Hur hårt spänner du nosgrimman?

Enligt en artikel på en annan hästsida står det att 750 ekipage från 3 olika klasser/inriktningar från 3 olika länder där en stor andel spänner nosgrimmorna för hårt i en studie.

44% gick inte att få in något finger alls under och endast 7% gick att få in rekommenderade 2 fingrar.

Enligt studien finns inget som säger att sverige skulle vara ett undantag. Detta är på internationell nivå dressyr, hoppning och hunter. Hobbyryttare är inte medtagna i studien men nämns som tenderar att följa trender satta av eliten, inte exakt citerat.

Vilken nosgrimma har du?
Hur hårt spänner du din nosgrimma?
Hur Vet Du hur hårt du ska spänna den?

Jag har endast nosgrimma när jag rider terräng (pullar) eller när jag tävlar dressyr (engelsk). Jag har, efter att ha sett bilder, insett att jag mäter "fel" när jag spänner nosgrimmorna. Jag har nämligen de två rekommenderade fingrarna på höjden och inte bredvid varandra, så nosgrimmorna blir rätt så lösa.

Jag spänner löst, så löst det går utan att det fladdrar. Jag vill att min häst ska kunna gapa ifall jag råkar rycka när hon hoppade omkring och var rädd för allt.
Skulle aldrig komma på tanken att dra åt hårt. Oftast red jag henne utan men ibland ville vi känna oss extra snygga. Red också mycket med hackamore och repgrimma.

På gott och ont vet vi väl nu att hästar gapar pga obehag i munnen oftast en stark hand, och det blir något skämmigt om hästen gapar. Som att man är dålig ryttare osv, så man vill hellre dra åt så att symptomen inte finns där.
Väldigt sorgligt.

När jag tränar varierar jag mellan ingen nosgrimma och engelsk nosgrimma. Och som flera andra här använder jag bara nosgrimma för att det är snyggt och spänner den så löst det går utan att den fladdrar omkring. Med andra ord har hästen möjlighet och gapa om den känner för det.

Tävlar i reining och där är det inte tillåtet att använda nosgrimma på tävling, har du det blir du diskad :)

När jag tränar varierar jag mellan ingen nosgrimma och engelsk nosgrimma. Och som flera andra här använder jag bara nosgrimma för att det är snyggt och spänner den så löst det går utan att den fladdrar omkring. Med andra ord har hästen möjlighet och gapa om den känner för det.

Tävlar i reining och där är det inte tillåtet att använda nosgrimma på tävling, har du det blir du diskad :)

Så borde det vara på alla tävlingar. Eller iallfall kontroll på samtliga hästar.

Varierar mellan pullar, engelsk och Aachen.
Remmarna ligger an, men är inte spända. Om huvudet hade haft tjock hud hade remmarna inte "gått in" in huden, utan legat ovanpå. Om någon förstår?
Får in ett par fingrar på bredden (inte höjden). Aachenremmen spänner jag ännu snäppet lösare, men inte med risk att den glider av hakan.

Frågan är både viktig och intressant, men det lär väl inte dyka upp någon i tråden som räcker upp handen och medger att man spänner nosgrimman för hårt? Oavsett om det är medvetet eller omedvetet.

Själv varierar jag nosgrimma liksom bett (även bettlöst) och får utan problem in mer än två fingrar vid nosryggen. I mitt distrikt fick ÖD instruktioner uppifrån att besiktiga bett, nosgrimmor, sporrar och liknande på dressyrtävlingarna förra året. Förhoppningsvis hjälper det till att öka medvetenheten även om jag inte vet om det var någon som fick anmärkning/ändra.

Jag red för en tränare en gång och på första lektionen drog hon åt alla remmar på tränset och jag sa ingenting. Fortsatte rida så i ett par veckor tills jag märkte att hästen blev svårare och svårare. Åkte till klinik för att utreda, tror att jag var där i annat syfte men bad dom kolla munnen. Jag fick en rejäl utskällning, lektion i munvård och bettförbud hela sommaren av min veterinär.... (hästen hade sår i hela munnen invärtes)

Detta var 3 veckor innan RIKS så jag tränade på hackamore och enbart dagen innan och på tävlingsdagen (dagarna, meeting) satte jag i bett. Och sen bettlöst igen efter tävlingen..

Men det gav mig verkligen en aha-upplevelse och dåligt samvete att även om jag tyckte det kändes fel redan den där första gången, så hade jag inte sagt nåt. Jag litade på min tränare.

Jag undrar om det finns fler där ute

Jag kör 2-fingrar och gärna då åt det lösare hållet, alltså att jag skulle kunna få in tre, både när jag jobbat utomlands och i Sverige så har min chef/arbetsgivare spänt hårdare efter att jag "levererat" hästen.
Speciellt utomlands drog det emellanåt åt ordentligt.

Jag rider nästan alltid utan nosgrimma. Vid körning har jag nosgrimma och spänner den då rätt löst, antagligen lösare än rekommenderat.

Såg för övrigt den här bilden på fejjan igår och blev ledsen
16830885_10154953941162456_246450334844154676_n.jpg

Jag rider nästan alltid utan nosgrimma. Vid körning har jag nosgrimma och spänner den då rätt löst, antagligen lösare än rekommenderat.

Såg för övrigt den här bilden på fejjan igår och blev ledsen
16830885_10154953941162456_246450334844154676_n.jpg

Var på "regionala" tävlingar i Tyskland för två veckor sedan.. Såg detta på flera hästar då.
Har inte varit lika iakttagande på Svenska tävlingar så jag har inget att jämföra med rent nationellt.

Har ingen nosgrimma på min. När jag red engelskt på ridskola/medryttarhäst hade jag två fingrar på höjden, över nosgryggen.
Men som någon skrev ovan, dom flesta spände hårdare om jag kollade på slitage av hål liksom :P
Det hände även att "folk som kunde" gick förbi och kollade, och då drog åt åt mig. Deras argument var "den där sitter för löst, den inverkar inget då" och så spände dom så att det satt riktigt tight.

Ridlärarna kollade aldrig sånt.

På Simba får jag enkelt in två fingrar, han vill ha det stabilt i munnen så bettet är ett stabilt oxå. Engelsk

Toppen har remont och betydligt lösare, vet inte hur löst det är:o

Har alltid satt nosgrimmorna löst. Inte så dom fladdrar omkring, men lösare än de rekommenderade två fingrarna. Tror att man i längden gör sig själv som ryttare en otjänst om man drar åt för hårt, eftersom det skapar obehag för hästen och därmed omöjliggör en avslappnad mun. Hade min häst fått sår i munnen av felaktigt använd utrustning så hade jag skämts rejält.

Har tre fingrar på bredden, gäller både engelsk, aachen och remont. På pullartränset är det bara 2 fingrar.

Tycker jag hittat läget där nosgrimman sitter tillräckligt löst för att inte 'förstöra' men tillräckligt hårt för att inte störa. Sitter den lösare kastar hon med huvudet i trav och galopp för att den 'rör' på sig för mkt

jag är av den äldre skolan och fick från början lära mig att nosgrimman hellre skulle sitta lite hårt än lite löst, men det skulle alltid gå att få mellan ett par fingrar. Det ansågs bättre att dra åt nosgrimman så att hästen inte kunde gapa och smita från bettets inverkan, än att behöva dra hårt i munnen på hästen.

Idag inser jag ju hur korkat det där låter, men som ridskoleryttare i låg-mellanstadieåldern köpte man allt som ridläraren sa. Och det dröjde nog bortåt 20 år innan "de nya rönen" kom, när man började fatta att det inte är tjocka bett som är snällast och att nosgrimman inte skulle dras åt för kung och fosterland.
Och idag - ytterligare 20 år senare - drar jag åt ganska lagom tror jag. Hellre ett hål "för löst" än att dra åt mer. (jag insåg just att det i år är 40 år sen jag började rida på ridskola! :eek: )

jag är av den äldre skolan och fick från början lära mig att nosgrimman hellre skulle sitta lite hårt än lite löst, men det skulle alltid gå att få mellan ett par fingrar. Det ansågs bättre att dra åt nosgrimman så att hästen inte kunde gapa och smita från bettets inverkan, än att behöva dra hårt i munnen på hästen.

Idag inser jag ju hur korkat det där låter, men som ridskoleryttare i låg-mellanstadieåldern köpte man allt som ridläraren sa. Och det dröjde nog bortåt 20 år innan "de nya rönen" kom, när man började fatta att det inte är tjocka bett som är snällast och att nosgrimman inte skulle dras åt för kung och fosterland.
Och idag - ytterligare 20 år senare - drar jag åt ganska lagom tror jag. Hellre ett hål "för löst" än att dra åt mer. (jag insåg just att det i år är 40 år sen jag började rida på ridskola! :eek: )

Det där har jag också hört. Och då började jag ändå rida -08 ;) Eller inte riktigt, men för ett antal år sedan hörde jag något i stil med, "det är bättre att precis få in två fingrar än att ha fladder-löst". Anledningen skulle vara för att stabilisera bettet. Det kan jag dock vara beredd att hålla med om - till en pytteliten del iaf.

Enligt en artikel på en annan hästsida står det att 750 ekipage från 3 olika klasser/inriktningar från 3 olika länder där en stor andel spänner nosgrimmorna för hårt i en studie.

44% gick inte att få in något finger alls under och endast 7% gick att få in rekommenderade 2 fingrar.

Enligt studien finns inget som säger att sverige skulle vara ett undantag. Detta är på internationell nivå dressyr, hoppning och hunter. Hobbyryttare är inte medtagna i studien men nämns som tenderar att följa trender satta av eliten, inte exakt citerat.

Vilken nosgrimma har du?
Hur hårt spänner du din nosgrimma?
Hur Vet Du hur hårt du ska spänna den?

Som regel ingen nosgrimma alls.
På dressyrtävling är det obligatoriskt så då hänger jag på engelsk nosgrimma (tycker att det är snyggast och minst i vägen).
Spänner lagom så att den hänger och slänger... man ser luften mellan hakan och nosgrimman, flera centimeter om jag inte ser upp.
Ren kosmetika, med andra ord.

Jag har också trott att det ska vara på höjden :o
Gud vad länge jag fick tänka för att fatta det här, jag tänkte att höjden måste bli längden på fingrarna från handflatan och upp över naglarna, men jag tror du menar som om du skulle mäta upp "Två fingrar whisky"?

För att svara på frågan rider jag på ridskola och bemödar mig om att vara försiktig med att spänna nosgrimman, jag försöker se till att den inte fladdrar men att hästen har rörelsefrihet. Det resulterar ofta i fler än två fingrar. Försöker även se till att käkremmen inte sitter så hårt att den är i vägen för hästen.
Det jag har noterat är dock att jag då oftast spänner 1-2 hål lösare än det hål som ser mest slitet ut på remmen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit min häst på ett ponnyhackamore de senaste månaderna då hon har haft mycket problem med munnen (vargtand, har lagt bettet...
Svar
5
· Visningar
7 337
Senast: Jozelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025