Hur har det gått för er denna hösten?

Sv: Hur har det gått för er denna hösten?

Intressant med melassen!
Finns det att köpa i mindre förpackningar så man kan testa???

Den minsta förpackningen är en 40l dunk (som jag vet om) och kostar mellan 200 - 250 kr.

Jag ger ganska mycket melass. Skulle tippa på 5-6 dl morgon och kväll. Då dunken är tung att hantera så brukar jag hälla upp i en sån där bunke med en pip på (som man har när man tex vispar grädde) så blir det lättare att bara hälla i krubban.

Jag ger också 2 dl betfor samtidigt.

Skulle vara roligt om någon annan prövade. Dock verkar det ju vara väldigt induviduellt vad som hjälper hästen. Vissa blir bra av det ena och andra blir bra av något helt annat.

Mvh

Tora

Men hur är det när han går på gräs? Då kan ju kvoten vara uppåt 12,13 kanske till och med mer vid vissa tidpunkter.

Mvh

Tora

Ja precis! Samt att det inte är speciellt mycket växttråd i gräset. Men det går hur bra som helst!!! Men hö/ensilage med hög kvot går inte. På de andra hästarna funkar det, bara den här som reagerar. Min häst har inte läst analyserna :D

*KL*

Valackens mage var fin sålänge han stod på boxila, två dagar efter utsläpp i hagen och hallååå bajsvatten.. Och NU kan jag väl skylla det på gräset, men det är ju lika när det är en meter snö??

Men börjar undra om det är något via hagen (eh typ luft då eller?), fast ändå skumt att öka TS hjälper..

En av mina pållar fick detta problem för första gången tidigt i våras dvs fasta bollar men med kladdig svans och ben. Veterinären rekommenderade FiberPlex vilket fungerade utmärkt och sedan var det sommarbete.

Nu i höst/vinter är problemet tillbaka och det är tvättning som gäller nästan dagligen. FiberPlex tycks inte hjälpa längre. Nyligen hade hästen en infektion i kroppen och enligt veterinären kunde magproblemen förvärras av det. Jodå, efter lite medicin mot infektionen var magen fin... i några veckor. Nu är det tvättning som gäller igen.

Jag funderar mycket på hösilaget som ofta är mycket blött hos oss. Det verkar som om problemet blir värre ju blötare hösilaget är. Inom kort ska min pålle troligtvis byta stall (utan spolspilta) och det ska bli spännande att se då om det hösilaget som de har där, förändrar något. Hoppas det, annars blir det jobbigt utan spolspilta och varmvatten.

Mina hade problem förra hösten, då fick de hippotrimm och blev helt bra.
Denna hösten har de inte haft problem ännu. Tack och lov!:)
Nu är de tvärförkylda istället..Det är inget roligt alls!:crazy:
vet kommer ut imorgon. Ska se om det finns något de kan få för sin hosta. Vad brukar ni ge om de hostar som galningar? (har tack och lov ingen erfarenhet av hosta trots 15års hästägande) Tips mottages tacksamt!!:bow:

Jag fick lite förkylning på min häst och gav en blandning som biofarmab gör det innehåller vitlök honung och rysk rot. Jag tror den heter något med racing... men det kollar du lätt på hemsidan det funkar döbra, redan efter några dagar slutar ja ge, då är han bra

*KL*

Okej, det här är inte logiskt någonstans alls, men..

Herrn var strax efter nyår in på ÅB för sin senskada m.m. Flåsade dock som en blåsbälg efter longeringen och vi tog blodprov oc visst hade han en infektion i kroppen. Hursom, vet rek att ge honom extra ABDE-vitamin. ADE fick han redan, så jag la på B-vitamin bara.

Och eh, magen är klockren??? Nu hade han ju bara minimala problem (än) iår, men ändock..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 603
Senast: caradan
·
Hästvård Våran shettis har så långt vi känner till hennes historia haft perioder med lös avföring. Bra någon månad och sämre några dagar. Högarna...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: lundsbo
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 756
Senast: Hannola
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 367
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka