Hur hittar jag ett bra hem åt min kanin?

K

kasia

Jag och min pojkvän köpte en kaninunge för ett tag sen. Men jag är i ärlighetens namn lite osäker på om vi kan ge henne ett bra hem. Hon har mest varit innomhus och det verkar måttligt intressant, när vi har tagit med henne ut dock blir hon otroligt glad. Det finns dock inte alltför stora möjligheter för henne att vistas ute, då vi bor i stockholms innerstad. Vi har en balkong och funderar på om hon skulle bo där, men hon skulle behöva mer plats än så. Ett annat skäl till att vi funderar på att ha henne ute är att både jag och min pojkvän har kännt av lite allergi.
Så det jag undrar över är väl egentligen hur man hittar ett nytt hem åt sin kanin om man känner att det verkligen inte funkar. Jag har ju rätt höga krav på att min sötis ska ha det bra i sitt nya hem, jag skulle vilja att hon hade mycket plats ute att röra sig på, helst bo i en villa eller liknande och gärna med kanin-kompisar. Finns det möjlighet att lämna henne på en kaningård där jag vet att hon blir väl omhändertagen? Tycker att det verkar jätteläskigt att lämna ifrån henne till ett för mig okännt hem...
Som sagt vet jag ännu inte om det blir aktuellt, men jag tänkte höra mig för vad det finns för alternativ och hur man går tillväga.
 
Sv: Hur hittar jag ett bra hem åt min kanin?

Om ni har en stor balkong kan ni väl bygga en flera våningsbur som hon kan rejsa omkring i, det fungerar ju även vintertid. Någon riktig kaningård tror jag inte att det finns ens i storstäderna (då tänker jag mig något som hundstallets verksamhet). Det finns visserligen omplaceringsverksamheter som tar sig an smådjur tex Tigerharen. Men de tar ju hand och omplacerar kaninen vidare så då kan hon hamna vart som helst i landet. Kanske en kontakt med en kaninhoppar förening eller liknande skulle ge något förslag. Annars finns det väl bara blocket och andra annonseringsplatser kvar. Så vida det inte finns någon 4H gård som tar sig an kaniner.
 
Sv: Hur hittar jag ett bra hem åt min kanin?

Har ni hört med upppfödaren? Även om denne inte kan ta tillbaka kaninen kanske den vet någon annan passande ägare.
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 534
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 457
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 239
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 954
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp