Hur har ni era unghästar??

Sv: Hur har ni era unghästar??

Lösdrift i flock året runt.

Nu kommer jag ha mindre mark än förut så då ska jag bara ha hingstarna hemma (de har ca 10 ha varierad hage och brukar vara ca 4-8 st) och de två ungston jag behåller åker bort på sommarhalvåret för att gå i stoooor flock på stoooora ytor istället. På vintern är de nu hemma på lösdriften med avelsstona men det är inte så stort eller stimulerande som jag vill de små ska ha det även om det funkar som nödlösning över vintern. För de gamla stona räcker det med någon ha var, de rör sig inte på samma sätt.

Har bara haft en unghäst, som vi köpte då han skulle fylla två. Han blev kvar i hingstflocken tills inridningen i våras. Då hade han varit kastrerad ett år, men det fungerade jättebra och han har verkligen utvecklats till en trevlig individ.

Ska vi någon gång köpa en till yngre, så blir de flockvistelse året om under uppväxten även för den.

En gick i flock till 3 1/2 år, stor flock med ca 20-25 hästar o 100 ha mark. Den andra går i en mindre flock på mindre mark och han blir 4 nästa år.

Min 4-åring har vuxit upp delvis i flock delvis på lösdrift med äldre häst. Togs in som 4 åring och är insutten. 1/5 släpptes hon på bete och gick där i 5 mån. Nu går hon på lösdrift över vintern och till våren skall hon stallas in.

/Malin

Mina hästar står på stall from sep tom maj. Går i en hyfsat stor hage på vintern och är ute ca 12 tim om dagen. Resten av tiden går de på bete i jättestora hagar. Stein går i valackflock och Hressa i stoflock. Fast i somras gick de i en blandad unghästflock där Stein var äldst. :banana:
Kram Suss :love:

min har gått tillsammans med 9 andra unghingstar på bete på 30 ha nu i sommar och kommer att gå i lösdrift tillsammans med några av pojkarna även i vinter...

Självklart på lösdrift!
Sommartid i stora kuperade hagar med både bäckar, myrar, skog och öppna partier. Dom blir van all slags terräng och lär sig att hitta mat och sovställen.
Vintertid i mindre hagar med vindskydd/ligghall.

Jag har alla mina hästar på lösdrift:)
På sommaren kommer dom få gå i en stooooooor sommarbetshage=)

Mina hästar går på lösdrift året om. Nu är dom bara tre, så det kan väl knappast kalla för flock. Men det ena stoet ska betäckas till våren och dom andra två antagligen året där på... så då kanske vi kan börja kalla det flock. :D

hihi som jag då har bara 3 st i flocken :)

Min lille hingst går i hingstflock (15 st på vintern och ca 30 st på sommaren) i lösdrift året om. När jag tar hem honom kommer han att fortsätta gå på lösdrift.

//Julia

Våra unghästar går i flock på lösdrift året runt tills dom är ca 3-4 och dom börjar jobbas mer regelbundet.
Min 3 åring går med stor flock nu och ska göra det minst till nästa sommar..

Nästan alla har skrivit att de har sina hästar i flock, hur många hästar bildar en flock för er ?

/ malin

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Över 670 hästar gjorde under torsdagen sin första start under årets unghäst-VM i hoppning. I den svenska truppen tog sig två hästar i...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 503
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar