Hur har ni gjort när ni ridit in era hästar?

M

monkan

Känner att det vore kul att göra jämförelser, hur själva inridningen gått till.
Alla är vi så olika, både hästar och människor.
Jag tror ju inte något är fel, egentligen, utan att allt som fungerar är rätt, så länge det inte rör sig om tvång utan orsak...
Jag har lite olika erfarenheter, som jag kan dela med mig av om intresse finns...och är intresserad av andras. "Ju mer man lär sig, ju mer inser man att mna inte kan"
trevlig helg :D
 
Sv: Hur har ni gjort när ni ridit in era hästar?

min ponny började jag sitta lite på på hösten som 2,5 åring. sedan så började jag skritta lite 2-5 min och ökade sedan till 5-15 min ca 1 ggn i veckan. sedan när halkan kom så fick han vila ca 5-6 v. och sedan satte jag igång honom igen och sedan efter ca 1 mån var det dags för lite trav och sedan efter ca 1-2 mån galopp. på hösten sen så hoppade vi några skutt(20-30 cm) och så lite dressyr övningar.
när jag red in honom så red jag aldrig i ridhus det började jag göra först när han var 3,5 år och då bara ngn gång. han är nu 4 år och jag har nog ridit i ridhus max 10 ggr. jag körde även in honom när han var 3 år. fast där gick jag LITE fortare fram.
kan tilläggas att han var väldigt välutvecklad vid 2,5 års ålder.
 
Sv: Hur har ni gjort när ni ridit in era hästar?

Jag bara hoppade upp och red iväg:smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 549
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp