Som jag skrev, överkonsumtion av ris är säkert inte att rekomendra. Men jag tycker det är viktigt att förhålla sig nyanserat till den här typen av information. Det är ju knäppt att ett barn blir retat för att det äter ris med tanke på hur mycket ohälsosamt som svenskar stoppar i sina barn utan minsta tillstymmelse till eftertanke- lösgodis någon? Sverige är inte Bangladesh, precis som krönikören skriver.
Den artikeln du länkar till refererar till arsenikförgiftat vatten på landsbygden i Bangladesh, ja nog sjutton tror jag folk blir sjuka av det. Frågan är om inte förhållandena för bönderna i produktionsländerna är en fråga som borde få större utrymme än frågan huruvida det är vettigt att ett svenskt barn äter en risifrutti någon gång? Perspektivet blir ju lätt väldigt ensidigt.
Det har du rätt i men tyvärr så blir det larm om hur människor i fattiga länder drabbas av förgiftat vatten som har att göra med vår produktion av varor i de länder sällan så stor grej här förrän vi faktiskt riskerar att bli sjuka själva.
När vi får reda på att riskakor innehåller gift blir det plötsligt verkligt för oss att det är ett stort problem med förgiftade jordar och förorenat vatten.
Jag hoppas att det här larmet får till följd att något faktiskt händer i de länder där riset odlas, slutar vi köpa ris så sätter vi press på leverantörerna att göra något åt utsläppen.