Hur hittade ni Den rätta?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hogwartsexpressen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 492
Sv: Hur hittade ni Den rätta?

jag letade efter en aktiv ras typ en BC eller liknande, fick via en bekant höra att tjejen jag köpte mitt foder till hästen skulle ta valpar på sin BCtik med samma hane hon tagit med 2 år tidigare. så åkte o träffade syskon i kullen ovanför och blev helt :love: chansade och förhandsbokade en brun tik, och tur hade jag för hon fick 2 bruna tikar och 3 svarta hanar :laugh::D det är de bland de bästa besluten jag fattat i mitt liv :)

här ca 10 v
94951_1191762135.jpg

Hunden som jag köpte är en blandning mellan rottis och doberman.
han är endast 3½ månad och han är redan rumsren.

Min hund kommer från min mammas hunds kennel.
De har tyckt jag skulle haft en hund från dem länge ;)

Jag fick min hemlevererad till dörren av mor och far. Valpen valdes ut till mig mellan henne och en till tik, det var upp till uppfödaren eftersom jag har henne på foder. Jag är dö kär och skulle inte klara mej länge utan henne!

Kenneln i sig har meriter som är betydande för mig..

(under träning...)
img_1559_23318526.jpg

Gammeltanten förresten. När vi skulle köpa henne så skulle vi ha en vuxen hund. Vi kollade annonser i GP men det fanns ju inga annonser om vuxna så vi ringde helt enkelt på en valpannons och frågade om hon hade någon vuxen att sälja, träff vid första försöket! Maya hade gjort sitt på kenneln och ägaren var väl egentligen inte helt säker på att hon ville sälja men när vi dök upp och frågade så ändrade hon sig. 4½ år var Maya när hon kom in i familjen och ingen har ångrat det.
Hon är en westie och i 2008 finns 374 nyregistrerade :)
Vet faktiskt inte hur långt vi åkte men det var inte så många mil ändå.

Senast ändrad:

Nu ska vi se

Min första hund (Harley, en west highland white terrier, relativt ovanlig ras)
fick jag i födelsedagspresent så honom behövde jag inte hämta själv. Mina föräldrar åkte dock inte speciellt långt, 7 mil till Arlanda flygplats. Han flögs nämligen ner från Luleå åt oss. Han hittades genom en förmedlare i rasklubben för west highland white terrier.

Min andra hund, Douglas (strävhårig dvärgtax) åkte vi väl 4,5 mil för att hämta. Jag red på en ridskola i Sorunda och en i min grupp hade en mamma som födde upp dvärgtaxar. Vi letade efter en till hund och hade tänkt köpa en skotsk terrier, tax ville vi absolut inte ha. Uppfödaren tog dock dit valpen "bara för att visa" och givetvis kunde vi inte säga nej. På den vägen är det.

Min tredje hund, en schäfertik hittade jag efter lite slösurfande på nätet. Jag hade länge letat efter en valp men fastnade på något sätt för den här tiken.
Jag ringde då polarmarkens kennel som hade henne och frågade varför dom ville sälja med mera, hur hon var. Det går inte att beskriva, men jag hade en väldigt initiutuv känsla att "den här hunden ska jag ha". Sagt och gjort åkte jag och sambon för att hämta hem henne uppe i Råneå/Luleå, ca 100 mil. (200 tur o retur) på prov men redan efter andra veckan sa jag att hon fick stanna.

Jag hittade min hund av en slump och jag tror helt klart på ödet. :D
Hade annonserat ett tag efter hund då jag inte ville ha en valp men fick inga vettiga svar. Sen hittade jag en annons på Blocket som jag blev intresserad av och jag mailade. Trodde aldrig jag skulle få svar, tyckte själv att min beskrivning av mig själv och mitt liv lät helflummigt, men dom ringde upp dagen därpå och sa att det verkade jättebra. :laugh:
Jag åkte och tittade på den tilltänkta hunden som då var 5 månader och det var inte kärlek vid första ögonkastet även om hon var jättetrevlig. Alla valparna i kullen hade fått nya hem utom den jag tittade på, men som tur var hade de precis fått tillbaka en kullsyster, då nya ägarna inte kunde behålla henne, och denna fastnade jag för. :love:

Uppfödarna bodde bara 8-10 mil från mig, jag hade varit beredd att åka mycket mycket längre för att hitta MIN hund, så det var också lyckosamt får man väl säga.

Allting var bara så rätt med detta köp. Det är den här rasen jag alltid sneglat på, hunden var 5 mån och jag ville ju inte ha en liten 8veckors valp, priset var nedsatt för att dom inte fick sålt, hon är SKK-reggad och allt och uppfödarna bor inte alltför långt bort. Ibland ska man ha tur! :banana:

Vi letade efter en riktigt bra kennel. Vi kontaktade ssbtk och pratade med dem som hade bra koll på vilka kennlar som var bra. Sen gick vi ju mycket på egna känslan också, vilken som kändes bra för just oss. Därefter hälsade vi på när kullen kommit och det låter kanske fånigt men det tog mig några sekunder att se vem det skulle bli. Trots att de var väldigt små och kanske inte gjorde så mkt så fick jag den där speciella känslan just för henne.

Vi hade turen att hitta en kennel som bara ligger dryga 6 mil från oss vilket gjorde att vi kunde hälsa på vårat lilla underverk flera gånger innan vi tog hem henne. Men vi hade utan tvekan rest betydligt längre om det var någon annan valp vi ville ha. Det är ju bara en resa.

Staffordshire Bullterrier är vår tjej
19812561.jpg

Stor tjej nu
24149079.jpg

När vi väl bestämt oss för rasen släthårig foxterrier började vi kolla runt på rasklubbens hemsida efter uppfödare. Efter att ha hört mycket bra om en uppfödare som inte var alltför lång ifrån oss ringde vi och pratade. Hon hade inga kullar för tillfället, men skulle ha om några månader så vi bestämde oss för att åka de 20 milen för att komma och hälsa på, träffa de blivande föräldrarna osv. Vi åkte samma dag hem med en 4 månaders tik som hon egentligen skulle behålla, det var kärlek vid första ögonkastet :love:

Internet - det var första kontakten med uppfödaren

Var ca 50 mil bort, blev tåg för att hämta valpen.

Relativt vanlig ras numera (tyvärr, hänt lite för fort), lagotto romagnolo.

Första hunden, Lillan, var en korsning BC/Västgötaspets/ChowChow/Golden. Det var en kvinna i stallet som hade fått oplanerade valpar. Vi åkte dit och tittade. Med oss hem kom lilla Lillan. Hon fanns hos oss i två mycket jobbiga, opålitliga, svårkontaktade, "aktahundenbiter!" år tills hon en dag kom lös (rökare som inte tillhörde hushållet var ovan att passa dörren som man fick göra med henne) och blev påkörd. Hon var ALLDELES för svår för oss som ovana förstågångsköpare och det var med stenhård övertalning som jag och min bror fick igenom att vi skulle prova en gång till:

Chutney, welsh springer spaniel. Mammas arbetskompis skulle få valpar på din fodertik och sin hanhund. ytterligare en bekant till familjen skulle ta en valp från kullen och jag och mamma följde med för att se på valparna. En, en endaste en, var inte tingad, ingen ville ha honom. Attacken gick igång hemma och när han blev åtta veckor fick han komma hem till oss. Den bästa hund man kunde tänka sig till vår familj, en trogen följeslagare, ett energiknippe med det största hjärtat någonsin! Han fanns med oss i 13 år.

När sambon och jag beslöt att köpa hund blev det efter mycket läsande och tittande bestämt att en ras jag kände och trivdes gott med var bäst att börja med. Sen gick vi in på wssk´s hemsida och tittade efter planerade kullar, skrev mejl till uppfödare, ringde runt...när vi pratade med "vår" kennel för första gången kände vi att de har samma syn på welshen som vi, var trevliga, raka och räliga. Lättpratade. Vi hade inga större krav på själva valpen, vi var säkra på att det skulle bli bra, utan tittade mer på kennel, så att den bekantskapen kan bli god. Vi ska heller inte ställa ut eller avla, inte jaga eller tävla. Så det enda kriteriet var att hunden skulle vara snäll. Och det är han ju!

När jag var liten vill jag ha en hund över allt annat, och då skulle det vara en Golden. Men jag fick aldrig någon förrän jag "blev stor", men när hund skulle införskaffas tittade jag faktiskt inte ens på någon annan ras! Ränderna satt i!

Sökte runt på kennlar i närheten men hittade ingen förrän en kompis ringde till kenneln han köpt sin Golden ifrån. Den kenneln hade inga egna valpar, men ägarens dotter hade just startat en egen kennel och skulle ha sin första kull inom en månad. Hon födde upp hundar som skulle vara familjehundar, mer på bra mentalitet än nåt annat. Det kändes bara helt rätt! Jag ringde dit och efter några veckor fanns det en liten tik som var alldeles min. Har inte ångrat en sekund, vi hörde ihop från första sekund! :love:

Fick åka ca 7 mil, så det var tur det med

25190526.jpg

Är nära på nybliven boxer ägare. Sökte efter kullar på Boxer klubbens hemsida, fick åka 45 mil enkel resa o hämta hem honom, men det var han värd.
Boxrar verkar det inte vimla av i mina trakter men nåra stöter man på då o då, dem man träffat e såååå glada.

Senast ändrad av en moderator:

Hur hittade ni eran hund? okej, det där låter dumt va:crazy:
Det jag menade va: Hur hittade ni uppfödaren? Kanske på internett eller ngt...
Undrar också vilka tidningar som har hundannonser.
Och glömm inte att skriva hur vanlig eran ras är, och hur långt ni behövde åka för att hämta den!!
Okej, knäpp tråd...:devil:

Min första hund, en Jack Russel på 1 år å 9 månader "hittade" jag på strömsholm förra våren. Träffade en tjej som stod i en monter, hade med sej sin hanhund, å den var så himmlans fin å trevlig, vi pratade en del om honom, sen berättade hon att han hade en kull valpar, hon visste inte då om någon fanns kvar, men de gjorde de. Åkte inte särskilt långt hemifrån för å hämta honom, ca 2 mil.

Andra hunden, en jack russel på 13 veckor hittades på en annons på bl*cket. Inte heller där behövde jag åka så långt, hade verkligen tur som hittade en trefärgad med relatift mkt färg så nära, å att han fanns kvar. :love:

Så hittade jag mina. :love::bow:

Jag hittade min uppfödare via rasklubbens hemsida. Jag hade planerat att just i somras skulle jag köpa valp om det någonsin ska bli av, för då hade jag tid. Först i maj fick jag nys om denna uppfödare och den 25e åkte vi från Enköping till Skåne för att hämta hem lille Chico :love: Det tog kanske 6timmar enkel resa :)
Rasen är väl relativt ovanlig, det föds omkring 100 standardbullar per år!

Och så en liten bild på underverket :D Som redan lagts ut på buke men i brist på nya bilder såå...

dsc00082_14416033.jpg

För övrigt är vi förhoppningsvis beredda på en ny liten härlighet i vår! :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 894
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 344
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 296
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka