Hur hårt spänner du nosgrimman?

Jag rider nästan alltid utan nosgrimma. Vid körning har jag nosgrimma och spänner den då rätt löst, antagligen lösare än rekommenderat.

Såg för övrigt den här bilden på fejjan igår och blev ledsen
16830885_10154953941162456_246450334844154676_n.jpg
:eek:
Jag känner bara - GÅR det ens att dra så hårt???? (ja, jag fattar att det går - och att det görs, men det är fullkomligt obegripligt).

Fy fan, stackars häst. Man riktigt ser hur lidande den är. :cry::cry::cry:

:eek:
Jag känner bara - GÅR det ens att dra så hårt???? (ja, jag fattar att det går - och att det görs, men det är fullkomligt obegripligt).

Jag undrar ju vad syftet är när man drar så jäkla hårt så köttet väller ut på sidorna. Kan hästen ens svälja?
Sen en konstig form av martingal + graman på det.

Ja hästen ser helt uppgiven ut. Vad ska den göra liksom, kan väl knappt andas. :(

Jag undrar ju vad syftet är när man drar så jäkla hårt så köttet väller ut på sidorna. Kan hästen ens svälja?
Sen en konstig form av martingal + graman på det.

Ja hästen ser helt uppgiven ut. Vad ska den göra liksom, kan väl knappt andas. :(

Ja jag kan faktiskt inte greppa det heller. När övre remmen gör en "grop" och när man ser att munnen är helt ihopklämd av aachenremmen - och sen resten som bubblar ut emellan. Näe, det är helt obegripligt och oförsvarligt.

Så lite som möjligt, annars bjuds det på "mindre-rolig-ridtur-med stress-stegring". :o Min häst tål absolut inte en spänd nosgrimma. Han får dock finna sig i en aachen utan underrem. Bara för att jag tycker att det ser fult ut helt utan nosgrimma. :devil: Och den sitter jättelöst.

Jag läste dock en undersökning där man skrev att många hästar hade en grop i nosbenet av allt för hårt spända nosgrimmor. Men... jag kan också ana en liten grop på min! Och han har ALDRIG gått med spänd nosgrimma. Det vet jag eftersom han aldrig hade haft träns på när jag köpte honom.

Undrar om grimman också ger samma resultat, alltså utan att sitta hårt? Den har han trots allt på ca 8 timmar om dagen. ?? Lite skrämmande om det är så?? Grimman och nosgrimman sitter på samma ställe.

Jag var och provjobbade som hästskötare i ett privat dressyrstall, där fick jag instruktioner om att inte glömma sätta en bit skumgummi mellan hakan och nosgrimmans rem när jag tränsade, sagt och gjort. Jag minns att jag tyckte det var en snäll och skonsam lösning, så mjukt när man spände åt, jag såg att de mest använda hålen var längre bak på remmen men tänkte såklart att nu med den där biten liggunderlag emellan så blir ju andra hål det nya "normala" .
Fick en utskällning av morsan till dressyrtjejen för att jag inte dragit åt nosgrimman ordentligt. Jag vet inte om hon insinuerade att hästen skulle dra iväg, tappa tränset eller ännu värre. Jag såg totalt frågande ut.
Dottern försökte släta över det hela med ett "nu vet han att han ska jobba" och så drog hon till nosgrimman så hårt att hästen bokstavligen ställde sig på tårna.

Jag tog inte det jobbet, den där mamman var verkligen hemsk, snackade skit om sin andra hästskötare (som var jätterar och duktig) till mig på min andra dag där och allmänt hispig. En riktig mobbarmentalitet.

Jag har ridit för tränare som suckat åt att nosgrimman var för löst spänd och spänt åt den. :crazy: Jag sa ingenting, trots att jag kände att det inte var riktigt schysst mot hästen. När jag red själv så spände jag så som jag ville ha det (dvs lite lösare), men säkert att jag spänt för hårt flera gånger pga att man inte tänkt och reflekterat. Det skäms jag för. Rider inte för den tränaren längre (blev inte så många ggr som tur är). Har också hört många säga att hellre för hårt än för löst spänd.. helt galet! :crazy:

Jag rider numera ofta utan nosgrimma, försöker även variera med att rida bettlöst. När nosgrimma är på ser jag till att det är minst 2 fingerbredd mellan nosgrimma och nosrygg. Har sedan en tid valt bort aachennosremmen, så använder bara engelsk nosgrimma.
Sen jag börjat mäta så inser jag hur faktiskt själva nosgrimman kan bidra till att man drar hårt, dvs att när jag tycker att den är optimalt spänd så är det i princip på yttersta hålet och jag har varit tvungen att göra nya hål för att kunna spänna löst så att säga. Hästen i fråga upplever jag inte har så grovt huvud, så kanske man skulle behöva se över detta hur tränsen är tillverkade?
Bra tycker jag att detta uppmärksammas, fler kontroller på tävlingar behövs och mer informationsspridning om att detta inte är ok!!!

Vilken nosgrimma har du? - oftast ingen - på de hästarna som är lite "oroliga i mun" (oftast de som inte ridits så mycket och gärna "fipplar och tuggar" så använder jag remontnosgrimma - men gillar den inte riktigt vid hårdare arbete för tycker det känns som den påverkar andningen.
Hur hårt spänner du din nosgrimma? - så jag får in minst två fingrar oftast har jag några cm till godo . dvs kan säkert få in en alla fingrarna emellan - oftast så är den lösare
Hur Vet Du hur hårt du ska spänna den? känner efter och visuellt.

Jag spänner så att det inte fladdrar utan bara ligger intill. Får in 2-3 fingrar. Lagom spänt för honom, vi kollade oss tandläkarn :)

Mina hästar gäspar en hel del före/efter ridpassen samt under pauser så så jag la av med nosgrimma för länge sedan. Stora kamelen gillar sitt micklem men även det går ju att spänna med viss gäspmarginal.

Har en "bekant" som jag hjälpt göra iordning häst åt på ridhuset i farten. Ifrågasätter inte i onödan, inte den personen, för det går inte fram. En annan bekant spände nosgrimman. Ganska hårt, i alla fall ett hål hårdare än jag skulle gjort. Då tar hästägaren och gör om. Spänner max det som går. Med våld. Med kommentaren "nosgrimman är till för att stänga munnen på hästen!" Hon har alltid gjort såhär, vill inte veta hur hennes hästar ser ut i munnen. Suck..

Jag använder oftast remont till vardags, som jag spänner så pass att jag får in minst två fingrar på höjden över nosryggen. När jag har engelsk spänner jag överdrivet löst, bara så den sitter på plats:
20160821131939990571075858_sbig.jpg

Mina hästar gäspar en hel del före/efter ridpassen samt under pauser så så jag la av med nosgrimma för länge sedan. Stora kamelen gillar sitt micklem men även det går ju att spänna med viss gäspmarginal.

Mitt sto gäspar också massor, men jag upplever att hon blir mer frustrerad om hon kan "halvgäspa" än att hon inte kan gäspa alls.

Mitt sto gäspar också massor, men jag upplever att hon blir mer frustrerad om hon kan "halvgäspa" än att hon inte kan gäspa alls.
Det har jag inte märkt, ska kolla. Jag går två varv runt ridbanan innan jag knäpper nosgrimman för att ge utrymme för gäspning. Vanligen brukar ju hästar gäspa efter arbetet men min ena gäspar av någon anledning mest före passet.

Det har jag inte märkt, ska kolla. Jag går två varv runt ridbanan innan jag knäpper nosgrimman för att ge utrymme för gäspning. Vanligen brukar ju hästar gäspa efter arbetet men min ena gäspar av någon anledning mest före passet.

Ariel kan gäspa mitt i arbetet. :p Ju mer mentalt avspänd hon blir, desto mer gäspningar. Känns lite roligt, för hon blir lite djupare i formen + tynger mer på bettet några steg. Men nu är jag så van vid det att jag knappt tänker på det. Däremot känns det när hon måste ha nosgrimma och blir irriterad... :angel:

Jag använder High jump för det mesta. Spänner remmen så att det kommer emellan två fingrar. Har provat lösare men känner inte att bettet får något stöd då och det blir lätt att hästen går och gapar vilket inte heller är så trevligt.

Den bilden längre upp var ju hemsk! Förstår inte varför man ska ha djur när man bara ska plåga dom sådär.

Jag har aachen och micklem, samt ett hackamore. Jag är inte förvånad över en sån studie då jag sett på många ridskolor att det är vanligt att eleverna spänner för hårt....

Har remont till fjordingen, har det på yttersta hålet bara för att. Det hindrar honom från att gapa alldeles för ny ner men han kan tugga och gäspa ganska så obehindrat.
När jag tömkör så har jag utan nosgrima.

Har både achen och remont och båda spänns väldigt löst. Tycker det är något allvarligt fel i ridningen om nosgrimman måste spännas hårt!

Rider väldigt sällan med nosrem på achengrimman. När hästen gapar och går emot bettet ser jag det som en tydlig signal att något är fel....antingen är jag för hård i handen eller hästen inte ärligt framme till bettet!

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit min häst på ett ponnyhackamore de senaste månaderna då hon har haft mycket problem med munnen (vargtand, har lagt bettet...
Svar
5
· Visningar
7 337
Senast: Jozelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025