Hur har ni era islandshästar på vintern

F

frågare

Jag skulle vlija veta hur man kan ha islandshästar på vintern.
År de ok ute året runt med ordentligt utestall.?
Om man rider hästen svettig då..Ska den in i stall då för att torka Eller ut i minus grader med täcken av olika slag.Hur kallt får de bli?
Skulle vlija ha den ute året runt men bara om de är bra för hästen.
Kan ni berätta hur ni gör med era hästar.?
Tacksam för svar.

Sv: Hur har ni era islandshästar på vintern

MIn går ute dygnet runt i vilket väder det än är. Har box att ta in i om det behövs för natten, har aldrig hänt. Jag rider en hel del och då får man torka med svettäcke tills det är någorlunda torrt i pälsen. Sen ut utan täcke för vi har en täckesmarodör i hagen.
Men det tar ju lite tid så man får inte ha bråttom. Annars finns snälla kompisar som tar ut åt en om det behövs, eller kvällspersonalen. Vindskydd har dom mest för att stå och sola i. PÅ natten vet man av förklarliga skäl inte var dom befinner sig.

alla våra hästar går ute på vintern (islandshästar, shettisar o ett varmblod) visst, varmblodet åker in när det e för ruggit väder, men oftast trivs han bra ute med ett tjock vintertäcke på sig. hästarna kan gå in under tak om de skulle vilja detta, men att ha in dom e inte så jätte roligt tycker de...

Tar in mina om vädret är för dj.....t, annars kan de gå in och ut som de vill. är det flera minusgrader ute rider jag inte dom svettiga, annars svettäcke på och ett par timmar i stallet, eller andastäcke på och ut i hagen.

tack till alla som svarat.

mina har jag ute (med utestall), ofta med täckte på dom som rids, just för att inte få så dj*vulskt med päls, sen är dom svettiga så har jag ett stall, men jag täckar med svettäcke under vintertäcket, och skrittar av dom ordentligt. är det kallt vill nog ingen av oss rida :D

Våra hästar går ute dygnet runt, året runt...
de har ett vindskydd/ utestall

Om någon häst skulle behöva stå inne om den är svettig eller sjuk har vi ett isolerat stall som är som en stor box

Det är en intressant artikel i Ridsport som kommer i butik i dag om en studie från Norge gällande islandshästar och lösdrift. För vad som gäller i Sverige angående mått/ sjukboxar etc kan du kolla på jordbruksverkets hemsida.

Är det en bra lösdrift så tror jag bara det innehåller fördelar för hästarna, men visst kan täcken behövas om hästen är svettig vintertid. Det gör det å andra sidan ofta inomhus också, om man har kallstall t ex.

Våra hästar går ute dygnet runt, året runt. I alla väder, de har dock vindskydd i hagen!
Ifall de har blivit svettiga får de stå inne i stallet tills de har torkat.

frågare skrev:
Jag skulle vlija veta hur man kan ha islandshästar på vintern.
År de ok ute året runt med ordentligt utestall.?
Om man rider hästen svettig då..Ska den in i stall då för att torka Eller ut i minus grader med täcken av olika slag.Hur kallt får de bli?
Skulle vlija ha den ute året runt men bara om de är bra för hästen.
Kan ni berätta hur ni gör med era hästar.?
Tacksam för svar.
Våra islandhästar går ute dygnet runt hela året på lösdrift med tillgång till ligghall. Men vi har möjlighet att stänga in som och använda ligghallen som "stall".
Det fungerar utmärkt och hästarna trivs med det.
Blir dom svettiga tar vi på dom ett täcke.
I nya ridsport(nr 15) är det en artikel om utedrift. Läs.

Alla våra djur går på lösdrift året om. Hästarna använder sina lösdriftsstallar mer på sommaren än på vintern, som skydd mot insekter och sol mest. Den enda gång jag kan täcka dem är vissa individer när det regnar mycket och blåser samt är bara några få +-grader eller runt noll. Det har hänt att ett par hästar då fåtttas in i box och täckas då de stått och skakat av köld. Snä och kallt är däremot inga problem alls!

Jag har mina hästar på lösdrift året om. Rids hästarna svettiga så lägger vi på svettäcke (fleece eller ull beroende på förutsättningarna) och låter de stå inne med hö att knapra på. Antingen väntar jag o släpper ut själv, eller så ber jag stallägaren släppa ut dom. Stallet är ett "kallstall" med mkt god ventilation så det är alltid lika kallt ute som inne vilket är bra när man har hästar med björnpäls. Skillnaden är ju såklart att det inte blåser eller regnar :D Är hästarna bara lite svettiga serverar vi hö inne i ligghallen men utan täcke på och utan att stänga boxdörren, så står de inne ett tag o går ut när de är klara.

Vi har alltså hästarna ute oavsett temperaturer, men de kan ju alltid själva välja att gå in. Vatten finns i en uppvärmd flottör och är det snorkallt serverar vi mycket extra grovfoder.

Personligen tycker jag att ALLA hästar bör gå i lösdrift, men med "servicen" från ägaren anpassad efter hästens använingsområde och förutsättningar.

Jo, men ALLA hästar KAN inte gå ute året om, hur gärna ägaren vill.

Det finns ju eksemhästar.

Balderum skrev:

Kan inte dina eksemhästar vara ute på vintern heller? Det är ju bästa årstiden för eksemhästarna. Längtar redan när jag såg min klia sig idag på en stor sten :devil:

Balderum skrev:

Jag skriver det igen, med betoning:

Personligen tycker jag att ALLA hästar bör gå i lösdrift, men med "servicen" från ägaren anpassad efter hästens använingsområde och förutsättningar.

Exem bör väl räknas in under förutsättningar? Vi har en exemhäst i vår lösdrift, han stängs inte in utan går in själv när han behöver. Hans exemtäcke avhjälper, jag tror inte han skulle bli lyckligare av att tvingas vara inne... Dessutom de som tar in exemhästarna kan väl fortfarandelåta hästen gå i lösdrift resten av tiden eller?

Min häst går med kompisar utomhus på vintern. De har en ligghall/vindskydd att gå in i. Ifall vi ridit dem väldigt svettiga och det är rejält kallt får de stå med inne en stund. Eller över natten om vi inte hinner släppa ut. Vi har alltså tillgång till box. Nu på sommaren får min häst stå inne knottimmarna, sen släpper vi ut igen.

OlleAtlas

Korven skrev:
Kan inte dina eksemhästar vara ute på vintern heller? Det är ju bästa årstiden för eksemhästarna. Längtar redan när jag såg min klia sig idag på en stor sten :devil:
Vi har vår eksemhäst ute året runt.
längtar till vintern för hans del.

Balderum skrev:

Min eksemhäst (tidigare eksemhästar också) kan. Hon går in självmant de tider knotten är i farten och går sedan ut igen. I år har han klarat sig utan att ha täcke och utan sår, men har hon kliat av. Har inte smörjt på 6 v, hade jag gjort det så hade nog manen varit kvar också. Använder endast utspädd isbalsam som dels tar bort klådan, dels ökar blodcirkulationen samt knotten avskyr det, och jag smörjer enbart mankam och svansrot. Men vi har ett mörkt stenstall dit knotten inte hittar och inte bromsarna heller! Ett fåtal flugor är allt. Öppningen är mot norr och är 2 m bred och i ena änden men lösdriften är ju ett antal m till, så det blir en mörk grotta att gömma sig. Men där finns sådana här smala springor som är vanliga på gamla stenlängor, men det blir ändå mörkt, svalt och skyddat. Min bästa lösdrift. De nya mer öppna i trä ger inte samma skydd mot insekter.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 518
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka