Hur hårt rider ni?

Sv: Hur hårt rider ni?

Nu är tävlingshästen såld men vi tävlade både dressyr (LA) och fälttävlan (lätt).

Då vi red fälttävlan blir det ganska givet att man inte kan rida dressyr 6 dagar i veckan. Fokus ligger på dressyrarbetet men hoppträning och konditionsträning måste verkligen hinnas med också.
Försökte köra ungefär varannan dag. Hoppträning ca 1 dag/vecka dressyr ca 3 dagar i veckan. Intervallträning i 700 m tempo en dag varannan vecka, klättring och uteritter på allt från 45 min till hur länge som helst.
Jag kör dressyr på ridbanan ock faktist inte så mkt i skogen där tycker jag att han ska få lulla runt i fri form självklart ska han lyda men form är oviktigt (muskler byggs i vila).
Det var sällan vi hann med longering och tömkörning säkert nyttigt men tråkigt :angel:.
Dressyr ca 40-60 min ibland kortare men han krävde lång uppvärmning. Träning ca 3 ggr i månaden.
Tror att hästar behöver allsidig träning för att inte gå sönder mentalt eller fysiskt.

Nu är unghästköp på väg och så fort han bara är insutten och någotsånär styrbar blir det ut och rida korta stunder med sällskap för att i tidigt stadie få fram en ärlig framåtbjudning.

Bra att det finns några som rider ut iaf ;)

Själv förstår jag inte hur man kan välja bort det, och hur man finner inspiration till pass efter pass på banan. Så olika man kan vara!

Nej, det gör inte jag heller. Dessutom så skulle nog min pålle protestera högljutt om jag började harva på banan var eviga dag. :p Han tycker att det är pisstråkigt på banan. :angel:
Man får ju så otroligt mycket gratis framåtbjudning ute på grusvägarna, det ända är väl att det kan vara svårt att lägga en volt ibland när det skulle behövas. ;)

Min kuse tränas på LA-Msv nivå dressyr och 110-120 cm hoppning. Tävlar LA dressyr. Hon rids 6-7 dgr i veckan.

Hur hårda pass går era hästar (tid och intensitet)? ca 60 min vid dressyrpass, ca 30 min vid skrittpass & 1,5 timme vid hoppn.

Hur ofta för instruktör? 1 gång/v. dressyr, 1 gång/v. hoppn.

Varierar ni er träning mycket? Mellan vad? Jag har alltid på mina tidigare hästar ridit ut, men denna blir väldigt skärrad och jag känner att det inte ger ngt att rida ut, då hon tycker det är så otäckt. Hon får i stället hoppa 1 gång/v., vilket hon uppskattar. Och så skrittar jag henne i byn, 1-2 ggr/v. Däremot rids hon bara i ridhus dom gångerna hon går för instruktör.
Att lina henne ger inget, då hon bara far omkring och tömkörning provar jag ibland, men det är ju så himla svårt...

Hur ofta tävlar ni? Nu blir det rätt intensivt, ca varannan helg ett tag framöver då hon blir så himla spänd innanför staketen och verkligen behöver träna på att tävla.

Hur hårda pass går era hästar (tid och intensitet)? Hur ofta för instruktör?
Varierar ni er träning mycket? Mellan vad?
Hur ofta tävlar ni?

När jag tränar dressyr blir det inte långa pass, dels funkar hon otroligt bra nu och passen är ganska krävande,men just för att hon funkar, så ser jag ingen anledning att sitta och nöta. Oftast blir det inte mer än 30 minuter, behövs det kör jag mer förstås.
Tränar mycket själv då jag har långt till min tränare dit jag far ca 1 gång i månaden

Varierar otroligt mycket, rider ut, promenad, tömkör, kör med vagn/släde, hoppning, markarbete mellan dressyrpassen. Hon rids dressyr ca tre gånger i veckan, mer om det behövs, men som sagt inte aktuellt i dagsläget. I all övrig träning är grundtanken att hon ska funka dressyrmässigt=)

I år har vi inte tävlat något pga olika omständigheter, nästa år kommer vi att tävla, tanken är att debutera MSV A(om det dyker upp nån sådan här uppe) annars MSV B.

det beror ju helt på vad man har för ridvägar!! jag rider ut, men är bara hårda grusvägar så går inte att göra annat än skritta typ. ang bjudning så älskar min häst att jobba på banan, han är betydligt hetare där än ute på vägarna. där är han väldigt lugn och mest intresserad av att kolla på utsikten. :p

Chilli & Kratus: Det beror ju helt på faktiskt. Eftersom jag har tydliga mål med vad jag vill och med vad jag vill för varje häst så har jag inga problem med att hitta inspration till ridningen.

Hästarna samma sak. Har en i stallet nu som innan bara har tjurat på banan och tyckt att det varit allmänt tråkigt och då har hon gått mycket i skogen samtidigt. Nu gillar hon att jobba och har massor med energi.

Allt handlar om hur man motiverar hästarna!

KL*

Ang. rida ut för att få frammåtbjudning. Om min ponny eller häst skulle vara slö och tycka det var tråkigt att gå på banan och
träna så skulle jag fråga mig själv vad jag gör för fel som tråkar ut min häst så mycket? Jag rider ut för att rida ut ca 1-2 dagar i
veckan, då för att galoppera och bränna bort lite fläsk och få lite bättre kondition. Men jag skrittar fram och av ute i skogen - varje dag.

Min ponny är pigg både i ridhuset, på ridbanan och på gräsbanan och ute, nästan alltid lika glad över arbete nu för tiden, hon tycker
att det är roligt att bli riden, även om vi inte är i skogen, hon är glad så länge hon får göra stimulerande övningar, saker hon är bra på
och saker hon känner sig trygg i.

Visst kan hon vara lite piggare och mer på tårna när jag rider ute ( på gräsbana, utebanan eller i skogen) för att det blåser
läskigt eller om det faller ned löv (hemska tanke, löv är ju livsfarliga:eek:!) Eller för att hon taggas upp av en kompis, men hon har
precis samma bjudning för arbetet inne och ute, sen att det kommer till en annan slags energi när man rider utomhus är en annan sak,
hon blir lite okoncenterad och busig ;) Men självklart så är det ju inte alltid så att hon är lika taggad till arbete (Ett sto :p men det beror
inte på om vi är ute i skogen eller "inne" på bana eller i ridhus.

Det är så sant som det är sagt!

Min häst är kanske lite "speciell", för han kan inte vara nöjdare än efter ett hårt träningspass som gått bra. Men pga saker som hänt honom tidigare så kopplar han samtidigt ridbana/ridhus med tvång, leda och straff. (Han blev riden inomhus 7 dagar i veckan, med dubbla dressyrspön och 4 cm sporrar. Tvingad in i samling med en hård hand och spöstraff om han inte gjorde som han blev tillsagd. Vilket resulterade i en spänd häst som var dyngsur av svett efter varje ridpass. Det tog en massör runt en 12h totalt sett att få loss allting.)

Min häst är kanske lite "speciell", för han kan inte vara nöjdare än efter ett hårt träningspass som gått bra. Men pga saker som hänt honom tidigare så kopplar han samtidigt ridbana/ridhus med tvång, leda och straff. (Han blev riden inomhus 7 dagar i veckan, med dubbla dressyrspön och 4 cm sporrar. Tvingad in i samling med en hård hand och spöstraff om han inte gjorde som han blev tillsagd. Vilket resulterade i en spänd häst som var dyngsur av svett efter varje ridpass. Det tog en massör runt en 12h totalt sett att få loss allting.)

:cry:
Usch hur människor kan bete sig! :mad:

kl.
Min häst är väl ingen renodlad dressyrpålle. Vi har en dressyrsvacka för tillfället. Vet inte vad han varit med om tidigare, men efter jag lånat ut honom till en som skulle "rida riktig dressyr" :devil: på honom tappade han lusten alltmer och kan lägga till olater som småstegring, dra sig mot utgången och allmänt sakna arbetslust på ridbanan. :(
Så nu rider vi ut allra mest. Ska försöka lägga in korta roliga pass på banan och få tilbaka motivationen.

(egentligen hör jag inte ens till den här tråden ang tävlingsdressyr och så, så det blev väl lite ot... :angel: )

Hur hårda pass går era hästar (tid och intensitet)?
Varierar mellan 40 - 50 min, lite beroende på vad vi gör. Rider helst korta och intensiva pass.

Hur ofta för instruktör?
1/gng i veckan, dressyr, 45 min.

Ja, ganska mkt tror jag. Oftast blir det 2 skogsturer i veckan. Ena turen lite längre, med mkt galopp. Andra turen klättar vi, rider slalom mellan träden, och bara har det mysigt. Sen kan ngn utav dessa dagar bytas ut mot travarbete över bommar, promenader, tömkörning, löshoppning, lr hoppning med mej på ryggen. Vet dock inte om det kan kallas hoppning när jag sitter på. Skakar av skräck när jag rider mot ett hinder som är 40 cm högt:crazy:

Hur ofta tävlar ni?
Tyvärr har vi inte tävlat på flera år. Sista gången vi var ute, var nog för fyra år sedan tror jag, och då på LB nivå.
Pga nytt jobb, med både dagar och kvällar på schemat, har det inte varit helt lätt att hålla träningen igång på allvar. Många missade kurser pga mina jobbtider.
Nu är vi i alla fall på g, (ja just denna vecka har hästen inte varit helt okej), och tränar på LA - Msv, och det är riktigt roligt. Hoppas på att vi är i fin form till vårens tävlingar.

Senast ändrad av en moderator:

jag rider 5-6 dagar i veckan, beror lite på.. endel veckor går hon 7 dagar om det behövs. Jag brukar försöka att fara ut i skogen varannan dag för både kondition och för att det är kul då lång galopperar jag ibland och ibland hittar jag på annat, typ far på terrängbanan eller nåt. Brukar även försöka att fara ocj klättra i backar en gång i veckan. Sen även som jag sa, fara på terrängbanan ibland eftersom att min dressyrpoa tycker att det är skitkul med små skutt lite då och då (lite för kul enligt mattes tycke men..) Sen brukar jag antingen rida på "planen" (uteridbanan) eller inne i ridhuset dom andra dagarna, beror mest på vädret.

KL

Min häst ligger på LA nivå i dressyren. Han rids/aktiveras 5 eller 6 dagar i veckan. Om det är 2 vilodagar innebär oftast den ena skritt ute i skog och mark.
jag är väldigt noga med att rida varierat när jag lägger upp träningen. Normalt ser det ut såhär:

3 dagar dressyrarbete varav ett pass för instruktör, och ibland ett av passen ett tömkörningspass, då han är välskolad på töm och det går att jobba en massa dressyrarbete via det arbetet. Hoppträning en dag varannan vecka. Dressyrpassen är hellre korta och effektiva. rider ca 40 minuter plus avskrittning.

Övriga dagar går han i skogen. Allt från längre turer med intervall träning och klättring, till lugnare turer i skritt i kuperad mark med klättring osv.

tävlingar: har tävlat ytterst sparsamt, bara varit ute på ngra klubbtävlingar innan förra året då han var skadad en länge period. Nu är han igång och jättefin igen och jag aspirerar på att förhoppningsvis komma ut lite till våren.

Kl

Jag rider/jobbar 5-6 dagar i veckan och det ser ut så här(när hon är fullt igångsatt)
1 dag: rider för tränare
1 dag: rider i ridhuset/paddocken
1 dag: löshoppning/tömkörning/promenad
2 dagar: rider ut minst 1½ timme och minst 1 av dagarna i skogen

De veckor jag rider 6 dagar blir det oftast ett till pass med uteritt, inför tävling kan jag dock "trimma" lite på banan en extra dag.
Tanken är att vi ska starta LA till våren då vi båda ska vara igång efter fölning/födande som vi gjort båda två denna vår.

Jag rider inte min häst själv just nu pga graviditet. Han är hos min tränare, så jag beskriver hur hon jobbar honom genom att redogöra för en normalvecka. Självklart anpassas arbetet efter ev tävlingar men hon har bara haft honom en dryg månad och det finns bara tre tävlingar där vi bor under hela hösten. Hittills har de hunnit med en LA:5. Han är mycket stadig i skolorna men behärskar inte bytena riktig ännu. Just det: hästen är en 8-årig valack som jag haft sedan han var två år gammal.

Ungefärligt veckoschema

Må: Skritt ut i varierad terräng, ca 1,5 timme.

Ti: Dressyrpass så länge som behövs oftast 45-60 min.

On: Uteritt/galoppslingan, antingen intervallträning, totalt ca 40 min inkl skritt eller vanlig motionsridning ca 1- 1,5 tim.

To: Dressyrpass ca 45- 60 min.
Skritt ut 1,5 tim.

Fr: Dressyr/tömkörning ca 40 minuter.

Lö: Uteritt/ klättring/galoppslingan ca 45 min.
Skritt ut ca 1 tim.

Sö: Vila/ dressyr/ skritt ut. Beroende på hur han kännts i veckan.

Normalt går han alla sju dagarna, men då är en dag enbart skritt i skogen. Han går alltid minst ett dubbelpass i veckan, då hästskötaren skrittar ut eller rider en vanlig uteritt. Jag tror att hästarna mår bra av att röra sig mycket. Min tränares anläggning ligger väldigt bra till mitt emellan klättergropen och en galoppslinga. Det är superlyxigt. :d All denna skritt har gjort min häst mycket gott på bara fem veckors tid. Han rids för tränare ca varannan vecka, det är lite olika. Hittills har han inte hoppat något men tanken finna där att gymnastikhoppning och cavalettiarbete skall finnas med under vinterns arbete.

Vinterns mål är att utveckla lösgjordheten samt befästa galoppombytena. När jag sitter upp i februari någon gång kommer han att kännas underbar! :love:

Hästen går ca 5-6 dgr i veckan. Han får aldrig vila mer än en dag då jag har märkt att han lätt blir stel. Jag rider ca 45 min per pass. Han går bäst med 3 dressyrpass i veckan, två konditionspass och en hoppning. Jag rider för tränare ca 1 gång i veckan, varannan dressyr och varannan hopp. Vi tävlar ca varannan helg.
Konditionspassen består i att jag skrittar ca 5-10 min, travar i ca 5-10 min i sträck, galopperar i 1,5 km för att få upp flåset och bjudningen plus att han tycker att det är roligt:laugh:

Det roligaste med ridningen är tävlingen. Om han behöver ridas ut låter jag hellre någon annan göra det för det lockar inte mig lika ofta som han faktiskt behöver komma ut i skogen.

Just nu rids inte min häst speciellt hårt alls, han rids väl 3-4 ggr i veckan både ut och lite dressyr och hoppning, eftersom jag är gravid och han hålls i gång av två medryttare. Han struttar dock runt i hagen 10 timmar om dan och käkar gräs och tuktar två ohyfsade ungponnyer, så han är nog glad ändå :).

Normalt sett rids han ca 5 dagar i veckan, 40 min- 1.5 h beroende på vad vi gör och hur det går. 1 dressyrpass för tränare och ytterligare 1-2 dressyrpass för oss själva, och ut ett par dagar. Ibland hoppar vi lite och ibland tömkör eller longerar jag i stället. Han går ute i rejäl hage med kompisar mellan 7 h och dygnet runt beroende på årstid. Vi tävlar dressyr på La- Msv B- nivå, och tävlar väl ungefär 2 ggr i månaden under tävlingssäsongen, men det varierar ju med tävlingsutbudet. Jag brukar starta två klasser om det finns två klasser jag verkligen vill rida, men om det bara är en klass som egentligen känns intressant så nöjer jag mig med den, likaså brukar jag nöja mig med en klass om det inte är dubbla banor, helt enkelt för att jag tycker det är jobbigt för både mig och pålle att vänta i fyra, fem timmar mellan starterna, osom man ju faktiskt ganska ofta får göra om det är fulla klasser och bara en bana.

Skriver här eftersom jag vill ha svar av tävlingsmänniskor, inte hobbyryttare. Alltså personer som håller sina hästar på LA och över, helst. Alternativt personer som inte tävlar men som ändå ligger på samma nivå med vältränade hästar. :)

Hur hårda pass går era hästar (tid och intensitet)? Hur ofta för instruktör?
Hur ofta tävlar ni?

Fyll gärna på med mer om ni tycker jag glömt något!

Min tävlar Msv B/ Msv A (George) med sikte på Intermediare I. Utbildningsmässigt är allt påbörjat, han har bra passage, ganska okej piaff, o har börjat byta i varje (byter säkert i vartannat).

Hur mkt han rids beror på tid o lust hos mej. Periodvis vilar han ganska mkt o rids då inte alls, eller kanske bara 2-3 dgr per vecka.
Andra perider rids han 5-7 dgr i veckan.

Jag rider mest ut o tränar inte mkt dressyr alls. När vi rider ut så tränar vi sällan på något speciellt utan det är mest skritt på lång tygel, full galopp när det finns möjlighet till det (han är predisponerad för korsförlamning därför låter jag honom rasa av sig så ofta det bara är möjligt minst 2 dgr per veckan när han rids), o annars trav under lättridning.
Han kan det mesta så jag tycker det är bättre att han har roligt o är på gott humör än att tjata på honom.

När vi rider dressyr kan det bli långa pass, ca 1,5 h. Hellst med musik på.
Innan tävling brukar jag ibland träna lite program punkter.
Ibland rider jag barbacka, eller i grimma - för att det är kul att göra något annorlunda..

Det blir oftast mer dressyr på vintern då det är svårare att rida ut.

Hur länge han rids varierar från 30 min till 1,5 h.

Vi rider för tränare när vi har råd. I år har det hänt två ggr.. :grin:
Men ibland har vi tränat 1 gång varannan vecka under några månader.

När jag är på G o tycker det är kul brukar jag tävla ungefär 2 tävlingar per månad - ibland två dagars. 2 starter per tävlingsdag.

Tja, det låter väl lite rörigt det här :angel: Men så har jag en häst som man också kan ställa av i tre månader o han känns exakt som när man ställde av honom när man sitter upp igen. Oftast ännu bättre eftersom han då brukar vara extremt motiverad o sugen på att jobba!

Har vänner som inte vågar ställa av sina hästar då de blir som att rida in dem på nytt, stela o jävliga o verkar ha glömt det mesta när de ska sättas igång ingen.. O detta är hästar med placeringar tom George! :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Kul med ett ekipage på högre nivå som inte bara sitter och nöter i ridhus! Det skulle nog många hästar må gott av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 802
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka