Hur hittar man bra ston??

athena

Trådstartare
Här inne har vi ju ibland diskuterat vikten av att de ston som sätts i avel verkligen är bra. Men jösses vad svårt det är att hitta dessa!

Jag har ju ett "superstammat" xx-sto som jag avlat på ett par år och som ska bort i höst pga en gammal sparkskada som hon fått ont av. Nu letar jag för fullt efter en ersättare till henne.

Mina krav är att det ska vara en välbyggd individ med god stam. Dessa rubbar jag inte på. Därefter vill jag att det antingen ska vara en äldre, välmeriterad individ alternativt en yngre förmåga med goda resultat på 3-års el dyl. Skador gör mig inget eftersom jag inte ska rida.

Till sist vill jag ha en häst som är vettig att hantera, den ska vara lätt att lasta och ha en bra skalle generellt sett.

Jag har annonserat flera gånger och fått en del svar - men vad är det för djur folk försöker att sälja ibland :eek: .

Finns verkligen dessa ston som vi så gärna vill sätta in i prestationsaveln, och i så fall var?

Sv: Hur hittar man bra ston??

De är svåra att hitta i Sverige eftersom vi har en sådan klen fullblodsavel. Man måste ha en stor portion tur med sig för att hitta guldkornen. De hingstar som tas in i svensk fullblodsavel står oftast inte för vad man eftertraktar inom ridsporten.

Läs Jenas tråd - där hade de hittat två verkliga kanonstammade ston. Dock bara 2 år gamla så ingen av dem har ju presterat något än...

Skulle jag köpa ett sto skulle jag nog åka ner till Tyskland. Där finns så många fler att välja på - och med riktigt bra stammar.

/C

Jag kan tänka mig hbl också.

martha, jo, åringen är ju det o jag vill nog behålla henne (kanske) för att se vad det blir. Men jag vill ju betäcka NU *desperat*

eller ja, nästa år iaf.

Har ju en 4-åring m bra möderne men hon har ju heller inte presterat nåt.

Det måste ju finnas avdankade hopphästar lika väl som avdankade travare??

Men dom BRA avdankade går ju ofta till aveln för större summor om man inte behåller själv, valackerna är ju inte så kul att ha i aveln :rofl:

Men fyraåringen har ju inte heller fått chansen att visa något, man kan inte hoppa om man ser ut så i kroppen som hon gjorde, och det är ju inte nedärvningsbart

Jag hörde någon prata om sitt sto förra veckan som hon skulle sälja eller byta bort. Jag lyssnade inte så nog eftersom vi har fullt upp ändå, men jag tror hon var tävlad med bra resultat innan hon sattes i avel. Jag kan försöka höra mig för vad det är för något om du är intresserad? Det är antagligen ett hbl och inte ett fbl.

Kolla gärna! Jag är öppen för alla förslag.

Nej martha, hon har ju inte haft chans att prestera, å egentligen vore kanske det bästa att betäcka henne - men jag vill verkligen ge henne chansen att visa vad hon kan för jag tror att hon kan bli riktigt, riktigt bra! Bara nån mer än jag kunde fatta det...

Å i hoppaveln verkar det inte finnas några avdankade ALLS, visst, de riktigt bra är ju dyra, men de som tävlat typ msv med placering finns inte ens på marknaden?

Det finns allt fina halvblodsston, men de är minsann inte vanliga på salusidorna. Vi köpte ett nyligen och vi har tittat aktivt i åtminstone ett halvår och det här var den andra som vi överhuvudtaget tyckte var intressant nog att ringa på.

Ja, där ser man... Inte bara jag som tycker det är svårt alltså!

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 678
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 691
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
IT & mobiler Förra veckan lyckades jag ta bort alla inkomna sms i stället för att radera det sista inkomna... Glömde att jag inte var inne på messet...
Svar
6
· Visningar
1 228
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka