Hur hårt sliter det ?

Sv: Hur hårt sliter det ?

Allt atletiskt utövande som belastar kota/has/knä sliter och kan över tid skapa problem.
Det förebygger man genom att bygga rätt muskulatur och långsiktig träning.
Ingenting talar för att reninghästar skulle vara överrepresenterade i någon skadestatistik.

Det är alltid lätt att förfasa sig över det man inte känner till.
Jag skulle tex aldrig utsätta någon häst för det här:
Barre_tombe.jpg

Även om de inte är överrepresenterade i skadestatistik verkar det som om elitreininghästarna ofta är betydligt yngre än motsvarande hopphästar? Jag läste i en westerntidning att McQuay hade uttalat sig om att FEI borde tillåta yngre hästar än sex år, eftersom '"det är mkt svårt att hitta hästar äldre än sex år som är riktigt bra i reining". Nu var det endast detta uttalande med i artikeln och jag har inte läst hela intervjun, men det känns inte jätteschysst mot hästarna... Tävlar man dem för hårt för tidigt?

Sv: Hur hårt sliter det ?

Ja, det tycker jag absolut. Och man behöver ingen miniräknare för att räkna ut att resultatfokus tidigt och på kort tid, sliter mer än uppbyggande träning på längre sikt. Men det är ju inte det den här tråden handlar om...

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 871
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar