Hur har ni hö i transporten?

Sv: Hur har ni hö i transporten?

Jag har ett hösegel. som en stor pressening (fast i tjockare material..) lika stor som utrymmen framför bommen är. sitter fast i krokar i väggen där framme och i bommen där fram. och så lägger man höet där i, en i stallet har gjort en egen av en filt.

Har alltid haft hö elt. hösilage i transporten även vid kortare resor och det har aldrig varit några som helst problem! Mina hästar har stått och pillat snällt i det. Nu har jag iofs fått en gangster som tycker det är en rolig utmaning att få ner det men ingen fara hittills. Tror de blir lugnare av lite sysselsättning.
Alla jag vet kör med hö vad jag vet.

Jag vet var du kan köpa både hösegel eller hösilagenät som är finmaskigt, men vet inte om jag får skriva det här.

Knapplån

Jag har aldrig HÖ i släpet, men alltid hösilage. Om jag ger hö så jag inte har hösilage stannar jag och ger hö.

Istället för att lägga 600 kr på ett hösegel har jag fäst en IKEApåse som de får sitt hösilage i, fungerar utmärkt för mina iaf, tack och lov. Jag har det fäst på två ställen övenför fönstret med schakel, och på två ställen i bommen med karbinhakar.

Det var just en sån jag menade!
Har för mig att även ume säljer dem som sagt.

Jag hade en ikea påse sist, den rev hon ner 2 ggr. Handtagen håller inte liksom :crazy:

popeye skrev:
Vi har ett foderbord i plastduk som vi sätter in. Fungerar jättebra!
Mindre spill, och sen får jag för mig att det inte är samma risk att hästen får för sig att hoppa över bommen.
foderkrubba.jpg

exakt en sån som jag försökte beskriva. fast min e nog rejälare tyg.
min är köpt där man köper umesläp :bump:

Jag fäster också en IKEA-kasse i väggen fram och i bommen just för att få den lite spärrande känslan som en hövagga ger.

Men det vete sjutton om jag vågat göra om det om hästen rivit ner det. Hönät törs jag absolut inte.

/Jane

har altid hö nät skal köpa ett hösegel som är mer anpassat för en häst har inte liksom kommit i väg änn min häst står gjärna och skrapar så jag sätter fast hönätet ganska högt och så har vi en massa fiffiga krokar (dom e hela mer som byglar) som jag binder fast det i hårt

Lånar knapp...

Jag har nästan alltid hö i hönät när vi är ute och åker oavsett sträcka. Lastar och åker oftast själv och vill därför att hästen ska se transporten som en så trevlig plats som möjligt. Jag tror faktiskt att många hästar inte äter medan transporten rör sig, åtminstone är min förra och min nuvarande häst sådana. Då har de fullt upp med att hålla balansen. (Nej, jag kör inte som en biltjyv.) Alltså tror jag inte att risken för vare sig transportsjuka eller foderstrupsförstrupning pga just höet är så stor. Däremot tycker jag det är bra om hästen kan sno åt sig en tugga då och då vid stopp i korsningar, raster eller om man vill ha hästen stående i transporten ett tag. Eller förresten, om hästen mot förmodan skulle vara väldigt upprörd eller inte ha druckit på länge samt ansträngts mycket kraftigt kanske jag låta bli höet. Men sådana situationer inträffar normalt inte för mig och mina pållar.

Jag har ett Tranesläp med bindringar ovanför fönstret. Fäster hönätet flera gånger i en karbinhake i den bortre bindringen och flyttar s a s upp nätet allteftersom hömängden minskar så att nätet sitter så högt upp som möjligt. "Snöret" till nätet träs in i fönstergallret. Har hittills inte råkat ut för att hästen har fått loss nätet. Dessutom ska det mycket till för att hästen ska kunna fastna i nätet. Gör den det har det nog hänt något allvarligare än att den har viftat med ett framben.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 533
Senast: manda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka