Hur har ni ryktsakerna?

Sv: Hur har ni ryktsakerna?

Har en ganska stor ryktlåda som är super-bra!

Allt det andra har jag förvarat i skåp med hyllor. Liknande grejer tillsammans på varje hylla :)

Täcken ligger ihopvikta på en slags bänk. De täcken som ej används för tillfället ligger ner packade i flyttlådor!

I en korg tillsammans med flaskor och dylikt. Täcken ligger antingen på hyllan eller nerpackade i en låda på loftet. Lindor och skydd i en trådkorg.

Vi har de ryktsaker vi använder dagligen i en ryktväska upphängd bredvid där vi står. Resten ligger i lådor i sadelkammaren.
Täckena som vi knappt använder hänger på täckeshängare utanför boxen. Skydd ligger i en hylla i sadelkammaren.
Boots som används ofta ligger på golvet bredvid boxarna.

Alla ryktsaker och en del flaskor har jag i en stor ryktlåda som är lila.. Även om jag har en valack. :angel:
De flaskor som inte används lika ofta står i skåpet i en rund hink. Sjukvårdssaker finns nedpackade i en lite mindre ryktlåda ovanpå skåpet.
Schabrak på en egen hylla, ihopvikta och "sorterade". Längst ned i skåpet har jag två genomskinliga lådor med lock varav i den ena har jag mina lindor och paddar och i den andra ligger massa småsaker som hagskydd, reflexer etc.
Bett upphängda på en plastring som sitter på en krok på skåpdörrens insida.
Träns och grep har jag upphängda på utsidan på sådana här svarta krokar om fyra. Tränsen brukar jag snurra ihop så de tar mindre plats plus att det ser mer organiserat ut.
Täcken som inte används ligger hemma uppe på vinden i plastbackar. Täcken som används hänger antingen på boxdörrens täckeshängare eller ligger längst upp i skåpet.

Hoppas tråden hamnar rätt nu! :crazy:

Ja min fråga är då hur ni förvarar era ryktgrejor.

Det är något alla kan svara på, vare sig man har egen häst eller går på ridskola. Ligger dom i påsar, ryktlådor, på golvet..? Alla svar uppskattas, ta också gärna med hur och var ni har täckena, lindorna, benskydden osv.

Bilder vore också toppen, om ni har tid över! :bow:

Tack på förhand! :laugh:

Inga bilder. Men ryktgrejorna ligger i en ryktlåda med lock som står på en hylla ovanför sadelhängaren. Ryktlådan samsas till höger med reflextäckena, och ovanpå dem ridhjälmen. Här finns även en plastlåda med putsprylar, skydd, extra handskar, en massa lösa brodd, och en godisburk.

Ovanför hylla ett, finns hylla två - här finns alla "bra att ha" prylar som inte behövs så ofta, mini apotek, extra nosgrimma, andra skydd, extra hjälm... det blir förvånansvärt mycket tafs som mest ligger och samlar damm.

Täckena hänger på täckeshängare på väggen mittemot sadeln. Där hänger även tömkörningsgjorden, tömmarna, och longerlinan. Under sadeln finns en stor platsbox med vojlockar och schabrak, extra människokläder, och annat. löst. Bredvid den står ridskor och ridstövlar.

*KL*

710005_01.jpg

Sett den här på H***s, är det någon som vet hur den funkar?

Den är rätt så käck faktiskt - en jäkla massa olika fack. Väninnan har en sådan och är väldigt nöjd.

Har lite beslitsångest där och det går i perioder så jag har hästens ryktsaker i både ryktlåda och stallhink.

Jag har köpt min från England, men jag har sett att det finns i Sverige också, en kompis har en från Professional's Choice och en annan har ett annat märke som jag inte kommer ihåg, så de är inte alls ovanliga.

Det finns ju varianter på t ex Ikea också som är till för skoförvaring, men jag tycker att de som är för stallbruk är mer genomtänkta.

Jaghar en från Royal Canin, det är väl tänkt att man ska ha den på hundutställning, men den funkar lika bra till hästarnas grejjor!

Jag återkommer senare om jag kommer ihåg att ta bilder på mina förvaringslösningar. Jag har eget stall men en ganska liten kombinerad foder/sadelkammaren som även är pumprum för gårdens vatten.

Jag har förresten precis skaffat mig en sån här:

460039-jpg.jpg

25 olika fack, och hård plastad botten så det blir inte blött och grisigt även om det är blött på marken eller golvet.
Har en liknande till hundarnas borstar, helt suverän! (Kostar 75 spänn)

Jag har alla ryktsaker i en större läderhandväska modell otrendig, men som jag tycker för mycket om för att göra mig av med.
Lindor och övriga benskydd ligger i ett skåp, täcken ihopvikta skåp och på hyllor samt upphängda på täckeshängare.

Mina ryktsaker har jag i en verktygslåda (plast) från B***ema....väldigt praktigst att det finns små fickor på locket som jag har brodd,broddnyckel och snoddar.
Lindor och täcken har jag i mitt skåp.

Borstarna förvaras i en s.k. grooming bag. Saxen och borsten för svans/man ligger i ett fack, ett fack för hovkratsar och - borste. Övriga borstar "bor" i det stora facket.

Täcken som används hänger på täckeshängaren vid boxen. Övriga ligger vikta på en hylla i sadelkammaren.

kl*

Jag har allt i en hink av modellen låg och vid. Allt syns och är lättillgängligt.

Hm, intressant och smart :idea:
Har du bild på det?:idea:

I ett infällt fack i väggen på stallgången. Valde att bygga sådana små "hyllor" när vi bygde stallet. Byter ut bortsarna efter säsong och förvarar de som inte används just nu i en ryktlåda i sadelkammaren.

kl
Samma ryktlåda som jag hade när jag blev skötare på ridskolan för 11 år sedan, åt samma pålle som jag idag äger :love:

Inser när jag läser här att jag inte kommer att kunna flytta ur mitt stall och vara inackorderad... jag har för mycket grejer och har alldeles för mycket plats! : P

Jag har iaf en mycket bra ryktlåda. Bred och gedigen, får plats med typ allt. Fast pälsglanset får bo utanför, den tar för mycket plats och bor nära nog ändå : P Annars bor det mesta man kan tänkas behöva där i! Organiserat i olika fack, skulle inte orka med att ha det huller om buller i hink eller påse.

Vi har en helvägg i sadelkammaren med hyllsystem som ser ut nästan precis som Mitrolles, fast facken för täcken och schabrak (vänstra halvan) är större (på djupet och höjden) sedan är det precis likadana fack till högerhalvan fast mycket mindre. På den halvan bor sadelpaddar, kilar, handdukar, sporrar, handskar, passen, medecin (+ det som hör till det : P ) 88 olika putsmedel, samt flugsprey och rätt mycket hårsprey som aldrig används längre... krafset, typ pennor, måttband, elmätare, rakapparaten, broddar, juldekoration.... jösses... mycket av det i små fina (röda) matchande korgar.

Utöver det så har vi ytterligare ett hyllsystem för alla hundratals lindor och senskydd, boots, benpaddar och reflexer. Sadlarna hänger på vanliga hängare, samma med tränsen. Ovanför tränsen hänger massa små krokar där alla bett hänger som inte används (typ utsällning : P). Två bamsekrokar finns i sadelkammaren med för grimmor och träns, en mindre för tyglar. Sedan har vi en vanlig hatthylla för hjälmarna, regnrockar hänger där på tillsammans med något par chaps och stövlar, resten av stövlarna står under hatthyllan (på en matta, skydd för trägolvet) med 'hållare' i så dom är raka.

Utöver det... (phu!) så finns det ett litet rum mitt i stallet där bor ytterligare krafs : P Typ hästgodiset, pälsglanset, alla oljor och smörjor, mera borstar och annat hästskötarkrafs som används lite mer flitigt. Även senskydd och lindor som används.

Jag har en varukorg, typ sån som finns på vanliga matvaruaffärer.
Lagom stor, lätt att hänga på armen och samlar inte så mycket damm iom att det är hål i plasten. Bäst! :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 558
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 795
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23