Hur har ni era hästar om nätterna?

Sv: Hur har ni era hästar om nätterna?

Nicke skrev:
Jag har precis lika många hästar på box som på lösdrift på nätterna.
I lösdriften blir det skulle jag tippa ca 20 % så mycket gödsel som i boxarna. Det mesta gödslet släpper i allafall våra lösdriftshästarhästar ute i naturen, utom sommarmånaderna, då de står inne mycket pga insekterna, då är situationen omvänd.

Nä men ärligt.... mockar du bara inne i "lösdriften" då eller? Man måste väl mocka i hagen också!

// M

minternet skrev:
Nä men ärligt.... mockar du bara inne i "lösdriften" då eller? Man måste väl mocka i hagen också!

// M

Det är väl inte säkert..? Beror väl på hur stor areal man har och hur många hästar. Så länge det är rejäla ytor och man låter hagen vila under sommarbetet, sommarhalvåret, så lär man inte göra det. Har aldrig sätt någon som går och mockar en stooor hage för hand, snarare drar fram harven på vårkanten! ;)

minternet skrev:
Man måste väl mocka i hagen också!
// M

Det beror på hur myckt mark man har. Att exempelvis mocka 2 ha/häst skulle väl vara att ta i i överkant....

Immer

Under vintern i box
under sommarn ute

Kram

minternet skrev:

// M

Mocka hagen! Nä det har alldrig fallit mej in men jag brukar dra över hagen med betesputs och harva.

Kram

Min går på lösdrift året om- men det finns jättefint stall med stor spilta att använda när det blir riktigt dåligt väder!:bump:

Min står i box. Skulle inte vilja ha min i spilta men det beror väl även på hur länge de är ute om dagarna.

Har ni dom på lösdrift? I box? I spilta? Annat?
under vinterhalvåret (ca okt-maj) är dom inne i box under nätterna (ca 8-12 timmar), övrig tid på året ute dygnet runt. hade man haft möjligheten så hade jag haft dom ute dygnet om, året om.

Själv har jag min häst i spilta om nätterna. Jag funderade på det nu, det är inte så många som verkar ha det längre?
jag känner bara EN som har sina i spiltor & så ridskolan då, men det är nog mest pga att stallet är så litet, får ju plats med mer hästar om man har spiltor. men nä det verkar ändå inte vara så många som har sina hästar i spiltor längre.

Har ett litet stall hemma, med två spiltor och en box. Våra hästar går ute väldigt mycket (från kl. 05.00-21.00). Under sommaren går de ute dygnet runt.

Seabaz skrev:
Har ni dom på lösdrift? I box? I spilta? Annat?

Själv har jag min häst i spilta om nätterna. Jag funderade på det nu, det är inte så många som verkar ha det längre?

Kanske inte så många som har sina hästar uppstallade på ridskola heller kanske men men... Nyfiken just om några fler har sina hästar i spilta?
Jag har två boxar och utrymme för en stor spilta som dock inte används för stunden. Jag kommer att se till att ha vindskydd nästa vinter så mitt stall kommer att användas endast under snöstorm, typ;)...och för att de hästar som tränats svettiga ska torka upp innan utsläpp.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama