snälla lopp och de gånger hon tar i och verkligen spurtar ( vilket hon verkligen kan) så tar hon inte alla och nu verkar det som hon mer skiter i det, hon håller sin fart och det duger bra ungefär..

Såå hur höja moralen? Några tankar och funderingar kring det?

Sv: Hur höja moralen?

Hihi, HEJ!:love:

Allvarligt talat så verkar Myggan vara en fin häst! Är det din uppfödning?

Gör bara roliga saker med henne, det kan ju inte vara så svårt med din personlighet :D
Inga vagnsjobb, eller ev med tryckvagn i såfall med 2 min tempo...hon ska vara galen av springlust när hon får sulkyn på sig och upp på banan :bump:
Skratta mycket och ge henne självförtroende + en del bestämmelserätt..lätt som en plätt

Gör bara roliga saker med henne, det kan ju inte vara så svårt med din personlighet :D
Inga vagnsjobb, eller ev med tryckvagn i såfall med 2 min tempo...hon ska vara galen av springlust när hon får sulkyn på sig och upp på banan :bump:
Skratta mycket och ge henne självförtroende + en del bestämmelserätt..lätt som en plätt

Vi kör oftast jobben lite "härochvar" mycket backar, kuperat, svängar och lite halv busigt..
Hon är glad som 17 i allmänhet... men ska fundera på hur vi kan lägga om det helt :)

(Älskar dig oxå såklart :love:)

Hej Martha!:love: Hihi( älskar dig oxå hummel:love:)

Smörigt det blev...hihi

Kom på en sak, mental träning! Ala `Plåtsven, ta med hästen på promenader o köp tidningen, en timme två gånger i veckan. Olika former av intervalljobb med pulsmätare 3 dagar i veckan.

Se travronden.

Kram:love:

Byt träningsform. Rids hästen? De allra flesta blir glada av att få ridas! Det är kul att gå ut i skogen och titta på älgar och granar och snubbla över rötter gämfört med att springa på en plan bana. Galoppintervaller är ju också ett trick. Hästar som är lite som din brukar jag ställa mig upp på, sätta fart på och sedan viskar jag i örat på dom "kom igen då! Jag vet att du kan! Vad duktig du är!" dom tycker det är skit kul och dom tar i så dom spricker! Tror det beror på den nära kontakten som det blir mellan ryttare häst. Monte kanske vore något? Man kan ju växla.

Om det inte fungerar och din häst fortsätter "hålla farten" tycker jag det är synd om ni låter den fortsätta på trav. Bättre att sluta för tidigt än för sent, eller?

Byt träningsform. Rids hästen? De allra flesta blir glada av att få ridas! Det är kul att gå ut i skogen och titta på älgar och granar och snubbla över rötter gämfört med att springa på en plan bana. Galoppintervaller är ju också ett trick. Hästar som är lite som din brukar jag ställa mig upp på, sätta fart på och sedan viskar jag i örat på dom "kom igen då! Jag vet att du kan! Vad duktig du är!" dom tycker det är skit kul och dom tar i så dom spricker! Tror det beror på den nära kontakten som det blir mellan ryttare häst. Monte kanske vore något? Man kan ju växla.

Om det inte fungerar och din häst fortsätter "hålla farten" tycker jag det är synd om ni låter den fortsätta på trav. Bättre att sluta för tidigt än för sent, eller?

Nej hon är inte inriden än, jag har inte velat göra dte när hon startar så regelbundet.

Hon älskar att träna och mår alla tiders, det är just bara sista biten..
Hon har varit ute i rätt tuffa lopp, Oaks, Stochampionatkval och möter ofta de bästa i hennes årgång...

Jag vet att hon kan, jag tror bara hon lixom tycker att det kvittar. De gånger hon spurtat han hon ändå varit mitt i flocken o jag antar hästar inte kan räkna hur många hon spurtar ner?

Jag tycker ju inte hålla farten indikerar på att hästen inte vill, hon stannar ju inte och skiter i allt precis?

Kanske köra lite provlopp med henne och låta henne komma först, få blodad tand, tror att det höjer självförtroendet ganska mycket faktiskt. Mycket klapp och beröm efteråt och kanske en morot eller två, då lönar det sig att kämpa.

Kanske köra lite provlopp med henne och låta henne komma först, få blodad tand, tror att det höjer självförtroendet ganska mycket faktiskt. Mycket klapp och beröm efteråt och kanske en morot eller två, då lönar det sig att kämpa.

det tror jag också kan vara en bra grej att testa!
jag upplever det faktiskt ofta som att hästar känner om dom kan spurta ner ett par stycken, finns det nån om är mycket bättre som dom inte rår på tycker jag de flesta med lite mer rutin liksom bara skiter i det. Varför ta ut sej i onödan liksom???

En annan grej är ju då hästen startat i mycket tuffa lopp att helt enkelt plocka ut den i lopp som troligen kommer bli skit simpla för den, så chansen att vinna ökar markant. blir ju förståss mindre prissumma, men kan man få hästen att känna att den kan vinna och att det är roligt kan den kanske matcha de i hennes klass bättre sedan?

Jag tror nog du känner hästen bäst och om du inte tycker att det verkar som att den har lessnat på trav kan du ju klura och greja lite mer innan du slutar med den.
Jag har själv en häst som ALDRIG vunnit lopp, men hon älskar att springa och tar i som fan, nollorna i hennes rad kan man lätt räkna på en hand, att hon inte vunnit beror inte på moralen, utan att det alltid funnits en bättre häst.
det gäller nog att kunna läsa av sin häst.... sedan beror det ju förståss på hur man själv tycker, vill man satsa? det kostar ju ändå en hel del att ha travare!!!:p

Nej hon är inte inriden än, jag har inte velat göra dte när hon startar så regelbundet.

Hon älskar att träna och mår alla tiders, det är just bara sista biten..
Hon har varit ute i rätt tuffa lopp, Oaks, Stochampionatkval och möter ofta de bästa i hennes årgång...

Jag vet att hon kan, jag tror bara hon lixom tycker att det kvittar. De gånger hon spurtat han hon ändå varit mitt i flocken o jag antar hästar inte kan räkna hur många hon spurtar ner?

Jag tycker ju inte hålla farten indikerar på att hästen inte vill, hon stannar ju inte och skiter i allt precis?

Jag vet ju också att hon kan, för satan vad hon måste ha spurtat i det där loppet på Mp... :idea::D

Jag skulle vara skit nöjd med henne. Hon är ju inte direkt gammal så hon har nog en hel del att utveckla =) men jag skulle iaf börja ridträna henne såsmåningom..
Har en egen fråga, hur lägger man in en egen tråd? Har letat runt här på bukefalos bra länge nu, men blir inte klok på det!! Hoppas någon kan svara på det..
/Angelica

Överst i forumet -> Forumverktyg -> Posta ny tråd.

Hur kommr det sig att du tror det finns mycket utveckling i en fyraåring som varit ute i tuffa gäng hela tiden?

Humlan: Jag skulle absolut rida in henne "trots" tävlandet. :D Man får börja med superkorta pass så de inte får träningsvärk och sen bygga på...

Går det att höja moralen :confused:.
Hon kanske är en "medhängare",efter din beskrivning påminner hon mycket om en märr vi hade o tävlade med.

Fick ihop 2 segrar men 14 andraplatser o följde med i alla tempon, kom hon först backade hon tillbaks lite så att den andre fick vinna :cool:.

Fick hon ledningen försvarade hon sig som en tiger.
Hon var också ute bland tuffa årskamrater ,allra helst dom som kom från andra sidan gränsen (norskar) o dom bollade man inte med :crazy:

Vi provade att köra provlopp i lustempo för att hon skulle få "vinna" men det hjälpte föga.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 834
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 328
Senast: Modig_Korn
·
Hästvård Idag har Tigern varit på djursjukhuset för sista gången. För att göra en lång historia kort.. Förra året hade han kot+hov...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 687
Senast: LouiseN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar