Hur har din häst reagerat på fibersand?

b_ridutbildning

Trådstartare
Jag red min häst på fibersand för första gången på senaste tävlingen. Han var fin i galoppen men hade ingen bjudning i traven. Min fundering är om underlaget kan ha spelat in? Hur har era hästar reagerat? Hiss eller diss? Vande de sig?

Sv: Hur har din häst reagerat på fibersand?

det finns ju så otroligt många dimensioner och olika varianter av fiberunderlag, så jag tror din fråga blir svår att svara på men måste jag svara så ja - den kan absolut ha reagerat om underlaget känts okänt för den eller tex väldigt fast så att bromseffekten blir stor och hästen reagerar och backar av pga det.

vill varmt tipsa om SRFs nya kompendie som publicerades i dagarna ang. underlag och olika typer av underlag osv på ridbanor. Ett fantastiskt material då det tar upp allt runtomkring i fråga om hästens rörelsemekanik på olika underlag, faktorer som spelar in osv. Läs den :) (ligger för övrigt även under Hästnyheter här på forumet, med tillhörande länk :)

Vi har fibersand i vårt ridhus sen 8 månader tillbaka, och just den blandningen vi har och det vi anlagt, har varit toppen, inga hästar har reagerat på ngt annat sätt än positivt, och ridkänslan är jättebra. Vi har både dressyr och hoppryttare i stallet, och underlaget är anpassat för just den blandningen av folk och anlagt som "vardagsunderlag" dvs inte värsting elithoppbanan vilket ju är en helt annan typ av underlag även om fiber är benämningen i fråga om kategori på underlag.

Senast ändrad:

Ja, det är förstås så att det finns olika sorter. Jag tänkte mer generellt. Tidigare har jag märkt att min häst tappar mycket bjudning i vissa andra underlag men nu var just skillnaden mellan bjudningen i trav och galopp så tydlig. Min fundering är kanske mer kopplad till rörelseschemat och glidmomentet i de olika gångarterna. Jag upplevde underlaget som väldigt fast och om hästen har mer behov av glid i underlagen i trav så skulle min hypotes stämma. Antar att forskningen säger något om det men tänkte att någon här kanske redan hade koll! ;)

Jag har sett kompendiet och planerar att läsa det vid tillfälle! :) Där finns säkert svar på några av mina underingar.

vissa hästar är mer underlagskänsliga än andra helt klart, har ju även massor att göra med hur de rör sig i övrigt i sig själva utöver det, så det känns troligt att det var en reaktion på underlaget ja, ffa om den är känslig i sig och inte träffat på det underlaget den nu gick på tidigare i kombination. Jag tycker du tänker helt rätt och kompendiet lär om du läser det, styrka din teori på flera sätt, det är ett jättebra material frågar du mig. (finns även filmklipp på hur hoven landar/glidmomentet i skillnad på ett par olika underlag i sig). Den största besvikelsen som författarna skämtat om själva inför publicering är väl isåfall att "det finns inget rätt svar" på folks frågor om vad som är det bästa underlaget i sig. Tycker det var en kul och väldigt sann samtidigt, kommenterat av dem.

Senast ändrad:

Jag har ridit på 2 varianter.
ett med ganska snålt djup- där det dundrade när hästarna galopperade o det andra med gummimatta under.
VILKEN skillnad.

Är det hårt under vilket det blir i ett ridhus där det är torrt är tjockleken väsentlig o kan förklara din hästs försämring. om den är av den känsliga typen.

Det är en fröjd att rida på underlag där hästarna trivs att röra sig på max.

Har ridit på tre olika fiberunderlag. 2 i ridhus och ett utomhus på tävling. Min häst verkar älska det underlaget! Framförallt i hoppningen så får hon väldigt bra språng på fibersand. Hon vågar stampa ifrån bättre än på fibersanden. Troligen pga att det är så bra grepp. Dessutom får hon bra självförtroende eftersom underlaget inte sviker.

Jag har inte ridit jättemycket på fibersand, men de gångerna vi gjort det har vi fått till en mycket bättre trav än på många andra underlag. Om det var underlaget eller en period med bra trav törs jag inte svara på dock. I övrigt märktes ingen större skillnad, men min ponny är inte så känslig för underlag.

En av mina gillar verkligen inte(!!) fibersand. Hon är lite köttigare (jämfört med de moderna dressyrhästarna) och har gång med mycket kraft. Jag har ridit i cirka 6 olika ridhus med fibersand och de har alla varit ganska grunda och stumma. Varje gång har min häst förlorat all bjudning i skritt och trav, jag har fått tvinga runt henne. Samt att det dundrar så, till och med de lättfotade hästarna har låtit som tanks när de gjort längningar osv.
Inget illa om fibersand men jag tror många snålar till det lite när de lägger i ridhusen och lägger för tunt och utan ordentligt under.

Paddex är en av mina inte-favoriter när det kommer till utomhusbanor också. Kastades av på det en gång, aj aj, bruten svanskota och sår på benen där paddexet skar sig igenom mina ridbyxor. Var en riktig vurpa.

Om det dundrar och är väldigt hårt packat säger det mig att det är den typen av fibersand som är avsedd för optimalt grepp vid tex avancerad hoppning. Jag tror det är väldigt få som anlägger fibersand utan rekommendationer från leverantör exakt hur det skall göras osv, så att folk anlägger för snålt/tunnt tror jag inte är grejen, snarare då som sagt att man helt enkelt valt "fel" sammansättning i fråga om syfte, det är väldigt vanligt vad jag har förstått det och känns väldigt rimligt eftersom det som sagt är komplext och finns så många olika varianter att lägga beroende på vad man vill med underlaget. Utöver det lägg till hur det sköts - underlaget blir ett helt annat underlag vid olika skötsel, även om det anlagts exakt likadant på två olika ställen osv.

Man rekommenderar inte den typen av underlag (den dundrande, extremt fasta) som "vardagsunderlag" i ridhus utan bara som typ underlag på stora tävlingsarenor. Men som sagt, det finns så många varianter material och blandningar och sen som axel var inne på, utöver det även hur botten är gjord, och vad den består av osv så det går inte riktigt att genreralisera utan är jättekomplext.

*kl*

Nu har jag inte så mkt att jämföra med, då jag alltid rider på fibersand när jag tränar.
Men jag kan komma med de tankar jag har om just fibersand, inte bara utifrån att tävla/träna på det.

Vi har fibersand i våra ridhus.
Det beror nog mkt hur det sköts, men det är bergochdalbana i stora ridhuset (25x80m). Och då var de ändå och jämnade till det precis innan jul, just för det blivit så ojämnt.
Hästarna snubblar/tappar bakbenen när man rider. Det känns som att hästen (för just den stunden) har massa packad snö i hovarna som släpper och de snubblar till. Ibland känns det som att hästen nästan sätter sig om det blir riktigt illa.
Många av hästarna i stallet har trasiga knän pga underlaget (där man ridit mkt nu under vintern), konstaterat av olika veterinärer från olika kliniker.

Det är otroligt bra grepp, man kan i princip inte tappa fästet. Vilket känns bra om hästen blir lite galen vid ex hoppningen lr nåt sånt. Men det är också väldigt stumt för hästen då det inte är något glid.

Det är väldigt ljust och ger ett trevligt intryck.

Sen finns den superfina sanden överallt efter att man har ridit där ;) (tänk er en vit sandstrand när man är och badar, och tar med sig typ några liter sand hem oavsett man vill eller inte :p)

Jag tycker absolut att det kan vara ett bra underlag, och min häst går ganska bra på det (om man bortser från snubblandet), men han är inte så känslig att det skulle påverka gången/bjudningen så mkt.

Tack för allas tankar!

Nu har ju jag bara ridit vid två tillfällen i tät följd så min erfarenhet av underlaget är mycket begränsad. Men i båda klassernas travprogram så hade hästen noll bjudning för att i båda programmen kännas riktigt fin i galoppen och det gör att jag börjar fundera... På framridningen kändes traven toppen?!

Det är ju egentligen bara spekulationer. I juni är det tävlingar på samma ställe och om det blir likadant då så har jag ju facit! ;)

Är det gummimatta under?
Det säga att både gummiskor o underlag kan ge skador högre upp.

Alla underlag kräver underhåll kontinuerligt, men många ids inte.

Är det gummimatta under?
Det säga att både gummiskor o underlag kan ge skador högre upp.

Alla underlag kräver underhåll kontinuerligt, men många ids inte.

Jag är nästan helt sker på att det INTE är gummimatta under.
Vårt underlag är väldigt skiftande, ena delar av ridhuset väldigt djupt, och andra delar ganska packat.
I vårt fall skulle det nog vara betydligt bättre med ordentlig omvårdnad, men det jobbar på att få ordning på det iaf.

Brukar träna i ett ridhus med fibersand och min älskar underlaget och får till härlig trav men det blir tungt. Suger musten ur henne snabbt och om det beror på att underlaget är tyngre eller att hon trivs bättre på det och tar i mer kan jag inte svara på men det blir härlig (och skumpig) trav iaf :P

Min lilla häst skrittar och galopperar bra på fibersand men traven som vanligtvis redan är ganska motig blir väldigt bromsande och lite stabbig på något vis, det fungerar om det är ganska blött och tillplattat men är det lite torrare och djupare så blir det som att trava med handbromsen i ;) Galoppen är nästan tvärt om, den blir jättebra på fibersand istället.. :banghead:

Jag är nästan helt sker på att det INTE är gummimatta under.
Vårt underlag är väldigt skiftande, ena delar av ridhuset väldigt djupt, och andra delar ganska packat.
I vårt fall skulle det nog vara betydligt bättre med ordentlig omvårdnad, men det jobbar på att få ordning på det iaf.

Jag var i ett annat igår o där var det ojämnt, hårt o skapligt omvartannat.

kändes stumt när jag sprang själv o kan föreställa mig hur det känns för en häst som är bra mkt tyngre

Jag jobbar på två ridskolor, varav den ena har fibersand i ett av ridhusen. Det fungerar jättebra, men sköts väldigt noga. De som har jobbat där innan jag började säger att vi har klart färre halta hästar sedan underlaget byttes ut, och det märks på ffa en av hästarna att han trivs bättre med fibersanden än tex på utebanan. OM det inte är dagen efter hopptävling. Har underlaget vattnats och packats hårdare som man vill göra till tävling märks det på lektionshästarna som genast blir snubbligare. Det försvinner på någon eller några dagar.

Min egen häst är ganska underlagskänslig. Jag har slutat rida henne i grannens ridhus med fibersand sedan jag kopplade att det var efter att jag varit där som hon fick kotsenskidegallor runt om, varje gång. Även det verkar skötas nog, men har inte alls koll på vad det är för skillnader i material eller anlägging. Har även haft med henne på jobbet ett par gånger, men då hr hon varit lindad på nätterna efteråt för säkerhets skull, och då har hon varit ren i benen.

halvt knapplån och halvt hänga på i ditt inlägg:

Jag känner inte igen vare sig att det skulle bli tungt eller "klapprigt" på fibersand. Så är det inte i vårt ridhus, men som sagt: finns så otroligt många varianter och dimensioner på hur man lägger och vad man blandar med osv, och det allra viktigaste: UNDERHÅLLET, hur det sköts.

vet tex flera leverantörer som öht inte vill anlägga åt kunden om de inte är villiga att investera i sprinklersystem i taket om de inte redan har det. Med avseende att de vet att det då inte kommer gå att sköta underlaget vettigt. (gäller iof inte bara fibersand). Tror tyvärr att många missar faktumet att just det komplexa eller vad man ska kalla det, gällande alla typer av underlag, är att det är föränderligt, dvs det beter sig och ändrar sig utifrån skötsel/underhåll, fukt osv.

Ridhuset på stallet stod färdigt i nov -13 och har fibersand som underlag. Min häst har blivit som en helt annan häst och rör sig bättre än någonsin! Dressyrträningarna går bättre nu än när vi var på Strömsholm och han var min dressyrhäst på Hippologen :D Och då är han ändå 24 år gammal nu. Ibland, ffa om jag inte rider "hela vägen" så snubblar han till i bak, men oftast så rör han sig väldigt bra och tycker verkligen om underlaget.

Igår hade vi unghästclinic + mini hingstvisning med Jonathan Medin som kom med både unghästar och ett par hingstar. Både ryttare, hästägare och hingsthållare berömde både ridhus och underlag, och alla hästar visade trevligt rörelsemönster :)

Min häst blir nästan oren på fiber.. Första ridpasset på en träning var jag förtvivlad.. Men då berättade min tränare att flera GP hästar reagerar på just fiberunderlaget ( han är GP domare) Så det var inte alls konstigt. Sedan var jag hos en landslagsryttare och tränade, han hade fibersand men mycket mycket mjukare.. Och då märkte jag ingen skillnad alls på min häst, så jag tror de sista med mjukare underlag passade iallafall min häst mycket bättre. :)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 248
Senast: super
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 416
Senast: MiniLi
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka