Hur hitta ny omplacering

imorgon 18.40 ska vår dam på sista veterinärbesöket och jag vet inte hur vi ska kunna promenera hundlösa i fortsättningen. Jag vill ha en liten hund, men sambon säger tvärt nej. Hur tusan hittar man en trevlig unghund av större modell, när man inte vill köpa random problemhund på blocket/Hundstallet? Vi har barn och jag vill ju ha en stabil familjehund, inget annat. Valp finns inte intresse för hos mig, jag vill ha en unghund. Ingen extrem pälsras, frisk och sund, och ingen jaktidiot. Mina kontakter inom hundvärlden är begränsade, jag har aldrig varit intresserad av utställning och senaste är/var en blandras schäfer/BC

Jag har haft vuxna omplaceringar jämt. Jag har ringt uppfödare jag varit intresserad av och sett om de har någon vuxen.
Tex så skiljde sig min uppfödare och behövde skala ner antalet hundar inför flytt till mindre. Jag fick då två vuxna, trevliga och friska omplaceringar på runt 2 år vardera på foder. Den ena hade fått kejsarsnitt tidigare och hade väldigt snävt bäcken. Försäkringen täckte en kull/snitt till. Men uppfödaren beslöt sig för att inte vilja ta mer på hunden just iom stora risken för snitt igen. Så jag fick hunden utan kullar. Ibland kan ju såna hundar omplaceras med krav om att man inte avlar på dem. Vill man inte avla behöver det ju inte vara något negativt.
Nu har båda de gått ur tiden och samma uppfödare hade varken valp eller vuxen tik. Men hon ringde runt till de hon tycker är bra och hittade min gamlings barnbarn som nu är 5 år. Den ska nu komma hem till mig på prov. Tycker vi om varann så köper jag den, till skäligt pris enligt avtal.

Vet ni bara vilken ras ni vill ha får ni börja snoka vidare därifrån. På "min" rasförenings hemsida finns ibland vuxna omplaceringar.

Jag förstår verkligen inte varför du tycker de.
De har lånat en hund och sen köpt den för 3000:- det är inga pengar för en renrasig, trevlig hund.

Vi betalade 7000:- för Ture när han var tre år, skitsumma det med tycker jag.

Ja, "min" ras brukar iaf gå för minst 10 000. Är det en bra uppfödare har de iaf för ngt år sen, då jag var mer insatt, kunnat ta 15 000.
Så för en renrasig hund tycker inte jag 3000 är mycket alls.

Ska jag köpa den jag nu får hem på prov kommer jag betala 5000 för den. Den är 5 år, frisk, utan problembeteenden och med bra stam. Det tycker jag känns helt skäligt för en ras som oftast blir runt 15 år.
Jag får dessutom ha den på prov innan iom att nuvarande ägare är så mån om att vi verkligen trivs ihop.

Jag tror inte hon menar foder enligt SKK utan att de hade honom på foder på samma sätt som en häst.

Precis så, kanske borde ha förtydligat det. Han skulle inte användas i avel eller jakt. Ren sällskapshund med samma villkor som en foderhäst typ :)
Kontraktet var på 1 år till att börja med, sen köpte vi honom istället för att förlänga :)

Precis så, kanske borde ha förtydligat det. Han skulle inte användas i avel eller jakt. Ren sällskapshund med samma villkor som en foderhäst typ :)
Kontraktet var på 1 år till att börja med, sen köpte vi honom istället för att förlänga :)

Jag förstår precis vad du menar och tycker det var tydligt från början.
Du är varken lurad eller okunnig.
Var glad för din fina hund.

Jag betalade 7000 kr för min skkreggade korthåriga collie på 2 år. Det kostar att köpa renras som blandras många blandraser är upp i ca 7000 och ibland mer. Det är att bli grundlurad även om det är en valp.

Ville inte heller ha valp! Hittade min hund genom att maila flera uppfödare, hade tur och fick napp hos en som kände till en vuxen hane som ev. skulle omplaceras. :)

jag har en omplaceringsgrupp på facebook. Det börjar bli rätt bra "snurr" på den nu med nya hundar nästan varje dag. Mest amstaffs precis som överallt, men det är lite av varje :)

Gruppen heter omplaceringshundar

Vilket fint jobb ni lägger på moderering! Djupt imponerad. En stor eloge!

Vilket fint jobb ni lägger på moderering! Djupt imponerad. En stor eloge!

Oj. Tack så mycket :) Jag har en väldigt klar bild på hur jag vill att det ska va och försöker verkligen hålla det. Sen har vi med kaos ibland men det får man ta. Hoppas du hittar en ny hund!

Ni är så rara! Det värmer verkligen, och betyder mer än jag trodde det skulle kunna göra.

Jag är inte inne på ras, individ är viktigast just nu.
Jag vill inte ha en utpräglad jakthund (husse jagar visserligen men vi bor inte optimalt för det), och partnern vill inte ha en liten hund. Annars är jag öppen för det mesta. En glad, sund och trevlig hund som gillar folk och andra hundar, ingen arbetsnarkoman och ingen hund av muskelknippetyp. Jag tänker nog börja titta runt i november, när vi landat lite.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 821
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund I mina hundinförskaffartankar (chihuahua nr två) har jag allt mer börjat överväga en unghund eller vuxen omplacering snarare än en valp...
Svar
18
· Visningar
1 547
Senast: Acto
·
M
Övr. Hund En bekant till mig har blivit sittandes med sin fd pojkvänns hund då han tröttnade på hunden och när dem gjorde slut så struntade han...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka