Hur hårt rider ni?

Chili

Trådstartare
Skriver här eftersom jag vill ha svar av tävlingsmänniskor, inte hobbyryttare. Alltså personer som håller sina hästar på LA och över, helst. Alternativt personer som inte tävlar men som ändå ligger på samma nivå med vältränade hästar. :)

Hur hårda pass går era hästar (tid och intensitet)? Hur ofta för instruktör?
Varierar ni er träning mycket? Mellan vad?
Hur ofta tävlar ni?

Fyll gärna på med mer om ni tycker jag glömt något!

Sv: Hur hårt rider ni?

Min häst går 6 dagar/vekan. Jag rider ut ungefär varannan dag och bara galopperar på fält eller hoppar i skogen, allt för att roa honom. Dessutom har han energi i mängder och behöver göra av med den regelbundet. Jag rider för tränare 1gång/vecka, men skulle vilja hinna med mer. Ska nog planera in att jag rider 2 gånger.
Hästen är 16 och har varit hoppehäst nästan hela livet, jag har tagit honom upp till msv dressyr. Jag rider mellan 40 min - 1 timme per gång. Tävlar ungefär 1-2 gånger månaden, en klass/dag.

I övrigt händer det att jag låter honom springa på lina nån gång i bland innan jag sitter upp, för att låta honom värma upp själv och samtidigt bralla bort lite energi.

Min häst går 6 dagar i veckan, 3-4 dagar dressyr en av dom är träning för tränaren. 2-3 dagar rider jag ute på vägar/ skogen eller Fälten beroende på underlag. Dressyrpassen är 40-60 min. rider jag ut ca 1-1,5 tim. Tävlar LA:6- MSVB. Ibland longering 1 dag. Han är 13 år:p

Hur hårda pass går era hästar (tid och intensitet)?

Varierar väldigt mycket, för tränare så är det ofta väldigt intensivt (40min-pass). Hemma kan passen variera mer i tid och intenistet, ofta tränar jag ute på grusvägarna, sällan i paddocken. Just nu är jag inne i en period där vi övar samling på ett nytt och bättre sätt än tidigare och kommer då antagligen använda mig lite mer än vanligt av paddocken.

Hur ofta för instruktör?
Hitintills så har det blivit ca 1ggr/mån för instruktör, ska försöka få till 1ggr/vecka om jag hittar en till tränare.

Hur ofta tävlar ni?
I år har det än så länge blivit 2 tävlingar, men hoppas på lite mer kontinuitet till nästa år, ca 1-2 tävlingar i månaden.

Fyll gärna på med mer om ni tycker jag glömt något!
Jag tömkör ibland som ytterligare en variation. Försöker rida efter hagvistelse då han börjar bli lite till åren och är stel på morgonen efter att ha stått i boxen över natten.

Tävlar FEI på ponny och MSVB på häst

Hur hårda pass går era hästar (tid och intensitet)? Varierar. 5- 6 dagar i veckan fokuserad träning. Hällre kortare pass, +-30 minuter med hög kvalitet.

Hur ofta för instruktör? 1-2 ggr/veckan

Varierar ni er träning mycket? Mellan vad? Jag varierar medvetet underlag och tiden på böjt spår. Annars rider jag mest efter "tvådagarsformen". Var hästen spänd dagen innan har jag lösgörande dagen efter. Jag har dagen innan i huvudet men jag går efter dagsformen.

Hur ofta tävlar ni? Olika. Helt beroende på utbudet av tävlingar. I alla fall en gång i månaden.

Jag har ju lite olika hästar och så men i regel går mellan 4-7 dagar i veckan.

Jag rider helst intensiva pass och eftersom jag planerar dem innan så vet jag ju vad jag ska träna :) Jag rider för tränare 1 gång i veckan och oftast men samma häst ( har 4 i träning just nu)

Varierar ridningen mycket på banan och tömkör och så. Rider ut gör jag inte så mkt längre.

Tävlar gör jag ju men jag vill helst inte tävla mer än varannan helg, max. Jag tävlar ganska så sparsamt..:angel:

Rider ca 5-7 dagar/vecka. Ca 1-3 ggr i veckan för tränare och då är passen ca 60 min (tills vi är nöjda). Hemma på banan/ridhuset rider jag allt mellan 75 min och 30 min med varierad träning, någon dag är det jogging, någon programträning och ska försöka sätta igång med lite gymnastik hoppning..

Rider ut gör jag ca 1-4 ggr/vecka och då varierar jag mellan att bara skritta, jogga, rida på asfalt, galoppera mkt och det händer även att jag hoppar någon stock ibland.

Tävlar det som finns och passar, men inte oftare än varannan helg.

Knapp*

Tack för intressant läsning so far! Vill gärna ha mer svar :)

Nej inga fler ryttare. Hoppar de lite ibland och tömkör över bommar och går ut o går lite med dem o så.

Min häst tävlar på LA;5-6 nivå, förhoppningar om att kunna ta upp honom i MSV.

Rider för instruktör två dagar/vecka, då ca 45-60 minuter beroende på hur allt funkar. Rider dressyr själv två dagar/vecka, väldigt varierande pass, bommar, lösgörande osv, brukar skritta ut i skogen innan dessa pass. Longerar en dag/vecka då jag tycker att det är bra för hästen att få jobba helt ostört, samt att det är bra för mig att hela tiden kolla av hur han rör sig osv. Skrittar ut en dag/vecka, rider ut i alla gångarter en dag/vecka.

Har tävlat t o m svår klass på tidigare häst. Tävlar för närvarande MsvB och yngre häst i lätt klass.

Hur hårda pass går era hästar (tid och intensitet)?
5-6 dagar/vecka beroende på om de går i rasthage–vinter, eller större hage – sommar/höst. Arbetspassen i ridhus/bana normalt 45 minuter inkl uppvärmning.

Hur ofta för instruktör?
1-2 dagar/vecka.

MsvB/A-häst: Ridhus/bana 4 dagar/vecka. Dressyrridning ute på eminenta ridvägar, ev någon dag cantring, 2 dagar/vecka.
Unghäst (6 år): Ridhus/bana 3-4 dagar/vecka. Ridning ute 1 dag/vecka. Löshoppning alt tömkörning 1 dag.
Med/hjälp-ryttare sköter merparten av uteridningarna.

Hur ofta tävlar ni?
Normalt: 10–20 tävlingar eller starter per häst och år (vår + höst). Beroende på hästens nivå, utbud av intressanta/lämpliga tävlingar, etc.

Senast ändrad:

Min häst går också ca 6 dagar i veckan. 2 till 3 dagar för tränare, ca 2 timmars pass för instruktör, beror dock på hur han går, går han bra så blir det kortare pass. Sen blir det lite hemma på banan, annars rider jag ut. Dels för att stärka muskler i backar mm, men för att han ska få lite omväxling och för att jag tycker det är kul. Det fungerar jätte bra, vissa dagar blir det lite kortare pass...jag tävlar msv dressyr, men tror det är viktigt att man varierar sin träning oavsett vilken gren man tävlar i.

Har en D-ponny som går FEI-MSVB hemma.

Hon rids ca 5-6 gånger i veckan, då rider jag korta intensiva pass, vill inte sitta och nöta för mycket. Ungefär 1-3 gånger i veckan för tränare.
Jag varierar med att jobba henne från marken, tömkörning osv. Hon hoppas och rids såklart ut, i alla gångarter, ja och så dressyrarbetet då.
Hur ofta tävlar ni?
Ytterst sällan! 2-5 gånger per år.

Hejsan allihopa!!

Jag rider ungefär 5-6 dagar i veckan.
Jag rider ungefär dressyr 3 ggr i veckan, och hoppar endast lite grann.
Sen rider jag ut resten av dagarna..

Varierar mellan ca 30-60min, beroende på hur hon känns, hur hon gick dagen innan, hur morgondagen ser ut osv.
Rider för tränare 1 gång varannan vecka, däremellan håller mamma (C-tränare) ett vakande öga ca 4 gånger i veckan.
Varierar ni er träning mycket? Mellan vad?.
Rider på banan ca 6 dagar i veckan, ca 1 dag uteritt/ lättare hoppning.
Hur ofta tävlar ni?
Ett par gånger i månaden, två starter per tävling.
Tävlar på MsvB-nivå.

En undran; är det inga här som rider på längre uteritter? Alla tycks begränsa sina pass till 60 min oavsett vad de gör.

jag följer tråden och en fundering är att det är mkt jobb på bana och lite uteritt? Behöver man träna så hårt på bana ? går det inte att träna "ute"? varför rider man inte ut och klättrar/intervalltränar? (menat till er som inte rider ut alls eller bara en, två dagar i veckan)
Bara en fundering :)

Självklart blir det gärna längre turer ibland också! Vi har en runda runt sjön som tar en 3 timmar eller så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 802
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka