Hur har ni gjort? Valpfråga.

Narcissa

Trådstartare
Jag ska ju snart hämta min heelervalp. De är leveransklara idag och jag längtar ihjäl mig. Ska egentligen inte hämta förren om 2,5 veckor. Jag kan hämta tidigare men det är om valpen redan nu snart kan följa med min sambo i lastbilen. Tror ni det blir för snart?

Tex hämta 6 juni på morgonen. Jag jobbar igen den 10 till 13. Tänkte kanske han kunde vara med då. Sällskap med en annan hund?

Era tankar?

Sv: Hur har ni gjort? Valpfråga.

Jag ska ju snart hämta min heelervalp. De är leveransklara idag och jag längtar ihjäl mig. Ska egentligen inte hämta förren om 2,5 veckor. Jag kan hämta tidigare men det är om valpen redan nu snart kan följa med min sambo i lastbilen. Tror ni det blir för snart?

Tex hämta 6 juni på morgonen. Jag jobbar igen den 10 till 13. Tänkte kanske han kunde vara med då. Sällskap med en annan hund?

Era tankar?

Jag tycker det låter jättetidigt att en så liten valp ska följa med heldagar (?) i en lastbil. Visst ska man börja vänja in valpen snabbt med sina rutiner, men den bör ju få tid att vänja sig vid sitt hem i första hand, vid er, vid att åka bil en liten stund först. Har din sambo möjlighet att kissa hunden kanske en gång i halvtimmen första tiden i lastbilen? En valp behöver ofta gå ut efter mat, lek och sömn, kan sambon anpassa sitt arbete så?

Jo det vet jag. Har flera hundar. Ja jag är också lite kluven och att det är för tidigt.

Jag är långt ifrån expert på valpar, men har nyligen gått igenom valptiden med min egen ( hon är 8 månader). I början var hon helt enorm med sitt kissande och jag kan inte se hur man kan klara av situationen i en lastbil med ett jobb att sköta samtidigt.

Sen funderar jag vidare och tänker att din sambo kanske lastar bilen eller har andra uppgifter än att bara köra? Valpen är ju inte ensamhetstränad och kan ju knappt lämnas själv i lastbilen heller i början. Jag tror det kan bli en väldigt rädd och osäker hund av detta, men som sagt, jag är ingen expert på valpar.

Mmmmm det är sant. Tänkte inte på att han är ute ur lastbilen ibland. Sikt också. ;)

Förstår att du längtar efter valpen, och då ser man ofta inga hinder som är omöjliga att lösa;) Tyvärr blir det oftast inte lika enkelt som man hoppas på om man tänker för positivt:)

Fick erbjudande nu om en som kunde passa honom men hemma hos sig. Det känns kanske också att det blir för rörigt det också.
Hur har ni andra gjort med passning?

Jag plockade ut varenda semesterdag jag hade, och var ledig i 5 veckor. Därefter har jag haft nattmatte när jag jobbat, ca 10 pass i månaden.

Efter den 13 är jag ledig i åtta veckor så jag har ju lång semester. :)

I mitt huvud hade jag nog väntat ändå. För valpens skull, så mår den nog bättre av att få vara hemma och vänja sig ordentligt vid sitt nya hem och er i familjeni lugn och ro. Hunden ska ni ju förhoppningsvis ha i många år sen, och det handlar ju bara om en vecka extra att vänta på den ( och jag vet att veckan kan kännas lång i det läget;) )

Jag var ledig en vecka. Sedan var den vuxna hunden och valpen hos hundvakt nattetid (jobbar bara ca 10 nätter/månad). Funkade kalsbra från första stund, men min valp var lite äldre, 13 veckor. Han var öht väldigt enkel, om det berodde på åldern eller på honom vet jag inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 486
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar