Hur hårt sliter det ?

Sv: Hur hårt sliter det ?

"Quartern är en sömnig liten häst som kan explodera på bråkdelen av en sekund":love:

Jag rekommenderar er som gillar reining att inte titta på framridningen vid stora tävlingar. Det är INTE reklam för sporten och det går rätt brutalt till många gånger.
Tyvärr gäller detta alla grenar inom hästsporten som dressyr och hoppning. Personligen väljer jag att pussa mule. Om vi inte vinner utan placerar oss i medelnivå är jag mycket glad med det och har inte heller behovet att slåss i toppen.

Dock har jag många gånger funderat på att skaffa en ren amerikanare för det verkar vara totala motsatsen till min rödhätta som har ett väldigt kontrollbehov på omvärlden. Nåt man tydligen får leva med som Welsh Cob ryttare :o ...halvpainten är bra mycket coolare i ALLT!!!!

Jag är van vid explosiva dressyrhästar och även fullblod. När det händer något blir dom väääldigt högresta och laddade, när det häder något när jag sitter på min quarter (unghäst dessutom) så sänker han bara huvudet och stannar och väntar på vad jag ska säga :D Det är vääldigt stor skillnad på raserna!! :laugh:

Ang. slitage så tror jag att all ridning sliter på hästen om man inte utför det på rätt sätt, även uteritter i skogen... En balanserad häst, rätt underlag till rörelsen och en bra ryttare gör slitaget mindre och att man gör övningarna med måtta!! Det gäller hoppning såväl som reining......

*kl*

Bjuder er på vinnarritten, Tom McCutcheon på Gunners Special Nite, score 228
:bow:

http://www.youtube.com/watch?v=XjZeu6ebf74

Inte tycker jag att hästen ser "död" ut, öronen spelar -den lyssnar på sin ryttare och har ett vaket uttryck, ser sig omkring när den står still men är totalt fokuserad på att använda sin energi till arbetet -och som den gör det!

Senast ändrad:

Fantastiskt fin ritt:love::bow: Sånt ger inspiration till att hålla igång kusen i höstmörkret!

/LL

Ja! Jag är ju som bekant inte någon reiningmänniska men det där är banne mig poesi :love:

Du vara konstig människa wrang...och nej jag har inte hittat någon naken indian än....:angel:

Jag tror att man kan få hästar att göra fantastiska saker och prestera sitt max med en blöt puss på mulen faktiskt (bildligt talat) :) Men det kräver extraordinär känsla och kunskap samt en speciell häst!
Först :
:bow::bow::bow::bow:
till ovan

sen KL*

ALL ridning kan ses som slitage, det "sliter" även på dem att gå i hagen, precis som vi också blir "utslitna" . Livet och kroppen är ju inte evig.

En klok hoppryttare (minns ej vem det var) sa en gång att alla hästar har ett visst antal språng den klarar av att hoppa i sitt liv, sen gäller det för ryttaren att besluta hur , var och när den ska göra dem. Detsamma gäller självklart ex. stoppen eller spinnen, ingen häst klarar av att stoppa eller spinna hur mycket som helst, så det gäller att med känsla och kunsap träna och tävla så man får en häst som kan prestera när man vill och under ett långt liv (om man nu föredrar en lång karriär ;))

Allt atletiskt utövande som belastar kota/has/knä sliter och kan över tid skapa problem.
Det förebygger man genom att bygga rätt muskulatur och långsiktig träning.
Ingenting talar för att reninghästar skulle vara överrepresenterade i någon skadestatistik.

Det är alltid lätt att förfasa sig över det man inte känner till.
Jag skulle tex aldrig utsätta någon häst för det här:

Håller helt med :bow::bow:

*kl*

Kolla in detta!

Detta är segraren i Freestyle Reining på All American Quarter Horse Congress som just nu går av stapeln i USA. Congress är ihop med AQHA World Show (alltså inte VM) den största tävlingen för quarterhästar.

I freestyle reining rinder man utklädd till egen vald musik och ett egetkomponerat mönster.

Detta är HÖG svårighetsgrad, hon rider i princip hela programmet i jockeystil och lätt sits! :bow::bow::bow:

http://www.youtube.com/watch?v=lzOn5QE9lG0

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 871
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar