Hur har ni ryktsakerna?

Sv: Hur har ni ryktsakerna?

Jag använder också en varukorg.Jag frågade i en liten affär om jag fick köpa en.Det fick jag.

*kl*

Jag har mina ryktsaker i en liten ryktlåda som står i mitt ena stallskåp. :) Täcken har jag i såna stora påsar med dragkedja i mitt andra skåp. Jag avskyr kattkiss så jag gömmer undan mina så gott jag kan.
Ingen i stallet använder benskydd tror jag och jag är väl nästan den enda som har schabrak/vojlock ibland (islandsryttare) så vi sparar en del plats på det kan jag tänka mig.

Jag har dessutom sneakat till mig 3 sadelhängare :o och 2 tränshängare. Spön har vi en sån där grej som håller dem som sitter på väggen. Vi har hängare för selar där min sele hänger. I mina skåp får jag plats med ganska mycket ändå. Fast jag skuuuulle ju kunna ha några till :angel:
Men det ryms grimmor, grimskaft, ryktlåda, ryggsäck med alla mina reflexgrejer, broddlådan, medicinlåda om man säger, extrakläder, hjälmar, ridjacka, gummistövlar, täcken, tömkörningsgjord, ridgjord, barbackapadd, transportskydd osv osv.

Vid hästarnas boxar har vi bara deras grimma/grimskaft hängande så att stallet är ganska 'rent' på saker.

Sen har jag tagit det ena av våra två förråd som hör till lägenheten till hästförråd så det är också fullt av grejer. :o

Min dotter har sina ryktsaker i en ryktpåse jag sytt/ritat i hennes favoritfärger. Den rymmer faktiskt oväntat mycket. (det står inte angelwings på den i vanliga fall alltså utan dotterns namn)
JULAFTON11002.jpg

Ryktsakerna ligger i en spann. Täckena hänger på täckeshängare eller ligger på sadelhängare i sadelkammaren. Vi har bara två hästar i stallet, så det funkar bra även om det tar lite plats.

Hehe är nog den mest oglamorösa som har mina ryktsaker i en tygpåse från jysk ;) där får pälsglans, endel salvor och dyl också plats.

Täcken hänger jag på krokar på väggarna (håller sig torra)
Allt annat har jag i skåp (sadel,träns,lindor, schabrak osv osv)

Jag råkade sabba min klassiska ryktlåda i förrgår så det blir till att skaffa sig någon typ utav grooming bag..

Jag har borstarna i en hink (för tillfället blandat med massor av hästpäls :grin:).
Mycket praktiskt då den står lättillgänglig vid stallgången så det går snabbt och smidigt att byta borstar :)
Magic Brush-borstarna ligger i ryktlådan iof, bland annat smått och gott. Ville inte lägga i de vanliga borstarna där eftersom ryktlådan är ny och fin och borstarna är smutsiga :p

Benlindor, boots, paddar och benskydd har jag i olika gamla förvaringspåsar jag fått med när jag köpt täcken och liknande, samt de som följt med när man köper nya benlindor. Jättesmidigt när de är genomskinliga och har dragkedja = Man ser vad som finns i och allt håller sig rent :)

Schabraken ligger i plasten/påsen som följde med när jag köpte dem, och nerstoppade i en dynbox från J*SK, hur praktiskt som helst i stallet, och billig var den med :idea:
Täcken jag inte använder för säsongen ligger ihopvikta i en annan dynbox, och de som används hänger på täckeshängare utanför hästarnas boxar :)

KL

I en grooming bag som hänger på väggen i stallet

Pälsglans osv står i ett skåp i stallet

Jag har mina borstar, skapor och hovkrats i en öppen ryktlåda. Det ihop med en flaska pälsglans har jag uppe på min låda som jag har (en stor vapenlåda (120 lång?) )under min sadelhängare. I den har jag höpåsar (ikea-bagar och horze.se-bag), skor, sulor, broddar, gängtapp, min ridhjälm, spö, sårrengöring, lädertvätt/smörj, en tvättsvamp, ett par långa chaps, lite gummiband till mina säkerhetsstigbyglar, en mjuk hink och lite sånt. Sen har jag ett oljefat med lock som jag har müslifoder i, hink, skopa och en dunk med linfröolja i. Mitt enda täcke har jag hängandes över ett träräcke i stallet. Någon form av hemmabygge för täckena tror jag.

Mina två damer har varsin ryktlåda med lock som står i sadelkammaren med deras manm på.

Där ligger alla borstar som används och ovanpå dom finns det en löstagbar liten del med små fack för hovkrats, gummisnoddar, ludd till pullarnosgrimman, broddar m.m

sen har ja en grooming bag till transporten där det finns bosrtar med m.m som tas med till träning/tävling.

I andra stallet som mest används som förvaring så har ja:
1 låda för sårvård
1 låda för benskydd
1 låda för huvor och mina ridhandskar
1 stor låda(sån från jysk för dynor) för alla schabrak och lindor.
1 sort sadelskåp där täcken och lite annat förvaras.
1 liten låda i trä på hjul som anteckningsblock samt medel för lädervård samt svampar, shampoo m.m finns.

Ska dock göra om snart så det blir lite bättre ordning med en garderob.

Jag har en ryktpåse som hänger på boxdörren. Sedan vid min täckeshängare har jag en cykelkorg med pälsglas, liniment och andra bra att ha saker. I sadelkammaren har jag en ryktlåda med sjukvårdssaker och en groomingbag med div salvor, borste till benskydd och lite smått och gott.

Jag har mina ryktsaker i en stor ryktlåda, har även reflexer i den.

Har en liten hylla i stallgången där boots och alla salvor och flugsprayer står. Vill kunna komma åt dom snabbt.

Har ganska nyss flyttat hit och har ingen riktigt sadelkammare än så allt är i ett rum i källaren. Har sorterat alla täcken jag inte använder i flyttlådor. Har fortfarande grimmor, träns, schabrak och en massa annat i ikeakassar. Har fått in ett skåp som jag och min inakordering ska ha varsin del i där stölvar/skor, spö, träns, grimmor, hjälm mm kan förvaras. Ska skruva in fler krokar i skåpen så det finns mer att hänga på :)

Borstarna har jag i en hink. Den ställer jag i mitt skåp när jag inte använder sakerna.
Täcken som är "igång" hänger på en täckeshängare i stallet, de som inte används är i ett skåp på logen.
Skydd och lindor har jag inga, men hade jag det skulle jag stoppat dem i en plastback i mitt skåp i täckesrummet.

Det har jag med! Hur smidigt som helst, de är lagom stora, dammet åker rätt igenom och saker som pälsglans och liniment står stadigt på botten. Kanon!

Jag har de aktuella ryktsakerna i en enkel foderspann (varierar ryktsaker från vintern- sommarn) Sen har jag en gammal cykelkorg samt två längre korgar vid boxen där jag har spayer och liknande. Många piggar till grimmor, kapson, grimskaft och svettskrapa.

En täckeshängare framför själva boxdörren där jag har de täcken jag använder dagligen (reflextäcke, svettäcke) samt alla mina sadelgjordar.

Till lindor och benskydd har jag små korgar samt en liten ikea- låda till skydd som bara används ibland. Lindor som har en påse är upphängda.
Har har jag även en gammal äppellåda med olika liniment, cremer, sårvård, lädervård osv.

Täcken har jag sorterat i stora hammarplast- lådor där jag har skrivit vad för typ av täcken det är (svettäcken, ridtäcken, fleecefodrade, regntäcken, 200- grams, 300- grams, 400- grams, ylletäcke osv.) De har jag förvarade i ladan, inget fuktfritt ställe alltså. Sen har jag ett litet täckersförråd i källarn med där jag hänger dem framför pannan för att de ska torka. De som sen hamnar i förvaring är helt torra, rena och borstade från päls.

Alla träns hänger framme, lädersadel på sadelhängaren, barbackasadeln på en flyttbar sadelhängare och över den hänger selet. På en träbock hänger westernsadeln, wintecsadeln samt allroundsadeln. På en sadelbock från en affär så hänger tömkörningsgrejerna.

Resten av grejer finns i mindre hammarplastlådor förvarade inne i sadelkammaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 558
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 795
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V