Hur har ni ryktsakerna?

Sv: Hur har ni ryktsakerna?

Ryktborstar finns i en trådkorg i stallgången, sparar tid på att inte behöva plocka fram dem varje gång man ska rida :) Samma borstar används till alla hästar.
Benskydd finns i en annan trådkorg i stallgången.
Benlindor och paddar ligger i byrålådor i sadelkammaren, vojlockar och täcken ligger på en hylla i sadelkammaren (samt spridda i stallet..!)

Hade liknande system på ridskolan jag gick som barn, hästarna använde samma borstar. En korg för rotborstar, en för ryktborstar, en för piggborstar osv. Väldigt smidigt.

När jag hade häst i inhyrningsstall hade jag mina borstar i en hink i mitt sadelskåp. Schabrak och de flesta täcken låg i en kista i en barack, och inte i själva sadelkammaren.

Har mina borstar i en 20 L hink. Tycker det är smidigast att ha det i en hink och enkelt att flytta på den om det skulle behövas :)

Jag har en ryktlåda till mina borstar, och en annan ryktlåda till lindor.
Täcken har jag en stor låda till, och pälsglans och sånt står lite här och var i stallet;)

Hade förvaringsbox tidigare till ryktgrejor men nu har jag en hink som funkar utmärkt , tycker det är lättare att hitta vad man söker då..!!

Jag har dom i en sån här vit korg man egentligen ska ha en soppåse i, som hänger på boxen :) Riktigt enkelt! Är jag på tävling har jag dom i en sån här groomingbag. I skolans stall ska jag testa en sån här korg man ska ha plastpåsar eller liknande i. Jag kan inte ha dom i en groomingbag eller ryktlåda, måste ha utrymme och någonstans att hänga pälsglans och myggmedel, de går ju så bra att hänga dessa på kanten av korgen :)

Tack än en gång för alla svar! :bow:

baltobus - vart får man tag på sådana då?? Låter inte helt fel, samtidigt skulle ett antal korgar också vara bra... :angel:

Jag har köpt min från England, men jag har sett att det finns i Sverige också, en kompis har en från Professional's Choice och en annan har ett annat märke som jag inte kommer ihåg, så de är inte alls ovanliga.

Det finns ju varianter på t ex Ikea också som är till för skoförvaring, men jag tycker att de som är för stallbruk är mer genomtänkta.

mina ligger i 2st rykt lådor en grooming bag och i fönstret vid uppbindnings platsen :p under 16 års häst intresse samlar man på sig mååånga borstar och då man är snål så går det inte att slänga dem :p

Jag har mina borstar och de mest frekvent använda salvorna/sprayerna osv i en stapellåda från biltema om jag kommer ihåg rätt. Resterande står i skåpet i sadelkammaren.

I ett infällt fack i väggen på stallgången. Valde att bygga sådana små "hyllor" när vi bygde stallet. Byter ut bortsarna efter säsong och förvarar de som inte används just nu i en ryktlåda i sadelkammaren.

Har en ryktlåda till varje häst. (sån i plast)
Borstar som inte används för tillfället ligger i hinkar med lock.

Hööks har en sådan, tror många olika märken har sin egen variant också. :) Har för mig att Exklusiv också har en.

Ryktsakerna har jag i en groomingbag från Eskadron som hänger på hästens box.
Benskydd & boots har jag i en "lindlåda"/boxväska på boxen.
Lindor och paddar har jag i mitt skåp i stallet. Där har jag också schabrak, padd, träns, bett, sporrar, handskar m.m. m.m.

Täckena förvarar jag i garderober och typ dynlådor (ni vet dom där stora, över en meter långa, gröna eller blåa, från Bauhaus eller något sånt) på loftet. Sommartid har jag oftast bara 2 regntäcken nere i stallet utifall att.

Jag har borstar, pälsglans, helosan och annat som används ofta i en vanlig ryktlåda av plast, övriga flaskor och tuber står i en gammal cykelkorg. I sadelkammaren har jag en ställning med trådbackar under sadelhängaren, där förvaras benlindor, paddar, benskydd, lädersmörja och annat smått. På Varje back står en lapp vad som finns i den. Täcken som inte används för tillfället ligger i en jättestor plastlåda från Jysk (tror den är till för dynor till trädgårdstolar), den är super och sväljer massor! Schabrak ligger staplade i en garderob, träns på en hängande trefingerkrok, läder som inte används i en leksakskista av plast, grimmor och grimskaft som inte används hänger på krokar på insidan av gsrderobsdörren. Grimskaften givetvis uppsnurrade ;)

Älskar att ha ordning och reda i stallet! :)

Jag hade först en ryktlåda men numera förvarar jag mest friseringsgrejer och tävlingsjox där som man inte använder så ofta.
Annars har jag en groomingbag, helt perfekt att ha hängandes utanför boxen med dragsko snöre som man kan stänga till den med.

Står inackorderad men eftersom jag är den enda som står där, har jag en egen sadelkammare (än så länge).

Men jag har en trä bokhylla där jag förvarar det mesta, täcken hänger på en flyttbar täckeshängare.
Borstar, damasker, benlindor/paddar, pälsglan etc ligger/står i snygga korgar.
Schabraken viks ihop och läggs i någorlunda färg ordning.
Sjukvårds saker, ligger i plastbackar.

Träns, gramantyglar, grimmor, longerlina m.m hänger på krokar.

Jag har en groomingbag till varje häst där jag förvarar deras ryktsaker. Lindor, benskydd, flaskor av olika slag och annat förvaras i stallskåpen. Schabrak har jag i en trådback från IKEA eller i någon hylla i stallskåpen. De täcken som används mest hänger på täckeshängare utanför boxarna eller i stallskåpen. Täcken som inte används så ofta har jag i stora tygväskor med dragkedja (tror de egentligen är tänkta för täcken till oss människor) som sedan förvaras i ett annat utrymme, inte i sadelkammaren då de tar så mycket plats. Sadelhängare och tränshängare hänger på väggen och några extrakrokar för tömmar osv.

Så ser förvaringen ut just nu, men kommer göra om lite i sadelkammaren så det kanske blir lite ändringar framöver.

Senast ändrad:

Jag har mina ryktgrejor i stålkorgar typ cykelkorg men mindre. Det är tre korgar på en ställning.
Den hänger på utsidan av boxen.

---

Ingen egen pålle men en hel del saker ändå, till de hästar jag för stunden ansvarar för!

Ryktgrejerna samt lite putsstuff har jag i en groomingbag, modell mindre.
Schabrak och ridtäcken/svettäcken har jag hemma i ena klädkammaren, i en trådabck (tillsammans med en miljard egna grejer, ridthermos, rumpvärmaren i fårskinn etc. etc)

Lindor, grimmor och paddar och lite annat, ligger förvarat i en garderob i samma kammare, i stallet så finns schampo och lite smått och gott i ett litet skåp jag delar med en ridkompis. Sen så har jag även lite annat "eventuellt nödvändigt" som konstant ligger i bagageluckan på bilen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 558
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 795
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V