imorgon 18.40 ska vår dam på sista veterinärbesöket och jag vet inte hur vi ska kunna promenera hundlösa i fortsättningen. Jag vill ha en liten hund, men sambon säger tvärt nej. Hur tusan hittar man en trevlig unghund av större modell, när man inte vill köpa random problemhund på blocket/Hundstallet? Vi har barn och jag vill ju ha en stabil familjehund, inget annat. Valp finns inte intresse för hos mig, jag vill ha en unghund. Ingen extrem pälsras, frisk och sund, och ingen jaktidiot. Mina kontakter inom hundvärlden är begränsade, jag har aldrig varit intresserad av utställning och senaste är/var en blandras schäfer/BC
Jag har haft vuxna omplaceringar jämt. Jag har ringt uppfödare jag varit intresserad av och sett om de har någon vuxen.
Tex så skiljde sig min uppfödare och behövde skala ner antalet hundar inför flytt till mindre. Jag fick då två vuxna, trevliga och friska omplaceringar på runt 2 år vardera på foder. Den ena hade fått kejsarsnitt tidigare och hade väldigt snävt bäcken. Försäkringen täckte en kull/snitt till. Men uppfödaren beslöt sig för att inte vilja ta mer på hunden just iom stora risken för snitt igen. Så jag fick hunden utan kullar. Ibland kan ju såna hundar omplaceras med krav om att man inte avlar på dem. Vill man inte avla behöver det ju inte vara något negativt.
Nu har båda de gått ur tiden och samma uppfödare hade varken valp eller vuxen tik. Men hon ringde runt till de hon tycker är bra och hittade min gamlings barnbarn som nu är 5 år. Den ska nu komma hem till mig på prov. Tycker vi om varann så köper jag den, till skäligt pris enligt avtal.
Vet ni bara vilken ras ni vill ha får ni börja snoka vidare därifrån. På "min" rasförenings hemsida finns ibland vuxna omplaceringar.