Hur har ni era islandshästar på vintern

Sv: Hur har ni era islandshästar på vintern

Jo då, på vintern får han sin vintervila.

Men jag skulle aldrig låta honom gå ute under knott-säsongen. Provade ifjol då det var minst med knott och han var sårig och förstörd efter en vecka.

Nu finns det eksemhästar och eksemhästar. Hästar som kan gå ute med täcke o hästar som smörjs in o klarar sej på det. Min klarar inte av något. Han är täckad, smörjd och installerad. Dock har jag en ny salva som fungerat så bra, att han iaf kan vara ute till 20-21 så länge jag sköter om smörjningen dagligen. Den salvan ser ut fungera utmärkt mot knotten än så länge, dock är den värsta tiden kvar så utvärdering av salvan får vänta till slutet av sept/okt.

Balderum skrev:
Jo då, på vintern får han sin vintervila.

Men jag skulle aldrig låta honom gå ute under knott-säsongen. Provade ifjol då det var minst med knott och han var sårig och förstörd efter en vecka.

Nu finns det eksemhästar och eksemhästar. Hästar som kan gå ute med täcke o hästar som smörjs in o klarar sej på det. Min klarar inte av något. Han är täckad, smörjd och installerad. Dock har jag en ny salva som fungerat så bra, att han iaf kan vara ute till 20-21 så länge jag sköter om smörjningen dagligen. Den salvan ser ut fungera utmärkt mot knotten än så länge, dock är den värsta tiden kvar så utvärdering av salvan får vänta till slutet av sept/okt.

Det är sant, det skiljer från häst till häst. Gudskelov har min så lindriga symptom så det knappt ens märks. Och hon mår bra av att gå in och stå i lösdriften Då blir hon inte lika fet som när hon betar hela tiden! :angel:

Mitt stall är ett vanligt stall, men med boxdörrar från varje box även ut till hagen, så varje häst kan gå in och ut som den vill, året runt.
Stänger bara in dem när det är ordentligt oväder på vintern några gånger om året, eller om det är kallare än -20 ute, då de får extra foder och blir inpackade i täcken.
Har två exemhästar, varav den ena allvarligt exem.
Exemhästarna går in på sommaren ca 16.00 på em. och går ut igen ca 22.00 på kvällen. Står också inne nån timme på lunchen. Dvs.de väljer att vara ute mest på natten.
Alla hästarna sover gärna en stund i sina boxar efter fodringarna på vintern, där det är torrt strö.
Går även gärna in som skydd för värmen mitt på dan, på sommaren.
Alla hästarna väljer att gå in vid underkylt regn.
De har heltäcken från Boett, som jag tycker är de enda som verkligen funkar, och blir insmörjda överallt där täckena inte täcker, med AVS, eftersom en av dom inte tål trätjära.
När de är ridna och svettiga, tar jag på dem Boetts vintertäcke hals, bävernylonutsida och fiberfoder om det är kallare än 10+ och släpper ut dom.
Är de mycket svettiga eller mycket kallt ute, får de torka i stallet med fleecetäcken med hals, i olika omgångar, tills de har torkat.

AnnBritt

På vintern så får min islännig oftast gå ut efter ridning,men jag sätter på henne ett termo-täcke med hals.Då brukar hon torka upp ganska snabbt.Men är de allför kallt så får hon sto i stall under natten om hon är svettig.

Min häst står inne på vintern, vill inte släppa ut henne när det blir så kallt då hon fryser lätt.

Jag skulle vlija veta hur man kan ha islandshästar på vintern.
År de ok ute året runt med ordentligt utestall.?
Om man rider hästen svettig då..Ska den in i stall då för att torka Eller ut i minus grader med täcken av olika slag.Hur kallt får de bli?
Skulle vlija ha den ute året runt men bara om de är bra för hästen.
Kan ni berätta hur ni gör med era hästar.?
Tacksam för svar.

Alla våra går ut på morgonen runt 8 kanske, är ute fram till 17 tiden ungefär..

Om jag har ridit mina hästar svettiga under dagen sätter jag på ett täcke, tjockt om det är jättekallt och tunnare om det är lite varmare.
Om det är plusgrader och sol så får dom gå ut utan täcke och torka i solen/tvätta sig i snön.

Min unghäst har fram till nu gått på lösdrift hela sitt liv, ska nu in på stall för första gången i höst efter att betet är slut. .

Om man har en häst som man vill ha ute året runt och som klarar av det ser jag inget problem med att ha den ute.

Mina hästar står inne på natten, de går ut ca 7 på morgonen och kommer in 9-10 på kvällen.

De som rids är klippta och får gå med täcke vid kallare eller blött väder och också efter ridning.

Min islänning skulle dö av fetma om hon stod ute dygnet runt med fri tillgång till foder. I vintras när det var riktigt kallt nån vecka (-12 inne i stallet) fick hon ha fleecetäcke och nåt extra kg hö (totalt kanske 6 -7 kg i dygnet). Och det räckte för att hon skulle gå upp i vikt! Helst skulle jag ha henne installad hela sommaren också pga den stora magen, men jag ser ju hur hon njuter av att få va på bete... :crazy: Så några veckor får hon gå på bete nu...

3-4 hästar är inne, 5-6 är ute (på natten såklart, alla är ute dagtid)

Jag skulle vlija veta hur man kan ha islandshästar på vintern.
År de ok ute året runt med ordentligt utestall.?
Om man rider hästen svettig då..Ska den in i stall då för att torka Eller ut i minus grader med täcken av olika slag.Hur kallt får de bli?
Skulle vlija ha den ute året runt men bara om de är bra för hästen.
Kan ni berätta hur ni gör med era hästar.?
Tacksam för svar.

Efter vi har ridit så tar vi in dom i stallet och lägger på fleece täcke eller bomullstäcke o tar ut dom (om de inte snöar) så tar vi av dom efter någon timme ell så beror på hur svettiga dom blev

Helst skulle jag ha henne installad hela sommaren också pga den stora magen, men jag ser ju hur hon njuter av att få va på bete... :crazy: Så några veckor får hon gå på bete nu...[/QUOTE]

Låt henne stå inne på natten o gå inte på sånt kraftigt bete på dagen o rid så mkt du kan;)
Fick de tipset från en tränare:P

Mina är ute 24/7 även vintern efter ridning. Har en bok om islänningar o lösdrift o ska man tro allt man läser så klarar de att vara lite svettiga även när det är kallt. Om de var svettiga fick de ha täcke tills de torkat och sen tog jag av det på morgonen(red oftast på kvällen). Hade inte täcke alls på hela hösten eller vintern för den delen så de satte bra päls. Dorri kändes som Monchi-chi:)

lillakameranjobbm.jpg

Jo så gjorde jag hela förra sommaren! Och hon gick ner lite. Sen på vintern är det ju lättare att reglera när dom står inne, så då gick hon ner mera. Men nu håller jag på rengör stallet, tänkte måla boxarna invändigt (dom var helt obehandlade tidigare) och så tyckte sambon att hästarna kunde beta av vår tomt där vi ska bygga hus i höst. Så det fick bli en kompromiss... Och oj, vilka "Happy spots" lilla tjockisen fick efter två dygn på bete! Det har hon aldrig haft förut... :crazy:

Det stärker bara det jag misstänkt hela tiden, den hästen är bara glad när hon äter! :rofl:

Men då har du nån slags skydd för dom då? Och ger fri tillgång på stråfoder?

Islandshästar har sällan eller aldrig problem med kylan. Det är fuktig eller blöt päls man får vara försiktig med, det skyddar och håller inte värmen på samma sätt som när den är torr. De enda tillfällen jag faktiskt sett islandshästar frysa har varit när det varit slaskväder; regnigt, kallt och blåsigt och då har det varit unga hästar i lite dåligt hull.
På dem hästar jag rider brukar jag om dem är svettiga efter ridturen ta en promenad med täcke på. Så får dem värma ner och svettas av i lugn och ro sedan får dem stå inne tills dem är helt torra innan jag släpper ut dem igen.
Sen finns det faktiskt en hel del hästar(mestadels äldre herrar i sin bästa vikt...) som inte klarar av att vara inne över huvudtaget därför att det när luften står stilla som det ofta gör i ett stall blir för varmt för dem...

Islandshästar har sällan eller aldrig problem med kylan. Det är fuktig eller blöt päls man får vara försiktig med, det skyddar och håller inte värmen på samma sätt som när den är torr. De enda tillfällen jag faktiskt sett islandshästar frysa har varit när det varit slaskväder; regnigt, kallt och blåsigt och då har det varit unga hästar i lite dåligt hull.
På dem hästar jag rider brukar jag om dem är svettiga efter ridturen ta en promenad med täcke på. Så får dem värma ner och svettas av i lugn och ro sedan får dem stå inne tills dem är helt torra innan jag släpper ut dem igen.
Sen finns det faktiskt en hel del hästar(mestadels äldre herrar i sin bästa vikt...) som inte klarar av att vara inne över huvudtaget därför att det när luften står stilla som det ofta gör i ett stall blir för varmt för dem...

Håller med om allt utom det första..
Har varit med om torra fina hästar av all möjliga raser, även kallblod, som har haft lätt för att frysa. Den sorten täckar jag när det behövs.

På vintern brukar våra hästar komma ut i hagen på morgonen och de får komma in vid 17-18tiden då det börjar bli mörkt.

Men då har du nån slags skydd för dom då? Och ger fri tillgång på stråfoder?

Som skydd har de halmat vindskydd(tre väggar o tak), det finns alltså alltid ett torrt ställe att ligga på. De brukade dock föredra att stå i skogsdungen framför vindskyddet och låg gärna i snön så jag förstod inte riktigt poängen med det (förutom att det är lag på det), men nu på sommaren använder de vindskyddet flitigt när det är varmt, så det är kul att det kom till användning:)

Ett tag fick de fri tillgång men de började se ut som köttbullar så jag vägde grovfodret o gav lite mer om det var väder.

*kl*
Min medryttarhäst går på lösdrift året om, med tillgång till ligghall.
Om vi ridit hästarna svettiga så blir det att täcka tills dom torkat upp någorlunda sen ut i hagen igen.

min häst går i lösdrift hela tiden nu för vi har bara 1 häst.
Om vädret säger "ska blir jättekallt nu i natt" så stänger vi dörren som hästen brukar gå ut för kan hålla inte vatten kommer blir is under natten om dörren är stängd...

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 518
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka