Hur har det gått med era erlichiahästar?

Sv: Hur har det gått med era erlichiahästar?

Enligt resonemanget borde det ju vara som ensam behandling. Men, när man väl kommit till att man faktiskt ska provbehandla en "kroniker" så känns det bäst med både hängslen och livrem...

Min valack hade erlichias för snart ett år sen. Han blev behandlad i det akuta läget och blev helt återställd efter det.

Tyvärr avlivades han här om dagen pga en svår lungsjukdom:cry:

Okej, för min fick det ju som ensam behandling. Inte för erlichiosen dock, den var inte diagnosticerad då, men vi var ju en aning desperata där det där dryga halvåret innan diagnos och behandling, so to speak, så provades ju 'diverse'. Och gav nada skillnad och hanfortsatte bli sämre, både ledmässigt och övrigt. Mest därför jag blev nyfniken. Jag är rätt fascinerad av erlichios överlag sådär efter den herrn, som ju hade icke-akut/kronisk form, men aldrig 'såg tillbaka' efter tetracyklinbeh (+ några dagar opticorten, men då var han reda eoner bättre än innan tetracyklin, och bara lite stelhet kvar som sagt).

Har nog tagit B/E prov på nästan alla mina andra hästar i ngt läge, men de har inte ens haft titer, så har bara (och det får gärna kvarstå så..) valacken som 'erfarenhet'.

Här nere har var och varannan häst titer. Det gör diagnosen väldigt knepig.

Mm, förstår det. Är rätt vanligt med titer här med, så faktiskt förvånad att inga andra av mina haft minsta. Och ibland har jag ÖNSKAT det, då det skulle förklara. Men än har jag inte lyckats 'få' varken hund eller häst med titer, förutom valacken.

Men var just det iom att en titer + 'kroniska symptom' inte behöver vara likamed behandlingsbar erlichios, som jag blev nyfiken på hur PCR-provet utvecklades.

För med valacken så där behandlade vi ju på det första och enda positiva titersvaret, trots att det inte var jättehögt, 1:160. Men där var ju en LÅNG historik bakom med andra behandlingar och diagnosförslag och försök (och kvar stod utdömning..). Så där kändes det ju ganska självklart att 'ta risken' med en tetracyklinbehandling.

Men i andra fall, där man har en positiv titer, och symptom som KAN förklaras med icke-akut erlichios, men där man inte provat något/så mycket annat innan, där är det ju en värre nöt om man ska prova behandla konservativt och hur länge, eller om man ska behandla mot erlichios 'och se om det hjälper' typ. För det är ju tyvärr en risk med tetracyklinet även om den måhända är liten, så nån ska den ju drabba och det KAN ju vara just min stackars häst som drabbades. Därför jag tänkte att tänk om man kan 'backa upp' ett positivt titerprov med PCR för att se om det är kvarstående titer efter genomgången infektion, eller behandlingsbart/aktivt. (Eg ska man väl ta parprov, och se en rejäl titerstegring mellan proven för man ska behandla, men..)

Men så lätt var det ju inte nej..

Pratade just provtagning och behandling idag, herrn har galopperande djungelsjuka eller nåt (se annan tråd), men inga ledbesvär, inte haft några akuta symptom, och är eg ett långskott med erlichios, samtidigt som det ju kan ge milt sagt skumma symptom i icke-akut form. Men där både vet och jag kände att det dels var rätt långsökt att det hela skulle bero på erlichios, men ffa att om vi tar prov och han står med positiv titer, så finns det eg ingen behandlingsindikation just nu ändå. Så jag (som fick bestämma *s*) valde att avstå provtagning. Men kommer jag inte på vad det är för ngt det här, kommer ju erlichiostanken ligga och gnaga, som nåt desperat halmstrå typ..

Min nordsvensk har haft oturen att fått anaplasmos två gånger. Förra året runt midsommar och detta år även runt midsommar. Förra året tillfrisknade han snabbt och blev som en ny häst efteråt för en tid. Men under ett års tid har vi kämpat med stelheter, konstiga hältor och han var varit trött vissa dagar. Det här året vart han mycket sämre än förra, jag trodde faktiskt att jag skulle behöva ta bort honom. Efter 8 dagars medicinkur vart han skaplig och just idag ser han ut att må bra, rör sig fint och är mjuk i musklerna. Dock har flera veterinärer sagt att jag nog inte kan räkna med att han blir mer än sällskapshäst resten av livet, mer än några korta skogsturer.

Mitt sto fick konstaterat ehrlichia på betet för några år sedan, behandlades akut med antibiotika i en vecka.
Har inte haft problem sedan dess.

Jag har själv ett sto på 5 år med 41 graders feber nu i stallet som äter lite sämre än vanligt, pratar och är uppe på benen med glansig blick.
Vet var ute i morse och tog ett blodprov som har skickats till SLU för svar imorgon.
Vet tror att det är just erlichia med 50%.
Inga svullna ben, slämhinnorna i munnen lite bleka.
Tog en fästing i morse.
Första symptomen var att hon åt sämre då åkte tempen fram.

Fick negativt svar idag, så det blir nytt prov på herpesvirus,
Nån som erfarenhet?:crazy:

Fråga till dig!

Fått blodprovssvar på Erlichia idag på min häst som har varit lite halvkrasslig sen i April med upprepade virusinfektioner, hältor, stelhet, ont i muskler/ryggen etc, fått led beh för problemen i början av maj, har sedan tävlat hoppning, (rätt tufft maj, juni, juli) och har nu bes för försäljning där köparen ville ha alla möjliga blodprovstagningar.

senaste blodprovet för 10 dagar sedan låg den väldigt lågt på Hb, vita, diffen etc (Har tyvärr inte provet framför mig nu), Men Erlichia svaret låg på 1/100, lågt alltså.

Vet som tagit provet, (försäljningsbes hästen) anser att den skall beh med Tetracyklin i 5 dagar och min egen vet nekar/avråder/vägrar bestämt att beh pga den låga titern, hon anser att risken m tetracyklin beh kan vara att det slår ut magen på hästen och anser inte att det är värt den risken när titern är så låg som den är.

Köparen vill ha hästen behandlad...

Vad gör jag?

Hästen hade lite böjprovsreaktioner vid bes och skall ombes om ca en vecka...

Mitt fyraåriga sto fick det vid 2 års ålder, blev behandlad och har aldrig haft problem av det! En häst på mitt stall fick samma diagnos förra året och han har inte heller half problem!

Fråga till dig!

Fått blodprovssvar på Erlichia idag på min häst som har varit lite halvkrasslig sen i April med upprepade virusinfektioner, hältor, stelhet, ont i muskler/ryggen etc, fått led beh för problemen i början av maj, har sedan tävlat hoppning, (rätt tufft maj, juni, juli) och har nu bes för försäljning där köparen ville ha alla möjliga blodprovstagningar.

senaste blodprovet för 10 dagar sedan låg den väldigt lågt på Hb, vita, diffen etc (Har tyvärr inte provet framför mig nu), Men Erlichia svaret låg på 1/100, lågt alltså.

Vet som tagit provet, (försäljningsbes hästen) anser att den skall beh med Tetracyklin i 5 dagar och min egen vet nekar/avråder/vägrar bestämt att beh pga den låga titern, hon anser att risken m tetracyklin beh kan vara att det slår ut magen på hästen och anser inte att det är värt den risken när titern är så låg som den är.

Köparen vill ha hästen behandlad...

Vad gör jag?

Hästen hade lite böjprovsreaktioner vid bes och skall ombes om ca en vecka...

Tar ett parprov 14 dagar efter det första och ser om titern stegrats. Om inte - låt spek behandla hästen EFTER köp.

För det ÄR risk att slå ut magen med tetracyklin, och det har förekommit dödsfall. (Det blir en tämligen akut sittuation om man slår ut magen). I de allra flesta fall går det bra, risken är liten. Men jag skulle inte ta den 'bara för att' på en häst som man rutinprovtagit och som har en låg titer och inga symptom.

Fast jag har aldrig sett titern anges i X/Y, utan X:Y, t ex 1:80. Och aldrig sett 1:100 heller, utan det dubblas ju för varje gång så att säga, dvs 1:40, 1:80 och 1:160, 1:320 osv? *nyfiken*

Jag har ingen erfarenhet av Erlichia, har varit förskonad från det. Jag har inte sett provsvaret själv, bara fått det på telefon av "köparen" som pratat med sin veterinär. Är inte så jätte glad över att ev beh med Tetracyklin pga att hästen har haft lite magsår samt colit för 2 år sedan, samt har en väldigt känslig mage och reagerar på foderbyten etc.

Har själv tagit X-tra blodprover och skickat till SVA för att kolla så att det inte var Herpes virus som hästen har stått med, Men tack och lov var det inte det, fick svar i Måndags.

Ska ta nya prover nästa v för att se om HB, vita ser bättre ut. Hästen är i alla fall pigg, glad och har ingen temp och ser absolut inte sjuk ut i dagsläget, men har ju barat motions ridits lätt i 2v pga indikation om virus på blodprovet.

Jag tar ett snack på vet bes nästa v så får vi se vad som händer...

Det är inte så sannolikt att hästen lider av ehrlichios. Däremot har den en historia med kolit, magsår, hältor osv, vilket väl snarare gör den mindre lämplig för tetracyklinbehandling.

Gör som Alexandra säger - låt vet ta ett parprov (men vänta tre veckor). Om det ligger på samma titer eller lägre så finns det ingen anledning att behandla. Hat titern däremot stigit så kan det förstås diskuteras.

Vad gäller hb, vita o diff - HUR låga var värdena? Strax under referenavärdena är inget att bry sig om.

Vad gäller veterinärerna - den som vill behandla på så låg titer har det nog lite skralt den här månaden och vill dryga ut kassan. :angel:

Ni som har/har haft häst som fått fästingburen erlichia som diagnos, hur har det gått med hästarna?
Har det återkommit, eller försvann det helt?
Kan man säga att en häst som inte haft nya besvär på ett år är fri från erlichia eller kan det slå till igen senare på grund av samma gamla infektionstillfälle?

All forskning och alla veterinärer säger att om hästen blivit botad från sin erlicia, blivit behandlad, så är den frisk. Hästägare har dock en tendens att i åratal efter tolka alla små krämpor och hältor som erlichians fel. Min fick spatt ett halvår senare, vad tror ni om det?

Hälsning Maja

Hej! Ja, det kanske är en trolig förklaring att kassan är skral...Men jag undrar om vi i Sverige har andra referensvärden och tolkar provsvar olika?

Jag tog ett Herpesprov som skickades till SVA, dagen efter bes på en annan klinik...för ca 10 dagar sedan, fick svar förra veckan att han inte hade Herpesvirus, idag kom detta medd från den bes. vet som är köparens veterinär, sms är skickat till köparen och vidare befordrat till mig, gissa om jag flög i taket!!!:devil: Hallo the horse ****** has high herpes titer 1 to 1024 it is to much if not vaccination...:confused:

Vad ska jag göra nu?
Vem skall jag tro på?
Jag har inte vacc honom mot Herpes virus. (kanske dags att se över nya rutiner?)

Har nu bokat tid till min ordinare vet som kommer hem från OS nästa vecka...

Laddar med 1000 frågor....

Ja, provet taget 1/8 visar detta

HCT 28.9
HGB 10.6
MCHC 36.7
WBC 7.2
GRANS 5.1
% GRANS 71%
L/M 2.1
% L/M 29%
PLT 166

Tack för att du tar dig tid!!!

Lite svårt med värdena eftersom referensvärdena skiljer sig mellan olika lab. Ser inget oroväckande ut för mig, men betänk att det är hund o kattvärdena jag kan bäst... Du har inte referensvärdena också? De brukar stå efter det aktuella värdet.

En så hög titer mot herpes borde innebära att hästen har eller har träffat på agenset nyligen.

Ja, referensvärdena skiljer sig kanske, tror att dessa prover är skickade till Tyskland iom att det är en nyinflyttad Tysk veterinär som gjort bes samt tagit en del prover, andra prover är tagna på en annan stor klinik och analyserade i Sverige, Bla SVA

Detta är referensvärden.

HCT 32.0-52.0
HGB 11.0-19.0
MCHC 30.0-36.9
WBC 6.0-12.5
Grans 2.8-8.0
L/M 2.1-7.0
PLT 90-350

Jag är helt novis vad gäller beteckningar så jag vet INTE vad som står för Vad?

Ja, provet taget 1/8 visar detta

HCT 28.9 - hematokrit, ett mått på röda blodkroppar - lite lågt
HGB 10.6 - hb-värdet (också röda), ligger strax under lägre ref, men inte tillräckligt för att man ska höja på ögonbrynen
MCHC 36.7
WBC 7.2 - vita blodkroppar, normalt
GRANS 5.1 - granulocyter, en sorts vita - normalt
PLT 166 - trombocyter (blodplättar) - normalt
QUOTE]

Vid provtagningstillfället har hästen en mkt lindrig anemi. Värdena är så nära normalvärden att jag inte tror att de små avvikelserna har någon relevans. Man kan ta om värdena om någon månad för att se om de normaliserats. Om inte kan man, om man misstänker att hästen inte är helt ok, skicka en anmiutredning till lab där de tittar närmare på de röda blodkropparna. En lindrig anemi är vanlig vid långvariga infektioner, men kan förstås även bero på åtgång av blodkroppar (t ex blödning, blodmask).

De vita blodkropparna ligger normalt.

Ok, tack så mkt för rådet! Ger nu Hämocytan (Equistros prep, på råd av tyska vet) Hade tänkt ta nya infektions prover på måndag, är det för tidigt tycker du? Hästen har tagit det lugnt i 2v och skulle behöva komma igång om proverna är bättre så att man törs börja träna den för tävling, Den är fö pigg, glad, busig och har normal temp.

Anm till SM-helgen sista helgen i Aug samt VM för unghästar 18-21 sept. Så jag känner att jag måste veta status på hästen innan man börjar hårdträningen igen....

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
675
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
353
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V