Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har själv ett sto på 5 år med 41 graders feber nu i stallet som äter lite sämre än vanligt, pratar och är uppe på benen med glansig blick.
Vet var ute i morse och tog ett blodprov som har skickats till SLU för svar imorgon.
Vet tror att det är just erlichia med 50%.
Inga svullna ben, slämhinnorna i munnen lite bleka.
Tog en fästing i morse.
Första symptomen var att hon åt sämre då åkte tempen fram.
Fråga till dig!
Fått blodprovssvar på Erlichia idag på min häst som har varit lite halvkrasslig sen i April med upprepade virusinfektioner, hältor, stelhet, ont i muskler/ryggen etc, fått led beh för problemen i början av maj, har sedan tävlat hoppning, (rätt tufft maj, juni, juli) och har nu bes för försäljning där köparen ville ha alla möjliga blodprovstagningar.
senaste blodprovet för 10 dagar sedan låg den väldigt lågt på Hb, vita, diffen etc (Har tyvärr inte provet framför mig nu), Men Erlichia svaret låg på 1/100, lågt alltså.
Vet som tagit provet, (försäljningsbes hästen) anser att den skall beh med Tetracyklin i 5 dagar och min egen vet nekar/avråder/vägrar bestämt att beh pga den låga titern, hon anser att risken m tetracyklin beh kan vara att det slår ut magen på hästen och anser inte att det är värt den risken när titern är så låg som den är.
Köparen vill ha hästen behandlad...
Vad gör jag?
Hästen hade lite böjprovsreaktioner vid bes och skall ombes om ca en vecka...
Ni som har/har haft häst som fått fästingburen erlichia som diagnos, hur har det gått med hästarna?
Har det återkommit, eller försvann det helt?
Kan man säga att en häst som inte haft nya besvär på ett år är fri från erlichia eller kan det slå till igen senare på grund av samma gamla infektionstillfälle?
Ja, provet taget 1/8 visar detta
HCT 28.9 - hematokrit, ett mått på röda blodkroppar - lite lågt
HGB 10.6 - hb-värdet (också röda), ligger strax under lägre ref, men inte tillräckligt för att man ska höja på ögonbrynen
MCHC 36.7
WBC 7.2 - vita blodkroppar, normalt
GRANS 5.1 - granulocyter, en sorts vita - normalt
PLT 166 - trombocyter (blodplättar) - normalt
QUOTE]
Vid provtagningstillfället har hästen en mkt lindrig anemi. Värdena är så nära normalvärden att jag inte tror att de små avvikelserna har någon relevans. Man kan ta om värdena om någon månad för att se om de normaliserats. Om inte kan man, om man misstänker att hästen inte är helt ok, skicka en anmiutredning till lab där de tittar närmare på de röda blodkropparna. En lindrig anemi är vanlig vid långvariga infektioner, men kan förstås även bero på åtgång av blodkroppar (t ex blödning, blodmask).
De vita blodkropparna ligger normalt.