Hur har ni era hästar om nätterna?

Sv: Hur har ni era hästar om nätterna?

Då är det bara att gratulera, för jag har ung samma, ibland mer, gödsel i utedriften jämfört med uppstallning. Två av djuren är grisar uppstallade, där går det jämnt ut, men två stycken är änglar. De kissar aldrig inne, men gärna i lösdriften :mad: och det ligger max tre högar var, fint lagda jämte varann när de står uppstallade. Så för mig är det mer jobb med lösdrift.

Seabaz skrev:
Har ni dom på lösdrift? I box? I spilta? Annat?

Själv har jag min häst i spilta om nätterna. Jag funderade på det nu, det är inte så många som verkar ha det längre?

Kanske inte så många som har sina hästar uppstallade på ridskola heller kanske men men... Nyfiken just om några fler har sina hästar i spilta?

har hagen direkt utanför dörren så jag har valt att ha den uppsatt så hon få välja om hon vill vara ute eller inne. Hon är en sådan dam att när hon har stått inne ett tag o inte ha något att göra så börja hon sparka i väggarna!!!:( så jag fodra både i box o ute under tak o även under öppen himmel.... så hon får välja helt själv var hon vill vara;)

Mina hästar står i box. "Öppna" boxar utan galler och shit.
Skulle aldrig ställa mina hästar i en spilta. Tänk att stå och stirra in i en vägg hela natten.
Skulle gärna ha stoet på lösdrift men pallar inte med att ha dom på olika ställen.

Knapplån
Om jag skulle bygga mitt drömstall
- där en stoor lösdrift i avdelningar skulle ingå skulle jag helt klart bygga spiltor - att använda under de timmar då uppstallning behövs av skälet att hästarna ska hanteras o arbetas.
Framförallt skulle jag placera unghästar i spiltor.
MEN
jag skulle vända spiltorna mot stallgången - med en smalare gång bakom naturligtvis och ev halvvägg framåt i spiltan.
Även de boxar jag skulle bygga skulle ha ingången vänd utåt mot väggen.

Våra står i jätteboxar utan galler vid dörren, så de kan kika ut...

Mitt gamla sto som var extrem krubbare var dock inlåst i ven box helt utan kanter och gnagmöjligheter, annars stod hon och tokkrubbade. Till och med ute på sommarbeter gjorde hon det. :mad:

Här i närheten finns det inte ett enda spiltstall....

Nicke skrev:
Det var inte meningen att såra dig, men såg jag inte fel så skrev du
"mockningen har varit en ren pina på sista tiden".

Ja, det har den också!
Det är rent hjärtslitande att måsta köra ut en och en halv kärra skit och pinkigt spån bara från boxen, när jag inte ens fyller en kärra från fyra spiltor...:cry:

Spiltorna är härligt lättmockade, ljusa, torra och luktar mums, medan stoet i sin box omsorgsfullt molikylerar skiten i omockbara splitter, pinkar över allt och lyckas röra ihop allt till en smutsigt stinkande ammoniakhärd... Ja, då är spiltorna att föredra:rofl:

Trots att jag alltid ser till att frilägga pinkfläckarna (i den mån de går att identifiera) och sopar rent betongen med sop och sopkasta, finns alltid fukt och lukt kvar när hon ska in igen på kvällen. Detta händer inte i spiltorna där vi har trätrall och gummimatta. Brodden håller hela vintern, medan vi på stoet redan måste byta ut brodden för att den är så nernött. Hon vandrar runt mycket under natten.

Hur som helst så var ju inte Seabas frågeställning spiltans vara eller icke vara, utan; "hur har ni era hästar om nätterna", så jag svarade och så har alla andra också gjort...;)

Enar

förlåt! Seabaz, ska det vara, inte som jag skrev innan:o

Våra islandshästar går ute året om med vindskydd och utestall som dom kan gå in i vid dåligt väder eller om det är varmt..

Har haft den tanken, men då sa samma lilla inspektör att då får jag bygga om hela stallet eftersom det bara fanns en ut/ingång för hästarna.

Min förra ponny hade jag inne på nätterna när det var vinter, i somras fick hon vara ute när det var fina sommarnätter ..

Jag har en box och två spiltor, funkar bra för mig.:)

Nicke skrev:
Överlägset bäst för din del som inte gillar att mocka vore väl kanske att släppa ut hästen på heltid istället?

Vaddå...tror du att man slipper mocka då? Vem tar hand om skiten då? Grannen kanske? :idea:

// M

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama