Hur hitta ny omplacering

Hyacinth

Trådstartare
imorgon 18.40 ska vår dam på sista veterinärbesöket och jag vet inte hur vi ska kunna promenera hundlösa i fortsättningen. Jag vill ha en liten hund, men sambon säger tvärt nej. Hur tusan hittar man en trevlig unghund av större modell, när man inte vill köpa random problemhund på blocket/Hundstallet? Vi har barn och jag vill ju ha en stabil familjehund, inget annat. Valp finns inte intresse för hos mig, jag vill ha en unghund. Ingen extrem pälsras, frisk och sund, och ingen jaktidiot. Mina kontakter inom hundvärlden är begränsade, jag har aldrig varit intresserad av utställning och senaste är/var en blandras schäfer/BC

Panikköp inte en ny hund. Sörj, landa, och gör saker som enklare utan hund som utlandsresor, helgövernattningar heldagsutflykter etc.

När suget efter en alldeles ny hund är just suget efter en ny individ, och inte saknaden efter den gamla, hör du av dig till seriösa uppfödare av de raser du är intresserad av, och talar om att du är spekulant på en vuxen hund. Uppfödare har kontaktnät, och kan hänvisa dig vidare, eller komma ihåg ditt namn när en omplacering dyker upp. Det finns gott om trevliga hundar som behöver nya hem, så den delen kommer garanterat att ordna sig om du inte har för bråttom.

imorgon 18.40 ska vår dam på sista veterinärbesöket och jag vet inte hur vi ska kunna promenera hundlösa i fortsättningen. Jag vill ha en liten hund, men sambon säger tvärt nej. Hur tusan hittar man en trevlig unghund av större modell, när man inte vill köpa random problemhund på blocket/Hundstallet? Vi har barn och jag vill ju ha en stabil familjehund, inget annat. Valp finns inte intresse för hos mig, jag vill ha en unghund. Ingen extrem pälsras, frisk och sund, och ingen jaktidiot. Mina kontakter inom hundvärlden är begränsade, jag har aldrig varit intresserad av utställning och senaste är/var en blandras schäfer/BC

Beklagar :(

Försök komma fram till vilken/vilka raser som kan vara intressanta och passa er, kolla sen på rasklubbarnas hemsidor där brukar ofta finnas en sida för omplaceringar :)
Kan även vara värt att, som redan nämns, slänga ut krokar hos uppfödare

Kolla upp intressanta raser, läs på ordentligt. Kolla sen upp uppfödare och hittar du några du gillar så hör du av dig till dem och berättar vad du söker.

Sen tycker jag inte du ska vara rädd för Blocket, mina är blockethundar och är inga problemhundar öht.

Jag hittade min hund på blocket. Men jag la in en annons själv. Fick ganska många svar, kunde sålla själv. Redan i mailet när hundens gamla ägare presenterade honom så visste jag att det var rätt hund! Jag är så glad över Bosse, han är helt perfekt för oss, ingen problemhund alls. Han var 2 när vi tog över som fodervärdar och 3 när vi köpte honom, nu är han 4 och jag kan inte se ett liv utan den lille basseten :) De hade inte lagt ut honom på annons utan svarade på min eftersom de gått i tankar om att lämna bort honom för de hade inte tid. Så man kan nog fånga upp fina hundar genom att lägga ut egen annons.

Jag hittade min hund på blocket. Men jag la in en annons själv. Fick ganska många svar, kunde sålla själv. Redan i mailet när hundens gamla ägare presenterade honom så visste jag att det var rätt hund! Jag är så glad över Bosse, han är helt perfekt för oss, ingen problemhund alls. Han var 2 när vi tog över som fodervärdar och 3 när vi köpte honom, nu är han 4 och jag kan inte se ett liv utan den lille basseten :) De hade inte lagt ut honom på annons utan svarade på min eftersom de gått i tankar om att lämna bort honom för de hade inte tid. Så man kan nog fånga upp fina hundar genom att lägga ut egen annons.
Betalade ni för en hund på foder?

jag har en omplaceringsgrupp på facebook. Det börjar bli rätt bra "snurr" på den nu med nya hundar nästan varje dag. Mest amstaffs precis som överallt, men det är lite av varje :)

Gruppen heter omplaceringshundar

Betalade ni för en hund på foder?

Nej, inte under tiden vi hade honom på foder/låns. Ägaren betalade försäkring och veterinärkostnader. Vi stod för mat och leksaker. Det hade vi kontrakt på. Efter vi köpte honom ett år senare så tog vi över försäkring och helansvaret.

Nej, inte under tiden vi hade honom på foder/låns. Ägaren betalade försäkring och veterinärkostnader. Vi stod för mat och leksaker. Det hade vi kontrakt på. Efter vi köpte honom ett år senare så tog vi över försäkring och helansvaret.
Vad betalade ni för en renrasig hanhund som var X år gammal? Naturligtvis behöver du inte svara, jag undrade mest eftersom hanhundar på foder automatiskt förs över på fodervärden när dessa fyller 7 år.

Vad betalade ni för en renrasig hanhund som var X år gammal? Naturligtvis behöver du inte svara, jag undrade mest eftersom hanhundar på foder automatiskt förs över på fodervärden när dessa fyller 7 år.

Han var då 3 år gammal och vi betalade 3000:-. Jag trodde faktiskt ärligt att vi skulle betala en symbolisk summa på kanske 500:-. Det kändes inte som någon större ide att pruta ner priset, förra ägarna är bra människor och vi vet att de älskar hunden och ville att han skulle komma till ett bra hem. Vi fick en pärm med papper i, om kenneln och släkten. Där fanns även deras köpekontrakt. De hade i sin tur betalat 6000:- för honom. Är det inte väldigt billigt för en renrasig hund?
Det kändes tusen gånger bättre att äga honom än att ha på foder. :)

Visst är det bättre, men ni har blivit lurade.

Mja, hunden är värd minst 10 gånger de pengarna för oss, om inte mer. Så nej, jag är bara tacksam över att han kom in i våra liv och att vi fick köpa honom:)
Varför tycker du att vi blivit lurade? Du känner inte till hunden eller vet vad han betyder för oss?

Beklagar er nuvarande hund.

Om du är med på facebook så finns det hur många olika grupper som helst med hundägare, omplaceringar, hundfrågor mm där man kan få nys om det mesta. Jag är inte med i så många grupper själv, men senast idag såg jag en helt fantastisk hund ( enligt beskrivningen och bilderna), som skulle omplaceras pga personen skulle plugga vidare och skulle bo på internat. Nu var det inget för dig, för jag tror hunden var 3 år, men den hade tävlat rätt högt i lydnad, renrasig ( tror det var en malle) och inga problem alls. Det finns hundar lite här och var som behöver byta hem, bara man väntar på tillfälle och håller öronen öppna. Folk känner folk, saker sprids fort på nätet ( fb), så bara bomba de grupper du kan hitta med vad du söker, så kan du säkert få napp :-)

Jag erkänner villigt att jag ÄR okunnig. Men varför anses de som lurade om de köper loss en hund innan fodervärdskontraktet är fullföljt? De har ju köpt loss hunden för en låg summa, i mina ögon..

Jag har bara haft tik på foder. Då antar jag att man har andra "regler" än för hanar. Jag tror jag haft som krav att uppfödaren hade rätt att ta 2 kullar innan en viss ålder. Sen fick jag hundarna. Även de som uppfödaren valt att inte ta fler kullar på.
Men halvfoder tex är väl lite så att man betalar halva och uppfödaren får rätt till någon kull eller likn?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 821
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund I mina hundinförskaffartankar (chihuahua nr två) har jag allt mer börjat överväga en unghund eller vuxen omplacering snarare än en valp...
Svar
18
· Visningar
1 547
Senast: Acto
·
M
Övr. Hund En bekant till mig har blivit sittandes med sin fd pojkvänns hund då han tröttnade på hunden och när dem gjorde slut så struntade han...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka