Hur hårt rider ni?

Sv: Hur hårt rider ni?

Hur hårda pass går era hästar (tid och intensitet)?
Jag har en häst som kräver lång uppvärmning, därför blir passen oftast mellan 40-70 minuter minst 6 dagar i veckan. Jag undviker att ha någon vilodag, tar en skrittdag istället.

Hur ofta för instruktör?
Olika men ca 2-5 gånger i månaden

Varierar ni er träning mycket?
Rider aldrig likadant två dagar i rad, tränar på olika saker och på olika platser. Olika ridbanor, olika skogsrundor olika tränare osv

Mellan vad?
Varierar dressyren med hoppning och körning / tömkörning.

Hur ofta tävlar ni?
I snitt 1 gång i månaden, ibland oftare.

Jag tror inte jag skrivit något om att rida ut för att få framåtbjudning... Men däremot så är jag en sådan person som aldrig hade kunnat hitta på nya saker gång efter gång efter gång på banan/ridhus. Jag behöver en tränare när jag ska träna, annars kommer jag bara tröttna på det. Jag trodde också det fanns fler som kunde rida på en hög nivå utan att alltid rida i ridhuset.

Så som jag själv hoppas rida när min häst är igång och vi lärt känna varandra, är träning på bana 1 g/vecka och för tränare 1-2 ggr/månad, ev med tätare perioder vid behov. Varje vecka blir det också en uteritt på 2-4 h med mkt konditionsträning. Jag gillar det upplägget :) Men jag är ju varken tävlingsmänniska eller högt aspirerande. Får återkomma när det är mer aktuellt för oss.

2-4 timmar på en uteritt varje vecka låter mycket, ska det bli en distanshäst?

Konditionen tränar man ju annars inte genom genom att rida länge. Men distanshästar behöver ibland lite längre pass, dock är det bara ibland de rider längre pass som 2-4 timmar, de jag känner till i alla fall. Inför tävlingssäsongerna tar de några såna längre turer men oftast mer normala pass.

Annars är det nog bättre att rida ut flera gånger, Kanske menade du så, att du rider sammanlagt 2-4 timmar ute varje vecka. Det gör jag också i så fall, men inte i sträck.

Kl

Jag tränar nu cirka varannan vecka för nya tränaren, dressyr 1-2 pass i veckan, hoppar helst 1 pass oftast i alla fall, galopp/konditionstränar en dag åtminstone, och rider ut utöver det 2 dagar cirka, oftast om det inte är för mörkt värmer jag upp ute inför ridhuspass.

Är för lat att tävla fortfarande, men ev ska vi vara med i nån liten hopptävling:eek: i november:cool:

Unghästen rider jag som mest i skogen ett par dagar och ett eller högst två ridhuspass i veckan, samt tömkörning.

Senast ändrad av en moderator:

Upp till 4 timmar är kanske väl högt, det får nästan bli med fikapaus, men en tur på 2 timmar varje vecka tycker inte jag är mycket? Man galopperar ju inte hela tiden... Det blir ju även mkt skritt på en sådan tur, vi har inte vägar som aldrig tar slut :p

Distans har alltid funnits i mitt bakhuvud men om det blir tävling eller bara träning vet jag inte. :)

Hah! Jag brukar sitta av och gå en sträcka som jag ändå bara hade skrittat på. :) Men en fördel med skön sadel, såklart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 802
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka