Hur har det gått för er denna hösten?

Sv: Hur har det gått för er denna hösten?

*lånar lite*

I förra årets tråd så var inte hästarna direkt lösa i magen. Oftast så hade de fina bollar. Det var bara det att precis innan/efter själva högen skulle komma så kom det lite "skitvatten" (helt enkelt vatten med uppblandat skit i men det var aldrig fråga om några lösa magar) När själva avföringen är lös så brukar det tyda på någon form av störning i tarmfloran. Detta brukar oftast någon form av mag och tarm preparat avhjälpa.

Mvh

Tora

Samtidigt så många av hästarna med 'bajsvatten' blev tillfälligt bättre av magtarmmedel, men såsnart man slutade med det kom det tillbaka. Det tyder ju på att det finns någon form av 'retning' i magen iaf.

Min valack blev ju symptomfri på ProEquo, men såfort jags lutade började det igen. Han blev symptomfri på hö med, eller stora givor lucern, dvs 'torrare strå'. Därför misstänker jag att hösilaget spelade/spelar in. Varför han inte reagerat alla tidigare år på hösilage har jag dock inget svar på tyvärr.

Absolut finns det någon form av retning. Men i normala fall när man ger någon form av "magmedel" så är det ju bara en hyfsad kort tid för att återställa magfloran sen skall det ju flyta på av sig själv.

För är det så att de inte har någon tarmflora alls så borde ju hästen inte må så bra överhuvudtaget. I de fallen jag läste om förra året så var ju majoriteten pigga, glada hästar med fin päls och bra hovar.

Det måste ju vara något som stör hästarna eftersom det blir så här. Det mest intressanta vore om man har några exempel från vilda hästar på "bajsvattenmagar". För hade man hittat det där så tyder det ju på att det kanske är normalt när vad det nu än är som orsakar detta försvinner ur gräset.

Andra vintern min häst led av detta så gick hon på lösdrift där det fanns gammalt gräs kvar så länge inte snön täckte det och då grävde de fram det med hovarna.

Mvh

Tora

Jo, det är ju just det att det bara hjälper för stunden som är det knepiga med bajsvattnet. 'Annars' brukar ju en kur räcka så är det normaliserat igen.

MIN teori om just min valack är att det blir för blött i magen och ger någon liten obalans, och om man då sätter in magtarmbalans försvinenr obalansen och symptomet. Men eftersom inte grundorsaken är borta så kommer det tillbaka när magtarmbalansen sätts ut.

Jag tror ju att i just hans fall så är hösilaget boven i dramat på något vis, för de perioder jag gett hö eller mkt hackat strå har det blivit mkt bättre. Nu har jag ingen möjlighet att ge honom hö en hel vinter, men skulle vara intressant att se hur det påverkade..

Varför han 'plötsligt' började reagera på hösilage går jag däremot bet på fullständigt,d et hade ju gått bra flera år innan.

Men vi får se hur det går i år, och om det är skillnad om han får blandat av det blötare och det torrare silaget, bara torrare eller bara blötare. Ska bli VÄLDIGT spännande att se vad som händer när han får gå ut i hagen igen med. Han står ju på box och kommer så göra lääänge. Har senaste veckan fått gå ut och äta gammalt gräs 10 - 15 min/dag vilket inte påverkat.

Han fick ju tvärdiarre av något och behandlades för det, hade dock bajsvatten efter det, fick mer proequo och sen har magen varit okej, nåågra ggr det kommit lite bajsvatten bara, men inte alls som förra året. Så får se var det tar vägen, och hur det påverkas av olika faktorer..

Men i hans fall hade det absolut mest intressanta varit att ta bort hösilaget och ge bara hö en vinter, eller erbjuda både hö och hösilage om det bara gått.

'Kulmen' brukar nås vid jul, då är det som värst och vissa år har det inte startat förrän då, så.. 'Spännande' som sagt..

Förresten, jag frågade ju min klinikvet om fenomenet när det där med bajsvattnet kom, och hon sa reptilsnabbt: Står han på hösilage?? Enligt henne var det inte ovanligt att vissa hästar reagerade så, bytte man till hö blev de bra.

Och i min valacks fall känns det ju troligt att det skulle lösa allt, MEN.. i tråden förra året fanns det hästar som stod på hö och likförbaskat hade bajsvattenmagar, så det är nog så att det inte finns bara en anledning. Men vore bra om man kunde komma på EN bot som fungerar för ALLA hästar oavsett orsak *drömma*

Är detta ¨något lokalt som bara förekommer på vissa platser i Sverige eller??? Jag har aldrig hört eller sett något sånt här i Värmland.
Jodå, jag bor i Värmland och jag har problem... började för tre år sedan, har aldrig hört talas om det innan.

Min bästa vän i Stockholm har samma problem, och hon står i ett stall med massa hästar, med det är bara hennes som är drabbad. Jättekonstigt, fast han är inte bra på sommaren heller i o f...

Förresten, jag frågade ju min klinikvet om fenomenet när det där med bajsvattnet kom, och hon sa reptilsnabbt: Står han på hösilage?? Enligt henne var det inte ovanligt att vissa hästar reagerade så, bytte man till hö blev de bra.

Och i min valacks fall känns det ju troligt att det skulle lösa allt, MEN.. i tråden förra året fanns det hästar som stod på hö och likförbaskat hade bajsvattenmagar, så det är nog så att det inte finns bara en anledning. Men vore bra om man kunde komma på EN bot som fungerar för ALLA hästar oavsett orsak *drömma*

Ja mina hästar står på hö.
Testade medel från vet. och testade egna "hemmarecept" men inget fungerade ju.. men är det inte konstigt att det plötsligt har blivit såhär?? Har ju också hållt på med hästar i en massa år och har aldrig hört talas om det förrens mina fick det.
Mina blir lite bättre precis efter maskning, men jag har ju skickat in prov och de har inga parasiter enligt det, men de blir ju bara bättre som sagt, inte bra...
Den ena är bara lös i magen och den andra har bollar och bajsvatten... lika äckligt bägge måste jag säga :eek:

Inte kul att behöva hålla på sådär. Var det inget alls som gjorde att hon åtminstonde blev lite bättre (tänkte sen när de inte kan gå kvar i sommarhagen)?

Föresten vad är det för skillnad på sommar och vinter hagarna?

Mvh

Tora

Inte mycket. De ligger 50 meter isär. De är använda lika länge, i 8 år innan diarrén kom. Ena halvåret går de i sommarhagen och andra i vinter så de är ju i stort sett använa lika mycket, sommarhagen är lite större i o f, men de går ju ute dygnet runt oftast där så...
Jag vet faktiskt inte, det kan ju inte vara något de äter i vinterhagen eftersom de gått där i så många år innan de reagerade alls! Jättekonstigt.
Men det har kanske bara varit en slump att de varit bättre där i sommar (de har fått bajsvatten bajs så fort jag flyttat över dem till vinterhagen, har varit tvingad att göra det nåt nån gång i sommar).... det ska bli intressant att se bara det fryser på så att jag kan släppa över dem igen!

*lånar*

Av en ren slump så hoppas jag att jag har hittat något som fungerar på min häst (håller tummarna jättehårt för att det skall fungera hela tiden)

För några veckor sedan så hittade jag en halvfull tunna med melass (hade använt tidigt i sommras för att gömma medecin i) tyckte det var lite synd att slänga det som var kvar. Så jag började ge henne några deciliter 2 ggr per dag.

Efter en vecka så var hon jättefin i magen inget rinnade alls. Dock satte jag det just då inte i samband med melassen. En vecka efter att melassen har tagit slut så blir hon dålig igen. Då börjar min hjärna att fundera lite. Kan det ha varit melassen? Jag åker iväg till Lantmännen och köper en tunna till och börjar ge henne igen. Det tar ca 10 dagar och så är hon helt bra igen och har fortsatt varit bra sedan dess.

Det roliga är att hon får betfor också. Jag har provat att ta bort betforen förut men hon har inte blivit bättre för det så därför tycker jag att hon lika gärna kan få då det är bra på andra sätt. Men bra i magen blev hon inte förren jag gav melass också.

Så nu sitter jag här och hoppas att det inte bara är tillfälligt utan att jag har faktiskt hittat något som hjälper.

Mina funderingar angående detta är att det är ganska mycket socker i gräset och jag har något luddigt minne av att jag läste i någon bok att melass och betfor har liknade sammansättning som gräs. Kan det möjligtvis vara så att det är det som saknas. Fast det kan också kanske vara att hon helt enkelt behöver mycket socker för att microrgansimerna i magen skall fungera ordentligt.

Fast jag måste personligen säga att jag inte tycker melass är direkt sött. Snarare är det både sött och salt på en gång.

Mvh

Tora (som vid det här laget har tryckskadade tummar av allt hållandet)

Jag har förstått att detta ofta drabbar hästar som står på hösilage. Antalgligen därför jag inte drabbats. Vi har ett sto i stallet som däremot har blivit otroligt lös i magen och dessutom fått sämre aptit de senaste veckrna. Veterinären sa att han aldrig tidigare varit med om att så många hästar fått såna problem som denna höst. Även hästar som får hö. Det måste ju vara den blöta hösten som rubbar tarmfloran på något sätt.
Jag hoppas det fryser på och kommer snö snart för vi fullkomligt badar i lera nu. (tvi)

Fast förra vintern så verkade det inte spela någon roll om det var hö eller hösilage. Vissa bytte från hösilage till hö men det blev ändå inte bättre.

Nu är det säkert inte samma problem med alla hästarna. Vissa har säkert blivit bra men generellt så verkar det inte vara det som är boven i dramat.

Mvh

Tora

Jo, visst kan det vara så att dom äter de dom förut ratat, eftersom det bästa godaste gräset är slut nu.

Nu har vi börjat vänja in hösilage, började med ett halvt kg och ökar på med ett halvkilo per dag. *håller tummarna* Hoppas verkligen det fungerar nu!
Det är bara att avvakta och se.

Att de äter det de har ratat innan är jag lite nyfiken på. Min häst går i grushage. Får hö och har ätit samma hö hela hösten. Har lite brunt vatten som kommer efter bollarna. Det enda han får är hö, ½dl lucern, salt, b-vitamin, vitaminer/mineraler och olja. Han har inte gått på bete i sommar.

Frågan är varför reagerar han? Har nu lagt höt i en balja för att se om det hjälper. Ifall det kan vara någon parasit i marken? Eller liknande? Eller är det kylan som gör att maskarna i magen påverkas som påverkar magen?

*knapplån*

Min häst var "lös" i magen förra vintern. Inte rinnig och inte i behov av tvättande, men inte fast bollar heller. Höet, kanonbra hygien, 58 g smrp var han lös av när han enbart åt hö. Det torra fina hösilaget, 64 g smrp, var han också "lös" av. På våren, innan betssläpp, kompetteringsköptes ett mindre parti sent skördat grovt hö med troligen kring 30 g smrp och *ta daaa*, magen blev superfin och bollarna rejäla på en par dagar.

Sommaren med bete ok. Nu höst och hö med kring 60 g smpr och min häst är "lös". Ingen av de andra regerar. Kompletterar med halm som han äter av med tanke på fibrer och för att få ned totala proteinet men nopp, hjälps inte.

Så jag antar att för just den här hästen så är det hö med för låga proteinvärden och så tillskottsfodring med kraftfoder för att hålla ihop magen ordentligt.

hade en vinter innan hö med 32 g smrp och då var han fin-fin hela vintern. Fast det blev till att komplettera med lusernpellets och kraftofder. Funkade fin-fint.

Nej enligt den veterinären är det vädret som är den stora boven i dramat. Han hade dock märkt att hästar som äter hösilage drabbas i större utsträckning.

Fast min var sån hela förra vintern fast det var fruset hur länge som helst. Många hade just problem för det var inte roligt att behöva hålla på och tvätta när det var 20 minusgrader. Speciellt då hästen gick på lödrift och det frös i svansen.

Det är det som är så jobbigt med det här. Symptomen är likadan men det är endast några få som reagerar med att bli bättre om man tex bytte till hö eller att det frös ute eller följde något annat förslag.

Jag håller tummarna så hårt jag kan för att jag har hittat lösningen för mig i år i alla fall. Helt enkelt betfor och melass. Fördelen är ju att det är både enkelt och billigt.

Mvh

Tora som snart har kramat sönder sina tummar

Men hur är det när han går på gräs? Då kan ju kvoten vara uppåt 12,13 kanske till och med mer vid vissa tidpunkter.

Mvh

Tora

Pratade tidigare i höstas med han som är chefsveterinär för medicinavdelningen på Ultuna. Enligt honom så fungerar vissa hästar på det sättet, man hittar ingen anledning och ingenting man kan göra åt saken. Både hästen och ägaren får helt enkelt lära sig att leva med det. Han sa dock också att man inte ska ignorera det utan gav mig rådet att prova att ställa hästen på hö i 2 veckor och under den perioden inte släppa ut hästen i hagen (det kan ju också vara någonting i hagen som stör tarmfloran), och om det fungerade och det sedan även fungerade när jag släppte ut hästen igen, så hade vi lösningen där. Annars skulle jag komma in för vidare undersökning. Nu löste det hela sig på ett helt annat sätt... jag tog bort havren.

Senast ändrad av en moderator:

Det är det jag menar med att det verkar vara så fruktansvärt induviduella lösningar. Flera gav ju inget kraftfoder (bra värden på höt) och ändå så hade de dessa problem.

Det hela blir bara mer och mer spännande.

Mvh

Tora

Nej enligt den veterinären är det vädret som är den stora boven i dramat. Han hade dock märkt att hästar som äter hösilage drabbas i större utsträckning.

Fast hästarna fortsätter ju att ha diarrén/vattnet även på vintern, när det är fruset och snö.
Och ifjol började det i september och då var det fortfarande torrt och fint i hagen.
Numer simmar de ju fram och tillbaka... :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 603
Senast: caradan
·
Hästvård Våran shettis har så långt vi känner till hennes historia haft perioder med lös avföring. Bra någon månad och sämre några dagar. Högarna...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: lundsbo
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 756
Senast: Hannola
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 367
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V