Sv: Hur har din häst reagerat på fibersand?
*kl*
Nu har jag inte så mkt att jämföra med, då jag alltid rider på fibersand när jag tränar.
Men jag kan komma med de tankar jag har om just fibersand, inte bara utifrån att tävla/träna på det.
Vi har fibersand i våra ridhus.
Det beror nog mkt hur det sköts, men det är bergochdalbana i stora ridhuset (25x80m). Och då var de ändå och jämnade till det precis innan jul, just för det blivit så ojämnt.
Hästarna snubblar/tappar bakbenen när man rider. Det känns som att hästen (för just den stunden) har massa packad snö i hovarna som släpper och de snubblar till. Ibland känns det som att hästen nästan sätter sig om det blir riktigt illa.
Många av hästarna i stallet har trasiga knän pga underlaget (där man ridit mkt nu under vintern), konstaterat av olika veterinärer från olika kliniker.
Det är otroligt bra grepp, man kan i princip inte tappa fästet. Vilket känns bra om hästen blir lite galen vid ex hoppningen lr nåt sånt. Men det är också väldigt stumt för hästen då det inte är något glid.
Det är väldigt ljust och ger ett trevligt intryck.
Sen finns den superfina sanden överallt efter att man har ridit där
(tänk er en vit sandstrand när man är och badar, och tar med sig typ några liter sand hem oavsett man vill eller inte
)
Jag tycker absolut att det kan vara ett bra underlag, och min häst går ganska bra på det (om man bortser från snubblandet), men han är inte så känslig att det skulle påverka gången/bjudningen så mkt.