Hur har ni hittat era avelsston?

Sv: Hur har ni hittat era avelsston?

Självklart kan jag utvecka vad jag menade, gissade att någon skulle bli nyfiken :)

I annonser mm skrivs det ofta skadad genom trauma mm, men vem vet hur det egentligen ligger till? Som Masse skriver, förslitningsskador kan ju vara antingen ärftliga eller bero på felaktig ridning/träning. Och bara för att ett sto råkar skada sig så kanske hon inte passar till avel?

Jag kan ju tillägga att jag också använt ett triangelmärkt sto i avel, hon fick trevliga avkommor, men det är roligare och känns bättre att ha friska ston i avel. (Hon var skadad genom trauma).

Som sagt, bara vad jag personligen tycker, ingen behöver ta åt sig :)

Bestäm dig bara för vad du söker - sedan är det bara att börja leta !! Mina ston har kostat mellan 10 - 35 000 kr. Dock äldre ston som har avslutat sin tävlingskarriär. Alltid lite chansning om det går att få dräktigt/hur många föl man hinner få men för mig är hållbarhet och tävlingsmeriter en mkt viktig detalj - naturligtvis i kombination med beprövad stam. Men det har fungerat utmärkt hos mig, har i år 4 dräktiga, 7, 18,19 och 22 år är åldern på stona. Lite extra pyssel/foder blir det men det har visat sig väl värt besväret. Lycka till !!

Bernsteinstoet fann jag på annons på nätet. Jag fastnade för bilden på henne men hade inte tänkt köpa häst i den prisklassen. Efter några veckor var hon på annons igen för ett lägre pris pga att hon var under behandling då hon visat hälta. Jag sände iväg ett mail och frågade lite mer om stoet för lite skojs skull. Hmmmn; det lät ju riktigt intressant! Jag frågade om allt och säljaren berättade noga och ingående om hästen, hon var noga och så även jag. (Wilma är en lite speciell häst och kräver en ibland fast hand, hon är jätterolig att jobba med.) Det hela slutade med att jag vi for tvärs över landet (Gotland - Västkusten) och köpte stoet för en mycket billig penning med en hel del utrustning till på köpet.
Jag köpte henne för ridning men hon har visat sig vara ett ypperligt avelssto!!!
Jag är supernöjd.:love:

Weltmeyerstoet:
Med blodad tand från det här med avelsarbetet beslutade jag mig förra året för att köpa ytterligare ett sto för avel. Kollade på nätet på en hel del annonser, ringde på några. Vissa var billiga, vissa kostade lite mer. Vissa var dräktiga och någon hade inte tidigare fått något föl. Stammarna: 2 Bernstein, 2 Weltmeyer, 1 Florestan (Korneva köpte den istället) 1 De Niro och en billig dräktig efter Zephyr. Men ingen sa direkt "klick".
Jag satte ut en köpesannons och fick ett par svar. En sto var efter Weltmeyer - Prince Thatch xx. Hon kändes helt rätt; bland annat rätt stam med eftertraktat fullblod bakom och lätt att hitta passande hingstar till, haft ett föl och dräktig igen med välstammad hingst.... osv. Här blev det ytterligare en resa till fastlandet för köp trots en dyrare prisklass.:bump:

Senast ändrad:

Jag köpte ett sto som jag känt i flera år och hade bra koll på.

mitt avels sto är t-märkt pga en chip fraktur i hennes framknä som uppkom efter en omkull ridning. fungerar utmärkt i avel men håller inte längre för tävling. hon har också opererats för denna skaddan men tyvärr med ej tillfredställande resultat... Jag tycker att det är helt OK med t-märkta hästar så länge som man vet varför de är t-märkta.. skulle aldrig avla på en t-märkt häst som är det pga av en förslitningsskadda, men det säger ju sig själv..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 626
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka