Hur hinner ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jamjam

jag har tidigare haft egna hästar men det var innan jag hade barn.
Jag tyckte ibland att det var svårt att hinna med både häst, jobb och ett socialt liv utanför stallet.
Nu har jag två småbarn och har valt bort hästarna för ett tag men jag vet att det finns många som har häst och småbarn. Min fråga till er är hur hinner ni och hur får ni ihop det?
 
Sv: Hur hinner ni?

tror dom flesta har bra sambor/män som ställer upp hemma. sen kan man ju alltid ha medryttare så man slipper åka ut till stallet varje dag.
 
Sv: Hur hinner ni?

Hästarna står hos min mamma och pappa och de gör i ärlighetens namn väldigt mycket med mina hästar just nu...
De gjorde mycket innan...ännu mer nu :o

Men, vi är alla överens om att det är en tidsfråga... "N" blir större och större, snart kan han vara med i stallet på ett annat sätt o.s.v...
Hästarna får "stå åt sidan" lite nu, under en period. Och ju äldre "N" blir, desto mer tid kan man lägga på hästarna igen.
 
Sv: Hur hinner ni?

Jag gjorde så att jag har satt mina båda hästar ut på foder så jag blev hästlös idag.
Märkte att det tog för mycket tid och fick dåligt samvete över det.
Har ett barn som blir 2 i april. Kände att man vill ju satsa på familjen nu, sen senare när man har alla barn skaffade å ordning på livet.
Just nu känns det bra men vi får se om några veckor.
 
Sv: Hur hinner ni?

Ja du, det undrar jag också ibland!
Har två barn på 7 och 4, och hade egentligen tänkt vänta med att skaffa häst igen tills de blev lite större, just för att slippa stress och dåligt samvete. Men livet går sina egna vägar ibland som bekant ;)

Blev uppringd av en gammal bekant som erbjöd mig att 'få' ett jättefint travarsto som annars skulle gå till slakt omgående...jag åkte ut för att 'bara titta' (yeah right :angel: )...och befann mig så hux flux i hästägarnas skara igen. Detta är drygt ett år sedan, och även om jag inte ångrat att jag tog denna härliga häst :love: ska jag inte förneka att det är jobbigt att få ihop det ibland.
Ofta får jag rida på kvällarna, och då är det ridbanan som gäller vilket blir rätt trist i längden...men bättre än inget. Stallägarna har också barn i samma ålder, vilket underlättar en del eftersom de kan leka ihop då jag måste ha med dem till stallet (rätt ofta), dessutom byter vi ofta stallturer med varandra.
Trots allt pusslande kan jag ändå inte rida så ofta som jag skulle vilja, vissa veckor får hon bara gå 2-3 dagar. Skulle hemskt gärna ha en medryttare, men det är inte det lättaste att få tag i ute i obygden...har inget ridhus eller andra bekvämligheter att locka med, och hästen är 1)travare 2)inte så långt kommen i utbildningen och 3)temperamentsfull och märrig.

Jag tröstar mig med att det blir bättre så småningom...när den yngste börjar 6års kanske man t.om kan ordna så det går att rida på förmiddagarna :idea:
 
Sv: Hur hinner ni?

Jag har "bara" ett barn, och hade dessutom pratat igenom situationen rätt noga med min man innan vi fick barn, så han var på det klara med att jag inte ville sluta ha häst. Så min man har haft vår dotter under den tid jag ridit, rätt ofta har det varit på kvällen efter att hon somnat. Numera är hon med mig i stallet och rider och deltar i stallsysslorna 2-3 gånger i veckan (hon är sex år). Totalt är jag i stallet 5-6 dagar i veckan, och rider 4-5 av dessa. Vi har hästen i ett stall som drivs som kollektiv, och har därför också en del sysslor utöver ridningen. Dessa har min dotter nästan alltid deltagit i, som liten låg hon i vagnen och som något större har hon "hjälpt till". Och numera är hon faktiskt till viss hjälp t.ex. vid fodring.
 
Sv: Hur hinner ni?

Här är en som inte hinner och får i hop det med en bäbis och hästar, fast barnet har en far.....
Ena stunden funderar jag på att lägga av med hästarna, dom bara går där ändå och kostar pengar gör dom iallafall. Nästa stund vill jag absolut inte sälja eller göra mig av med dom för det är ju hästarna jag lever/levt för i 25år hittills!!!
 
Sv: Hur hinner ni?

Har en liten tjej som blir ett nu och jag har en ridhäst och min man har 2 travhästar. Vi har hästarna hemma på gården och det underlättar lite..även fast det är mer pass så kan man ju sticka ut i stallet lite snabbare.
Nu är jag mammaledig fortfarande så då funkar det rätt bra. Men jag rider ändå bara 2ggr i veckan och sen har jag en medryttare som rider en gång i veckan, så han går bara 3ggr per vecka. Har lagt ner träning och tävling och har nivån på skogsluffa bara för att inte ha så mycket press på mig själv. Rider när jag känner för det och är fint väder.! Mocka och göra iordning mat gör man ju rätt snabbt åt en hästa bara..min man tar alltid ut och in..
Hur det blir sen när jag börjar jobba vetetusan.
 
Sv: Hur hinner ni?

Det är svårt att få ihop. Jag hade noga pratat igenom det med barnafadern INNAN men se se, det visade sig inte betyda något sen. Och ytterligare så drog han och jag blev dessutom ensamstående mamma. Hästen är kvar; det är ju min stora passion här i livet och det jag levt för, men nivån är låååångt nere på "frisk luft och motion" nivå och valet av häst är också anpassat därefter.

Tiden kommer ju tillbaks senare, absolut! Men jag antar att jag då hunnit bli så pass "gammal" att jag inte längre har samma ork och intresse utan kommer att lämna på den här nivån.
 
Sv: Hur hinner ni?

Jag är ensam med tre barn, varav äldsta är 7. Och har två hästar. När jag har ridit senast? I somras, tror jag. :smirk:
Hästarna går i kall lösdrift. En gång/vecka ca rullar jag in en rundbal hösilage. Fyller på vatten varje dag, mockar varje dag, ger kraftfoder+sånt varje dag. Skötsel/dag = ca 20 minuter. När jag pysslar hö och vatten är jag några meter ifrån köksdörren. När jag mockar är jag ca 20 m bort. Så om inte barnen är med ute, så kan de enkelt ropa på mig om jag behövs. Oftast sköter jag stallet innan de vaknar på morgonen.
Snackade med storhästen igår och sa att när han blir 20 ska vi rida igen. :D (Han blir 10 i år...)
Lillhästen rider barnen på då och då, plus att några flickor brukar ta ut honom på turer ibland.
Storhästen var senast ute på en promenad på nyårshelgen. Innan dess rörde han på sig i juni. :crazy:
 
Sv: Hur hinner ni?

Här är en till som inte hinner.........:crazy: Gör mig av med bägge hästarna nästa vecka ( förhoppningsvis), efter MÅÅÅÅÅNGA timmars funderande......... Har haft häst sen jag var 12, är nu 33 och tvåbarnsmamma (ena 2½, andra 6 månader). Mycket ångest har det varit innan beslutet kom, men jag ORKAR inte längre! För att behålla lite vett och försöka komma ihåg vem JAG är så måste detta ske. TROTS en fantastisk pappa till barnen och eget stall på gården (som nu blir tomt ett tag) så blir det nu så som jag aaaaldrig trodde :angel:
 
Sv: Hur hinner ni?

Man har en snäll sambo!! Min tar hand om min son varje kväll även fast det inte är hans son. Fast jag åker aldrig till hästen innan 19. Så får man lite tid mad barnet innan dom går och sover- Visst blir man trött ibland och inte har lust att åka till hästen man det brukar gå över när man väl kommit dit.
 
Sv: Hur hinner ni?

Jag tycker det var skönt att höra att det finns dom som inte heller hinner med sina hästar. Jag har två små barn o två hästar. Vi byggde lösdrift till dom så man slipper tänka på in/utsläpp o så permanentbäddar. När det funkade så fick de fri tillgång på ensilage. Hästarna klarade sig i stort sett själva o jag kunde ägna all min "lediga" tid till att pyssla med dom o försöka dämpa mitt dåliga samvete.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: animalasia
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: Stergo
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 669
Senast: Soapbubble
·
Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 544
Senast: Waco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp