Hur har ni bott?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare torsdag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 753

torsdag

Trådstartare
Hur har ni bott? Och vad tyckte ni om det? Hur ser drömboendet ut?

Svarar själv också:

-Växte upp i villa hos mina föräldrar på landet
-flyttade till liten 1a för att plugga på högskolan 3 år när jag var 20
-Bodde i en 2a i Göteborg i 6 år, trivdes kanon men nu undrar jag hur jag någonsin kunnat bo i stan?
-Nu bor jag i hus på landet med sambo, trivs men drömmer om gård..

Uppvuxen i villa och därefter:
-inneboende i en radhustrea
-egen radhustvåa
-litet brygghus på hästgård
-villa
-radhusfyra

Jag har alltså aldrig bott i "riktig" lägenhet och aldrig inne i någon form av centrum.

Jag har bott på en hel del ställen. Första stället jag bodde på var en del i en lägenhet, men med plombad dörr till hyresvärden och egen ingång. Jag hade 2 minuters promenad till tunnelbanan i Fittja.

Sen hyrde jag ett hus på landet i Roslagen. Jag längtade ut på vischan. Dusch och indraget vatten saknades. Det var utedass som gällde och hygien och tvätt fick skötas på primitivt vis eller någon annan stans.

Efter det var jag inneboende hos en barnfamilj i ett hus. Jag hyrde halva deras övervåning. Där hade jag eget kök men dusch och toa delades med familjen.

Efter detta hyrde jag ett litet hus i en annan kommun. Det var rätt trivsamt men låg mitt i ett litet samhälle så jag hade grannar tätt inpå, vilket inte riktigt är min kopp te.

Därefter blev jag sambo och flyttade in i huset han bodde i. Åter igen blev det ganska primitivt. Kallt och dragigt i huset. Sunkig dusch i källaren. Mulltoa ute.

Boendet efter det blev ett hyrt hus igen. Det var rätt okej förutom att skitbrunnen svämmade över ibland.

Något år senare blev jag sambo igen. Han ägde huset. Där kände jag mig som en inneboende, men huset hade i alla fall alla normala bekvämligheter.

Efter alla dessa boenden började jag bli less på att aldrig kunna bestämma något själv. Och jag var less på att flytta runt. När jag sedan separerade från den sambon, hyrde jag ett litet hus på en gård. Det var bara 24 kvadrat med sovloft. Indraget vatten och avlopp fanns i kokvrån, men toalett och dusch saknades. Som toa hade jag en portapotti och duschade gjorde jag hos hyresvärden som bodde i huset bredvid. Boendet var billigt och jag fick rida hyresvärdens hästar. Sen hade jag lite yta utanför huset som jag kunde odla på. Det gjorde att jag kunde stå ut.

Nu äntligen äger jag mitt eget hus. Det är väl inte helt perfekt men nästan. Något helt perfekt hus finns nog inte. Jag kan bestämma allt själv och huset har alla vanliga bekvämligheter. Det finns också en stor tomt att odla på samt en lada och en jordkällare. Det jag skulle önska är att det låg mer enskilt och längre bort från en stor väg än vad det gör.

Spenderade mina första fyra år i ett radhus i en förort till Göteborg. Därefter flyttade jag till en villa, i ett villaområde i en småstad. Där växte jag sedan upp, med en hatkärlek till staden. Trivdes bra på många sätt, det är en stad där det, i allafall när jag var tonåring, fanns en ganska tydlig alternativ gruppering av ungdomar, det ordnades mycket spelningar och liknande och fanns många bra mötesplatser. Samtidigt tyckte jag ju att det var alldeles för litet och instängt, kunde knappt vänta på att ta studenten och få lämna stan.
Efter studenten flyttade jag till Göteborg. Där har jag bott på många ställen: ett studentrum på 14 kvadrat i en korridor med delat badrum och kök, i andra hand i en tvåa (i Mölndal) som jag delade med min bästa vän, i en studentlägenhet på två rum på Hisingen som jag delade med min dåvarande pojkvän, i en studentlägenhet på 18 kvadrat i Johanneberg, i en tvåa i andra hand på Hisingen med nästa pojkvän, en studentlägenhet i Gamlestan, en bostadsrättsetta i Bellevue och slutligen nu i en bostadsrätt i ett ganska centralt område i Göteboeg med nuvarande pojkvän.
Jag trivs bra med mitt nuvarande boende men allra bäst trivdes jag i min fantastiska lägenhet i Bellevue! Älskar östra Göteborg, älskade lägenheten och känslan av att det var det första boende jag kunde bo i så länge jag ville och som var bara bara mitt.

Jag har bott på massor av olika ställen både hus och lägenheter och studentkorridorer. Jag har bott på landet och inne i stan. Jag har bott både i Skåne och Stockholm och Norrland. Jag har trivts med det mesta utom kanske mitt i Malmö det var för mkt stad för mig. Just nu står jag i begrepp att flytta igen för 30 gången eller nåt till ett hyrt radhus. Känns väldigt bra.

Jag växte upp i hyresrätter, bitvis i en svensk småstad, bitvis i Köpenhamn.

Bodde sedan ett tag i ett ombyggt fodermagasin i skogen i Norrland.

Sedan i trapphuskollektiv i en förort i ca 10 år.

Sen tio år i en cemtral hyresrätt och de senaste tio åren i en annan. Planerar inte att flytta.

I stort sett hela mitt liv har jag parallellt haft tillgång till sommarhus på bonnlandet.

Uppvuxen i hus i mellanstor stad. Första egna boendet var en magiskt fin liten etta med kök som jag målade om från mörkblått (även taken) till rosa, gult och lila typ. Jag älskade allt utom att vi hade gemensam dusch i källaren. Låg mitt i smeten i annan småstad.
Sen bodde jag i en gammal butikslokal, skyltfönster och allt.
Sambo i lägenhet ( närförort Sthlm)
Inneboende i hall hos kompis innerstaden Sthlm (köpte lantställe denna period)
Kollektiv hos vänner i tre år (närförort)
Andrahand i tvåa i närförort, älskade den lägenheten.
Nuvarande brf i innerstaden sthöm

Sen har jag hattat runt i korta boenden också, men de har jag förträngt:D
Generellt är hemma där jg senast satte mig, har lätt för att trivas och göra det ok för mig.

Drömboendet är egentligen exakt där jag bor, men större. Grannens femma vore inte fel. Men priserna är orimliga.

Växte upp i villa sisådär 1 mil från centrum.

Studentetta 8 mil härifrån.
2:a 15 min från centrum.
3:a i centrum.
1.5:a i centrum.
1.5:a i centrum
Hem till mina föräldrar i 2 månader.
2:a i centrum.

Nu vill jag helst inte flytta så mycket mer. Älskar mitt nuvarande boende :)

Jag är uppvuxen i lägenhet i stortstan. Som vuxen har jag flyttat i snitt två gånger per år, vissa år mer än så. Har uteslutande bott i lägenheter, förutom en kort tid inneboende i villa (trides inte) och en lika kort tid i ett garage (trivdes utmärkt!). Stora-mellanstora städer och oftast centralt. Har aldrig bott stort, förutom den korta tiden i villan. Delade rum med min bror hela uppväxten och har bott mestadels kollektivt eller i ettor sedan dess. Studentlägenheten när jag var 26 var fösta egna lägenheten (förstahandskontrakt) och första gången jag hade helt mina egna möbler.

Har nu precis köpt en tvåa på 65 kvadrat. Den känns gigantisk stor och det faktum att den är min känns helt galet.

-Spenderade första två åren i en lägenhet i miljonprogramområde
-Växte upp i två radhuslägenheter i ett annat miljonprogramområde
-Pluggade 6 mil hemifrån i gymnasiet och bodde på internat i ettan och en del av tvåan
-Flyttade hemifrån till en etta med kokvrå i ett höghus i samma område jag vuxit upp i
-Flyttade till en tvåa i samma hus, från botten till toppen. Mycket bekväm flytt så sett :p

Drömboendet är varierande. Ibland lägenheten jag bor i nu, ibland annan random hyresrätt men i annat område eller bara en annan del av det här området, ibland bostadsrätt, ibland typ ett torp ute i skogen utan grannar. Rent generellt brukar jag helt enkelt vilja ha det jag inte redan har :meh:

Uppväxt mestadels på gård 10 min från Malmö city (med bil).
Sedan blev det:
Sunkig studentlägenhet 1år i mellanstor stad
Kollektiv i stor etagelägenhet :love: 1,5år i mellanstor stad
1:a 1år i mellanstor stad
2:a 4år utanför Malmö
Halvt hus (delat kök och tvättstuga) på landet i 2,5år 400m från föräldrahemmet
Helrenovingsobjekt på 89kvm i stor by 5 min utanför mellanstor stad där vi bott i ganska exakt 6år. I höst kommer förhoppningsvis tillbyggnaden vara klar så att arealen utökas till 227kvm, plus källare.

Drömboendet just nu är vårt hus (färdigställt) fast med större tomt. Vi har 970kvm nu och jag hade gärna haft 1000kvm till.

Uppvuxen i hus på landet utanför mindre ort. Flyttade hemifrån som 20-åring för att plugga.
- lägenhet, 2a i medelstor stad, halvcentralt. Andra hand. 1 år
- lägenhet, 2a i samma stad, miljonprogramsområde. Andra hand. 1 år
- studentlägenhet, 1a i samma stad, halvcentralt 1 år
- inneboende i hus på hästgård utanför samma stad. Hade botten/källarplan som egen lgh. 1 år.

Flyttade sedan 45 mil till Skåne för att läsa annan utbildning.
- inneboende i lgh, litet samhälle, 6 månader
- studentkorridor, "dubblett", dvs eget rum och delat kök/badrum med en person, liten ort. 2,5 år
- studentlägenhet, typ radhus med liten uteplats, samma område som ovan. 2 år

Flytt tillbaka till samma stad som tidigare
- hyrt hus på landet på gård utanför staden, 6 månader
- hyreslägenhet, 3a, en bit från centrum, 3 år
- eget hus på landet utanför staden, 1 år hittills.

Har flyttat ganska mycket men iallafall kunnat landa mer på senare år. Hoppas bli kvar länge i vårt hus!

uppväxt med föräldrar:
- 2x hyreslähenhet i svensk storstad
- 3x villa i svenska småstäder i Skåne

Flyttade hemifrån:
- Studentkorridor
- Kollektiv i hus med fem andra

flyttade till zon 2 London:
- Kollektiv i hus med 3 andra
- Inneboende på högsta vpningen i familjs fyravåningsvilla
- Delad lägenhet med 1 vän
- Kollektiv i lägenhet med 3 andra
- Kollektiv i lägenhet med 3 andra

Trivs i min nuvarande lägenhet även om det hade varit helt fantastiskt att ha något eget, så är det en oeuppnålig dröm sålänge jag inte vinner på lotto, gifter mig rikt eller flyttar långt bort.

Drömboendet för mig har alltid varit en hästgård på landet. En dag kommer jag landa där.

Jag har bott i radhus med familj, i sommarstuga som singel, i villa med familj, sambo eller ensam, i lägenhet med familj, sambo, ensam eller delat med kompis. Jag har hyrt rum och jag har bott i barack där det fanns en toalett och ett kök till fyra personer varav jag var enda kvinnan. Jag skötte mitt och sket i deras.

Allt funkar om man vill att det ska funka.

Mitt nuvarande hade kunnat vara ganska nära mitt drömboende, bara jag hade råd att renovera det som jag vill, vilket inte lär hända. Antagligen kommer jag istället att sälja det snart om jag blir hästlös och flyttar då vidare till ett rum, en sommarstuga, en lägenhet, en barack eller en annan villa. Det ser jag när det blir aktuellt.

Oj vad alla flyttat runt :D

Bodde mina första 10 år i en hyresrätt i sthlmsförort.
Sen bodde vi i en brf i en annan förort tills jag var 20 och flyttade...
... till min sambos radhus i en tredje förort
Och där bor vi kvar 18 år senare :D

Vi bor onödigt stort och känner väl att miljöombyte vore bra, tankar har länge funnits på hus i småstad (ej råd i sthlm)

Med föräldrarna: 6 år i villa i litet samhälle utanför ”småstad 1” på västkusten och sedan 14 år i villa i litet samhälle utanför ”småstad 2” på västkusten, med lite inblandat internatboende under gymnasiet

Träffade någon när jag var 20 och flyttade in i dennes (skittråkiga) hyrestrea i ett halvtråkigt område i utkanten av ”småstad 2”.

Köpte sedan lite spontant min mormors gamla hus i ”småstad 1”, där jag sedan bodde ett par år med ovan nämnda sambo.

Hamnade en period i Tyskland och bodde då i en liten hyresetta i en (med svenska mått mätt) rätt stor stad. Ganska mysig liten lägenhet med egen dörr direkt ut.

Träffade under tiden någon där i Tyskland, sa upp både den tyska ettan och den svenska sambon och flyttade in till sambo nr2 i en hyrestrea i samma rätt stora tyska stad. Hyresvärden och grannarna där var hemska så vi flyttade rätt snart till en annan hyrestrea i samma stad men i ett ”bättre” område. Denna lägenhet låg i stort sett i centrum, men vi hade en alldeles egen liten trädgård. Rätt mysigt, men jag trivdes inte alls med stan och efter ett par år började vi kolla efter nåt nytt igen. Efter att vi nästan köpt ett hus (men eftersom det är MYCKET läskigare i Tyskland än i Sverige, så backade vi ur...) så hittade vi av en slump stället vi bor på nu i en by sådär 2 mil utanför den där rätt stora staden. Tekniskt sett är det en lägenhet, 4 rum, men i praktiken är det nästan som ett hus. Har egen ingång, trädgård mm. Ligger i en sån där gammal stor tysk gård, i ett gammalt korsvirkeshus. Trivs bra här, men nån gång i framtiden vill jag ha ett litet hus eller en liten gård hemma i Sverige! Gärna ute i skogen nånstans...

Bodde omväxlande i huset i Sverige och lägenheten i Tyskland under en period också (slitigt) och hade kvar huset ”hemma i Sverige” tills för ett par år sedan, men det blev till slut för stressigt, med allt som behövde fixas.

Oj, herregud, jag har bott i allt möjligt från en gammal husvagn från 70-talet till ett flådigt (om än något nergånget) "mansion" på Engelska landsbygden. Det enda jag inte bott i är en innerstadslägenhet, och det är just det som är, och alltid har varit, drömboendet för denna Angereds-unge. Men en dag så...

- I lägenhet med mamma och pappa
- I mormor och morfars hus med mamma och pappa ett tag
- Lägenhet med mamma
- Lägenhet med pappa
- Hus ute på landet i ett litet samhälle med mamma, min brors pappa, hans dotter och min bror.
- Lägenhet i stan igen med mamma, brors pappa, och bror.
- Annan lägenhet med pappa i samma område.
- Annan lägenhet med mamma och bror i samma område.
- Radhus med mamma och bror.

Sen flyttade jag hemifrån

- Lägenhet i malmö med min dåvarande
- Studentrum i malmö själv
- Lägenhet på annan ort med nuvarande sambon
- Större lägenhet med sambon
- Och nu hus ute på landet med sambon :)

Uppväxt i villa i ett litet samhälle.
Hyresrum på gymnasieorten 6 månader tills jag lessnade på att gubben satt naken i trappen ibland när jag kom hem sent.
Delade liten lgh med syrran 2 år. Granne med djurparken så jag hörde vargarna yla ibland.
Hemma en sommar innan jag började på universitet där jag bodde i korridor först men sen hyrde jag en liten etta i en villa.
Flyttade till större stad och hade tjänsterum mitt i stan.
Flyttade ihop med exet och syrran i en villa.
Bodde i en dublett mitt i stan innan exet .
Flytt till Sth och en dublett 20 kvm med exet på Blekingegatan :heart.
Lägenhet andra hand i Aspudden med möbler från 40-talet:D.:heart
Nybyggd lägenhet i Flemmingsberg i 2 år.
Flytt till Gottsunda :down: 2 år sen egen BR sen 40 år.
Bodde ett tag på landet i ett gulligt litet hus som tyvärr inte var till salu.
Hyrde ett gammalt hus nära stallet ett år men sen var det slut på flyttandet. Jag har säker glömt nåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 727
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 143
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 874
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka