Hur har ni era hästar om nätterna?

Seabaz

Trådstartare
Har ni dom på lösdrift? I box? I spilta? Annat?

Själv har jag min häst i spilta om nätterna. Jag funderade på det nu, det är inte så många som verkar ha det längre?

Kanske inte så många som har sina hästar uppstallade på ridskola heller kanske men men... Nyfiken just om några fler har sina hästar i spilta?

Sv: Hur har ni era hästar om nätterna?

Mina två står i box. Men jag har en kompis som har två spiltor och en box i sitt lilla stall. Varav en av hennes hästar och en inhyrning står i spiltorna.

Mina två, snart tre, går på lösdrift. Byter aldrig bort det om jag får välja :love:

Mina hästar står i box

Dräktiga stoet går på lösdrift, vallacken står i box, spilta nån gång då och då.

mina två står i boxar om nätterna. Gillar inte spiltor så mycket dels för att det ofta är påfrestande för nacken med löpande grimskaft och de har inte lika stor rörelsefrihet.

I stora boxar, under sommaren går dom dock ute om det inte är insekts invation.

Mina går på lösdrift men jag har stall med två boxar att tillgå om det skulle behövas.

Jag har min i stor box. Skulle inte kunna tänka mig att ha henne i spilta. Jag tycker synd om hästarna när de inte kan röra sig eller kunna se riktigt vad som händer bakom dem. Det är väl av utrymmesskäl och konvalecens, eller finns det nån annan anledning till att använda spilta? :(

Jag har mina på lösdrift. Skulle inte kunna tänka mig att ha dem i box. Jag tycker synd om hästarna när de inte kan röra sig eller kunna se riktigt vad som händer runt dem. Det är väl av utrymmesskäl och konvalecens, eller finns det nån annan anledning till att använda box?

Jag har killen i box.
När han var hos inridaren fick han prova på spilta, men det var nog inte så populärt för han hade försökt backa ur sin grimma på natten:crazy:

Jag har tidigare haft mina hästar i både spilta och box, men har bytt till lösdrift, och jag skulle ALDRIG byta bort det. Hästarna mår mycket bättre och blir friskare av att vara ute dygnet runt. Självklart har de en ligghall men där är de nästan aldrig. Min andalusier hade jämt gallor under de år han stog inne på nätterna, men de är helt borta nu. Dessutom blir de aldrig stela och eftersom de går i kupperad terräng så får de faktiskt lite konditions träning gratis och de blir mycket smidigare och säkra på fötterna. De har också blivit trevligare i psyket och personligen tror jag att hästar som får leva så naturligt som möjligt och med sina kamrater är lyckligare också.

Våra hästar står i spilta. Stoet har dock stått i box fram till denna vecka, men nu äntligen har vi fått det till att bli att flytta henne till spilta.
Vilken skööööön känsla!! Mockningen har varit en ren pina på senaste tiden.
Trots att de går ute minst 15 timmar om dygnet, lyckas boxhästen grisa ner till max och det går fem ggr så mkt spån i boxen mot i spiltorna.

Förut hade vi alla i boxar, men spilta är överlägset bäst, tycker jag.:rofl:

MVH Enar

Enar skrev:
Våra hästar står i spilta. Stoet har dock stått i box fram till denna vecka, men nu äntligen har vi fått det till att bli att flytta henne till spilta.
Vilken skööööön känsla!! Mockningen har varit en ren pina på senaste tiden.
Trots att de går ute minst 15 timmar om dygnet, lyckas boxhästen grisa ner till max och det går fem ggr så mkt spån i boxen mot i spiltorna.

Förut hade vi alla i boxar, men spilta är överlägset bäst, tycker jag.:rofl:

MVH Enar

Överlägset bäst för din del som inte gillar att mocka vore väl kanske att släppa ut hästen på heltid istället?

Frodo står på lösdrift och natten spenderar han oftast i skydd av skogen tror jag.

Skulle aldrig falla mig in att ställa min häst i spilta.

Aggepagge skrev:
mina två står i boxar om nätterna. Gillar inte spiltor så mycket dels för att det ofta är påfrestande för nacken med löpande grimskaft och de har inte lika stor rörelsefrihet.
:rofl: hästar har halsmuskler vettu, eller är det påfrestande för dig att ha halsband/halsduk på dig?

Seabaz skrev:
Har ni dom på lösdrift? I box? I spilta? Annat?

Själv har jag min häst i spilta om nätterna. Jag funderade på det nu, det är inte så många som verkar ha det längre?

Kanske inte så många som har sina hästar uppstallade på ridskola heller kanske men men... Nyfiken just om några fler har sina hästar i spilta?
skulle jag ha häst skulle den förmodligen hamna i box i och med att det enda spiltstallet häromkring är en ridskola med spiltorna fulla med ridskolehästar..

skulle jag bygga eget stall skulle det bli hälften spiltor.. och klarar min häst av spilta så är det där den får stå..

Min står i box, häromkring är det dyrare med spilta eftersom att det bara finns på ett ställe jag känner till å dom har sina priser på sina boxar å spiltor. Trots att jag får ut mer för mindre pengar där jag har min häst uppstallad nu.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama