Hur Har Alla Råd?

E

Em_E_liE

Alla hästutbildningar, eller åtminståne de flesta, kostar så otrtoligt mycket pengar. Självklart vet jag att ingenting är gratis, men i alla fall. Hur har man som student (nyss gått ut gymnasiet och vill vidare i utbildningen) råd med en utbildning på ca 1-3år, om man inte tjänat några pengar. Och om man ska ta studielån så måste man betala tillbaka varje månad, men för vilka pengar om man inte jobbar och inte har någon inkomst?! Jag menar, oftast kostar ju hästutbildningarna en viss summa per månad.

Hur fixar ni det? Har ni någon smart ide, eller verklighet, om hur man kan göra för att inte gå in i väggen innan man gått klart utbildningen.

Finns det inte någon annan lösning än rika föräldrar/släktingar, eller om man själv är rik, jobba, ta lån...?! Hjälp mig, finns det någon annan idé?

Sv: Hur Har Alla Råd?

de flesta tar CSN-lån. Du får då en viss summa varje månad under perioden du studerar (ej på sommarlov). När du sruderat klart skickar CSN första inbetalningen 6 mån efter skolans slut på hur mycket du ska betala per år. Tjänar du oerhört lite kan du få en mindre summa att betala. Många betalar ca 500 kr i månaden.

Det funkar på alla utb, en vän gick ett år på strömsholm där de betalade en summa varje månad för att gå där och sen även då att de bodde där etc.

Jobba eller ta lån är det som gäller, finns inga andra sätt.

de flesta tar CSN-lån. Du får då en viss summa varje månad under perioden du studerar (ej på sommarlov). När du sruderat klart skickar CSN första inbetalningen 6 mån efter skolans slut på hur mycket du ska betala per år. Tjänar du oerhört lite kan du få en mindre summa att betala. Många betalar ca 500 kr i månaden.

Det funkar på alla utb, en vän gick ett år på strömsholm där de betalade en summa varje månad för att gå där och sen även då att de bodde där etc.

Jobba eller ta lån är det som gäller, finns inga andra sätt.

Nej, återbetalningen av studielån i det nya systemet är inte i relation till vad man tjänar (så var det förr). Det är ett vanligt lån numera.

Alla hästutbildningar, eller åtminståne de flesta, kostar så otrtoligt mycket pengar. Självklart vet jag att ingenting är gratis, men i alla fall. Hur har man som student (nyss gått ut gymnasiet och vill vidare i utbildningen) råd med en utbildning på ca 1-3år, om man inte tjänat några pengar. Och om man ska ta studielån så måste man betala tillbaka varje månad, men för vilka pengar om man inte jobbar och inte har någon inkomst?! Jag menar, oftast kostar ju hästutbildningarna en viss summa per månad.

Hur fixar ni det? Har ni någon smart ide, eller verklighet, om hur man kan göra för att inte gå in i väggen innan man gått klart utbildningen.

Finns det inte någon annan lösning än rika föräldrar/släktingar, eller om man själv är rik, jobba, ta lån...?! Hjälp mig, finns det någon annan idé?

Vifta med ditt magiska trollspö? Råna en bank? Vinn på lotto? :angel:

Vifta med ditt magiska trollspö? Råna en bank? Vinn på lotto? :angel:

haha, om man ändå kunde göra så...hihi. lotto el. trollspö skulle jag välja i så fall...det där med rån är nog inte mitt rätta jag...

jag tror inte det där stämmer. har själv precis slutat plugga och ska hädanefter betala ca 1500 per kvartal plus att man börjar betala direkt efter utbildningen. men då har jag haft tur och inte utbildat mig inom häst, för där är det FÅ utbildningar som är csn-berättigade! man får ta lån för att kunna bli alla typer av massör, equiterapeut, kiropraktor, naprapat osv. det är bara vissa KY (hästentrepenörsskap, ridlekis mfl) och hippologen som ger rätt till csn. där behöver man ju även minst ett års praktik på godkänt ställe för att få söka..

sen finns det säkert fler utbildningar än dessa, men jag har letat hästutbildningar i 6 år :) gått hästskötarutbildning på riddersberg/tenhults naturbruksgymnasium (KY) men den finns inte längre.

De är bara att jobba!

Jag studerar på hästutbildning och jobbar ca 2-3 helger i månaden för att ha råd med hästen. Csn pengarna går till mat och hyra och studiematerial.
Sen sparar jag mkt sommartid då jag sommarjobbar till oförutsedda utgifter..

Vill jag träna extra för någon eller tävla så sponsar mamma mig mot att hon får lära sig rida (hon har just lärt sig rida lätt!)

Mina föräldrar har aldrig varit rika och är inte hästmänniskor men nu när jag började studera till ridinstruktör förstod de att detta är mitt liv och de hjälper till så gott de kan. Pappa kör hästsläp och brorsorna lånar ut sina bilar när inte bussen går...
De är alla allergiska mot hästar och hö, så jag är dem evig tacksam för vad de utstår!

Man får väldigt sällan köpa nya kläder och ibland äter man nudlar flera dagar i rad, men det värt det!!

men då har jag haft tur och inte utbildat mig inom häst, för där är det FÅ utbildningar som är csn-berättigade!

:) gått hästskötarutbildning på riddersberg/tenhults naturbruksgymnasium (KY) men den finns inte längre.

vill bara tillägga att den utbildningen jag precis slutat inte är inom häst utan administration, men att jag tidigare pluggat till hästskötare, var kanske lite otydlig där.. fick csn lån för båda dock :)

De är bara att jobba!

Vill jag träna extra för någon eller tävla så sponsar mamma mig mot att hon får lära sig rida (hon har just lärt sig rida lätt!)

Nej, det är nog bara för mig att inse att jobba är det bästa, men hinner man plugga då?

Lära ta med att din mamma precis lärt sig rida lätt, jag blev bara så glad. :)

Ja, hon är så söt lilla mamma.. men lite rädd, hästen min är ca 170!

Ja, man hinner plugga. min häst fick sin vilodag på helgen och då kan man både jobba och plugga!
Dock var det lite stressigt till hästskötarexamen, men då tog jag ledigt så jag bara kunde koncentrera mig på den!

ja, men så kan man ju också göra.:)

Kan nog förstå din mamma då, hihi.:P

Hur är boendena där då. Man bor i lägenheter runtomkring där väl, men hur långt är det emellan, måste man ha körkort och bil eller går det bussar och så vidare, gångavstånd/cykel kanske?

jag tror inte det där stämmer. har själv precis slutat plugga och ska hädanefter betala ca 1500 per kvartal plus att man börjar betala direkt efter utbildningen. men då har jag haft tur och inte utbildat mig inom häst, för där är det FÅ utbildningar som är csn-berättigade! man får ta lån för att kunna bli alla typer av massör, equiterapeut, kiropraktor, naprapat osv. det är bara vissa KY (hästentrepenörsskap, ridlekis mfl) och hippologen som ger rätt till csn. där behöver man ju även minst ett års praktik på godkänt ställe för att få söka..

sen finns det säkert fler utbildningar än dessa, men jag har letat hästutbildningar i 6 år :) gått hästskötarutbildning på riddersberg/tenhults naturbruksgymnasium (KY) men den finns inte längre.

då är det ju mindre än 500 kr i månaden ;) Då måste CSN ändrat det i år, för jag slutade plugga 2006 och då väntade de 6 mån. Jag pluggade även några månader i år och CSN börjar dra igen tre månader senare.

Alla utbildningar på Strömsholm är CSN berättigande, TS har skrivit innan att hon vill bli ridlärare. där finns ju ridlärare, hästskötare, pedagogik etc.
Vill man bli massör får man jobba o spara eller åka utomlands, om skolan där uppfyller kraven hos CSN. Det finns mycket bättre skolor utomlands, Sverige ligger långt efter i hästvärlden.

Ridinstruktörsutbildningen på Strömsholm kostar pengar att gå, men både Hippologen och KY (som jag såg att du frågat om i tidigare tråd) är kostnadsfria. Sedan måste man ju såklart leva, äta o bo under studietiden, och studielån är inte fett, men de allra flesta klarar det. Sommarjobb och ev annat extrajobb vid sidan ger oxå extra slantar, och man kanske kan önska sig penagar istället för julklappar etc av föräldrarna om det behövs.

Det är ju inte värre att gå en hästutbildning och ta studielån än att gå någon annan högskoleutbildning. Fördelen med att gå t ex KY är ju att man under den skolförlagda tiden faktiskt har gratis stallplats. Själv tyckte jag att det var fantastiskt att Landstinget bekostade att man red på fina hästar för duktiga instruktörer utan att pynta ett öre själv av själva utbildningen.

Fördelen med att gå t ex KY är ju att man under den skolförlagda tiden faktiskt har gratis stallplats. Själv tyckte jag att det var fantastiskt att Landstinget bekostade att man red på fina hästar för duktiga instruktörer utan att pynta ett öre själv av själva utbildningen.

Men är det sant, jag tror inte mina ögon. NICE! Så man betalar ingenting förutom boende, mat och annat nödvändigt som man själv och häten behöver. Betalar Landstinget att man går där. Men guldgruva!

sorry kom ifrån ämnet på tråden men det dök ju upp annat nyttigt...:P

Japp, så är det:). KY- utbildningarna är súbventionerade av staten :).

Hippologen är ju en annan väg till ridläraryrket om man vill, och den är ju en högskoleutbildning och därmed även den kostnadsfri. Dit behöver man heller inte ta med egen häst. År 1 är på Flyinge, år 2 på Strömsholm (skillnaden från RI på Strömsholm är att hipp ju är högskileutb - måste vara gratis, medan Ri anordnas som folkhögdkolekurs och de kan därför ta ut avgift).

Lycka till!

Tack! Allt det där visste inte jag...men nu vet jag, jätte bra. Tack åter igen. :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 623
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud