Hur har det gått med era erlichiahästar?

Puppan

Trådstartare
Ni som har/har haft häst som fått fästingburen erlichia som diagnos, hur har det gått med hästarna?
Har det återkommit, eller försvann det helt?
Kan man säga att en häst som inte haft nya besvär på ett år är fri från erlichia eller kan det slå till igen senare på grund av samma gamla infektionstillfälle?

Sv: Hur har det gått med era erlichiahästar?

Två av mina hästar har haft positiva titrar mot just Ehrlichios (Anaplasma heter det numera).

Häst nr 1: Fick akut ehrlichios under pågående dräktighet (hög titer + påvisande av inklusionskroppar). Hon behandlades inte pga dräktigheten, kryade på sig efter några dagar och har inte haft några problem sedan dess. Det är .. 13 år sedan!

Häst nr 2: Mer likt det ni vill kalla kroniker. Halt i 2 år. Ospecifierad hälta på ett framben, muskelspänningar i rygg och kors (trol sekundärt). Hade en låg titer och vi behandlade trots att jag eg inte trodde (tror!) att det var problemet. Han fick även kortison. Fullt ridbar ett år senare, om det berodde på behandlingen eller på att inflammationen i benet faktiskt hade gått att vila bort låter jag vara osagt.

Annars anser jag att ehrlichia är en slaskdiagnos. Positiv PCR krävs för att ställa diagnosen enligt min uppfattning. En positiv titer är inte liktydigt med sjukdom, bara att hästen stött på smittan. Många hästar med till synes oförklarliga hältor (scint eller MR hade säkert gett diagnos) får till sist diagnosen Ehrlichios trots låga titrar och neg PCR. Dessa hästar, som alltså har ett annat problem, blir av naturliga skäl inte friska av behandlingen. Ofta fås dock en tillfällig förbättring, trol pga vila och de positiva effekter tetracyklinet ändå har på vissa ledstrukturer.

En häst som har varit frisk i ett år och där PCR-provet inte visar på förekomst av rickettsien i hästens blod är definitivt frisk.

Tack så mycket för svaret!
Så om hästen varit besvärsfri och ett nytt blodprov inte visar på titrar så borde inte infektionen spöka igen.
Har du nån aning om det brukar bli några reservationer på försäkringen på grund av detta vid ägarbyte?

Ni ska inte kolla titrarna utan ta ett PCR-prov. Det är också ett blodprov där man med sk PCR-teknik letar efter Ehrlichiaorganismens DNA. Antikroppstitern kan vara fortsatt hög relativt lång tid efter en genomgången infektion, men man ska inte kunna påvisa DNA. Dessutom kan även hästar som blivit bitna av en smittad fästing utveckla antikroppar och lyckas bekämpa smittan innan den så att säga fått fäste. Antikroppstiter ifråga om Ehrlichios är därför ganska ointressant.

Jag har aldrig hört om någon häst som fått reservation pga genomgången infektion. Det vore som att få en reservation mot kvarka, om kusen nu haft det någon gång.

Lycka till med hästen!

Ni som har/har haft häst som fått fästingburen erlichia som diagnos, hur har det gått med hästarna?
Har det återkommit, eller försvann det helt?
?

Min har vart sjuk sedan augusti 00, han blir långsamt bättre och bättre, men har sina återkommande dåliga perioder, även om den numera kommer mer sällan.

Han blir nog aldrig helt 100 % bra tyvärr, men vi lever med det och han är världens snyggaste gräsklippare! :love:

Hur vet ni att det är Ehrlichios hästen lider av?

För att han har genomgått flera mycket grundliga undersökningar samt provtagning vid flertalet tillfällen, både på Ultuna(första gången) och sedan på MK.

Han har tagit parprov vid alla tillfällen och har även behandlats vid 2 tillfällen med tetracykliner. Dock utan nämnvärd effekt.

Vi har provat allt som går, kontaktat alla vi kan tänka oss, men vår skrutt blir inte bättre än han är idag.

Vet att det finns de som inte tror att ehrlichios kan vara kroniskt, men JAG tror de har fel.
Eller man kanske ska säga att de problem han har är en direkt följdsjukdom av ehrlichios. Han har haft olika symptom under vår långa väg från 2000 tills 2008, balanspåverkan, muskelstelhet, det är det senare han har värst bekymmer av numera när det slår om från kallt till varmt.

Inga andra fel finns på ponnyn som är röntgad, scintad osv vid flera tillfällen, allt utan fynd.

Det han har är något som kan liknas vid reumatism, fast han blir sämre av värme och mår bra av kylan.

Vintern är han problemfri, övergången mellan vår/sommaren är värst.

Senast ändrad:

Ja, jag tror varken bu eller bä. Jag är helt säker på att ehrlichios är en överdiagnosticerad sjukdom, men jag ska inte säga att det inte finns hästar som får kroniska problem till följd av sjukdomen. Jag tror dock att de är lätträknade.

Hoppas din pålle blir bättre med tiden.

Två av mina hästar har haft positiva titrar mot just Ehrlichios (Anaplasma heter det numera).

Häst nr 1: Fick akut ehrlichios under pågående dräktighet (hög titer + påvisande av inklusionskroppar). Hon behandlades inte pga dräktigheten, kryade på sig efter några dagar och har inte haft några problem sedan dess. Det är .. 13 år sedan!

Häst nr 2: Mer likt det ni vill kalla kroniker. Halt i 2 år. Ospecifierad hälta på ett framben, muskelspänningar i rygg och kors (trol sekundärt). Hade en låg titer och vi behandlade trots att jag eg inte trodde (tror!) att det var problemet. Han fick även kortison. Fullt ridbar ett år senare, om det berodde på behandlingen eller på att inflammationen i benet faktiskt hade gått att vila bort låter jag vara osagt.

Annars anser jag att ehrlichia är en slaskdiagnos. Positiv PCR krävs för att ställa diagnosen enligt min uppfattning. En positiv titer är inte liktydigt med sjukdom, bara att hästen stött på smittan. Många hästar med till synes oförklarliga hältor (scint eller MR hade säkert gett diagnos) får till sist diagnosen Ehrlichios trots låga titrar och neg PCR. Dessa hästar, som alltså har ett annat problem, blir av naturliga skäl inte friska av behandlingen. Ofta fås dock en tillfällig förbättring, trol pga vila och de positiva effekter tetracyklinet ändå har på vissa ledstrukturer.

En häst som har varit frisk i ett år och där PCR-provet inte visar på förekomst av rickettsien i hästens blod är definitivt frisk.
Intressant. Har aldrig hört det.

Kan man begära det av Vet?

Min ena häst fick den diagnosen i slutet av Okt. samma sommar den hade Fång. Tyckte att det var märkligt att den fick det så sent på sommaren. Hade ej fått gå på i fästingmarker förrän då.

Kan hästen ha blivit mindre "immun"? Eller är det bara huruvida de träffar på en högt smittbar fästing?

Den fick ej återfall- skov.

Ja, jag tror varken bu eller bä. Jag är helt säker på att ehrlichios är en överdiagnosticerad sjukdom, men jag ska inte säga att det inte finns hästar som får kroniska problem till följd av sjukdomen. Jag tror dock att de är lätträknade.

Hoppas din pålle blir bättre med tiden.

Ja, vår är nog då en av de lätträknade.

Har faktiskt haft i tankarna att fråga om de vill ha honom till forskning. ;)

Vem vet, kanske kunde han hjälpa någon annan som råkar ut för samma skit.

Hade jag vetat då hur lång tid detta skulle ta så hade jag valt en annan väg, då hade jag avslutat direkt.

Men nu när vi kommit så pass långt att han ändå är hyggligt besvärsfri under höst/vinter perioden, då känns det inte riktigt att ta bort honom.

Så länge han är pigg, glad och sig själv så får han vara med som hagkompis och gräsklippare.

Min häst fick diagnosen ehrlichios för nästan exakt ett år sedan, hon fick behandling direkt med tetracycline i 5 dagar, hon var sig själv igen efter 3 dagars behandling och har varit kärnfrisk sedan dess.

Hej!

Min häst är nog också en av de lätträknade....:cry: Han har haft erlichia infektion 2 gånger först som 5-åring och nu i vintras (!) igen med samma symtom, trötthet, stelhet och hälta. Han är 10 år nu. Han har sedan första infektionen varit omväxlande stel och stabbig med olika ledinflammationer på olika ställen. Tål inte normal träning mer än korta perioder. Idag vet jag inte längre hur jag ska göra med honom. Han klarar förmodligen av att vara en skogsmulle men när man vill rida lite mer så känns det sorgligt att inte kunna göra det. Samtidigt känns det hårt att ta bort honom bara för att han inte klarar den lilla minimala träning jag vill utöva (dressyr lätta klasser).

Tyvärr finns det ingen användbar mätteknik idag för att diagnosticera en s.k. kronisk erlichia men de hästägare som har råkat ut för kvarstående symtom kan nog alla skriva under på att visst finns det en kronisk variant. Man kan om möjligt kanske jämföra med human sidans reaktiva artrit som kan ge ledbesvär flera år efter en infektion.

Mvh
B

*KL*

Min arabvalack hade erlichios. hade gått med den och symptom i 8 månader innan behandling och korrekt diagnos.

Symptomen kom gradvis och ökade, men polyartrit, varenda led i princip inflammerad, ryggont, viktnedgång, blev temperamentsförändrad (trött, slö, apatisk). Hade till och från balansproblem, stora svårigheter att hålla galoppen (även i hagen).

I akuta fasen fick han de klassiska svullna benen och HÖG feber. Vi missade dock den akuta fasen då han var ordentligt sjuk innan, vi kunde dock inte begripa varför febern stack och han blev så dålig, men sen trillade ju poletten ner med facit i hand.

Hursom, togs ett prov, titerprov, 1:160 men med tanke på alla symptom och att de 'motstått annan behandling' och varit över så lång tid så behandlades han omedelbart efter titersvar.

Jag lämnade in en häst halt på alla fyra, högt och lågt, i underhull, 'trött och ledsen' och med balansproblem i galopp. En vecka senare hämtade jag en glad spelevink som gått upp lite i vikt, med pigg busblick igen, och som var UA på böjprov, och ren - men stel - på lina i alla gångarter. Fick opticortentabletter i en vecka efter hemkomst, sen släppte stelheten med.

Vi tittade aldrig tillbaka. När jag i annat ärende vetbes honom på kliniken ett år efter erlichiosen och han gick igenom UA så erkände faktiskt veterinären att 'det trodde jag aldrig!'. De hade inte trott han skulle bli helt återställd ledmässigt då han gått så lång tid med inflammationerna.

Jag är kluven till erlichios so diagnos och ett tag var det lite väl 'poppis' kändes det som att sätta det som diagnos. Samtidigt så, om det inte var udda galopperande djungelfeber som botas av tetracyklin min herre hade, ja då var det erlichios. För han hade ju vilat så det förslog, så den där extra vilan gjorde knappast skillnad, och vi hade behandlat på diverse 'traditionella' vis, både lokalt och allmänt, provat låta det läka ut själv etc, utan minsta förbättring. Och på fem dagar så 'poff' som genom ett mirakel.

Senast ändrad:

Ester - lite OT. Men om PCR-provet är positivt, finns det alltid förhöjd titer då?

Dvs, skulle man rent tekniskt kunna ta ett 'vanligt' titerprov först? Och om man påvisar antikroppar, då ta ett PCR-prov? Och om där inte finns några antikroppar då finns där helt enkelt inte en icke-akut erlichios? (Dvs om anledningen till provtagningen är 'skumma hältor' eller liknanade, dvs det är en kronisk erlichios OM det är erlichios)

Jag har själv ett sto på 5 år med 41 graders feber nu i stallet som äter lite sämre än vanligt, pratar och är uppe på benen med glansig blick.
Vet var ute i morse och tog ett blodprov som har skickats till SLU för svar imorgon.
Vet tror att det är just erlichia med 50%.
Inga svullna ben, slämhinnorna i munnen lite bleka.
Tog en fästing i morse.
Första symptomen var att hon åt sämre då åkte tempen fram.

Ester - lite OT. Men om PCR-provet är positivt, finns det alltid förhöjd titer då?

Dvs, skulle man rent tekniskt kunna ta ett 'vanligt' titerprov först? Och om man påvisar antikroppar, då ta ett PCR-prov? Och om där inte finns några antikroppar då finns där helt enkelt inte en icke-akut erlichios? (Dvs om anledningen till provtagningen är 'skumma hältor' eller liknanade, dvs det är en kronisk erlichios OM det är erlichios)

Nej. Det tar mellan 2-4 veckor för antikroppstitrarna att stiga. Om hästen står med akuta symptom och proven tas säg en vecka efter symptomdebuten så kan alltså PCR-rovet vara positivt medan titern är negativ eller iallafall mkt låg. Det omvända gäller efter genomgången infektion. Antikroppstitern kan ligga högt i månader efter att hästen (eller för all del tetracyklinet) bekämpat organismen. Då får man istället ett negativt PCR men höga titrar.

Så egentligen är serologin bortkastad...

Å andra sidan - det finns ju uppenbarligen hästar som lider av någon sorts "kronisk" ehrlichios - jag tror inte att det beror på att Ehrlichiarickettsien finns kvar i hästens kropp men att någon sorts komplikation, kanske en autoimmun reatkion, kan ha uppstått. Då är det ändå värdefullt att kolla antikropparna, som ett bevis på att hästen har haft infektionen. Allmänbehandling med kortison till dessa hästar... Tetracyklinet tror jag bara är effektivt som inflammationshämmande. Men det är min teori.

är spänd på svar imorgon. Om vet. sätter in en 5- dagars kur hur lång tid efter behandling är hästen som vanligt igen? Har era hästars tarmflora slagits ut?:confused:

Tack för svar Ester. Lite nyfiken ang det du tyckte om kortisonbehandling, hur mkt och hur länge tänker du då? Min valack jag skrev om behandlades ju på diverse vis innan han fick diagnosen erlichios och tetracykling + en kort efterföljande kortisonbehandling. Bland annat fick han AB med kortison intramuskulärt, på samma sätt som när man behandlar med tuppkam i blodet och kortison i.m vid ledinfl som man av ngn anle inte vill spruta lokalt. Fast han fick det utan tuppkammen. Minns inte hur länge han behandlades men det var ett antal sprutor (jag gav ju hemma, med X dagars mellanrum) - utan effekt. Men blev lite nyfiken? =)

Tja, jag tycker att en spruta Vorenvet (dexametason) i slutet av tetracyklinbehandlingen har fungerat bra i vissa fall. Opticorten skulle då kunna vara ett alternativ vid uppföljande behandling.

"Problemet" med behandlingen är att man aldrig får veta om det är tetracyklinet eller kortisonet som står för förbättringen!

Ah, du menar i kombination med tetracyklinbehandling. Jag fattade dig som du menade kortison ensamt som behandling.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
677
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
355
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V