Hur hanterar man en hingst?

Yrja

Trådstartare
Jag har ganska stor vana av att hantera hästar. Jag har läst, observerat, filosoferat, och lyssnat.. Mycket intresserad av naturliga beteendet hos djuren.

Men, jag har inte alls någon erfarenhet av hingstar och har därför inte lagt den typen av individ i fokus tidigare. Mer än när det gäller åringar och liknande.

Det har nyligen kommit två st hingstar till oss och då gick det upp för mig hur lite jag faktiskt har där, kunskapsmässigt sätt. Jag har varken vana, känsla eller kunskap - tycker jag själv. Jag var med när ägaren till en av hingstran släppte vackringen i ridhuset och fick vara mkt tydlig när han närmade sig - det är ju uppenbart vilken pondus dessa individer har. Jag har träffat på en hel del starka individer men detta är något annat. Mentalt någonting annat. *entusiastisk* Nu var detta en ung PRE hingst som ju i sig en ganska stark ras iof. Men oj va entusiastisk jag blev nu. En helt ny utmaning. Och dessutom med en ägarinna av samma sort som mig själv, men med nya tankar och nya tillvägagångssätt. Lärorikt!

Men för att komma vidare. Nu vill jag såklart koncenterra mig på den här typen av individ. Eller ffa hingstar i allmänhet. Hur skiljer sig erat tillvägagångssätt? Varför? Vad har ni för inställning när ni bemöter en hingst och hur hanterar ni den? Vad är skillnaden, småsaker som man inte tänker på när man inte hanterar dem, men som är självklara i det stora hela?

Kom med alla tankar, ideer och erfarenheter. Nu ska ttl filosofera igen. :D
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag säger som jag alltid gör.

En hingst som är rätt uppfödd blir inte tokig, den blir inte heller aggresiv eller ranghög mot människor.
Precis som en valack.
En hingst är lättare att träna och få tillit från än ett sto. Det är födda att följa och beskydda.


Nu ska jag kila iväg till stallet men svarar mer senare.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Åh tusen tack. Mycket intressant svar. annorlunda än vad jag säkert skulle få av någon annan men stämmer mer överens med mitt tankesätt. Men det hade jag nog räknat med från din sida. ;)

Mycket nyfiken på vad du har att säga.

Om vi nu utgår från denna PRE hingst, 3 år, importerad från Spanien. Mao troligen inte uppfödd på rätt sätt med tanke på hur de i allmänhet behandlar hästar därnere. (Läs i allmänhet). Denna häst är något bongstyrig och jag själv har inte hanterat honom - så jag kan mao inte komma med någon som helt egen uppfattning. Men tydligt var att ägaren agerade något osäkert trots att det säkerkligen inte vad meningen. Hon verkar kunnig och påläst. Kanske kan hennes bemötande vara en orsak till hans beteende. Det kan jag inte svara på. Jag hade inte gått tillväga så som ägaren gjorde i detta fall och gjorde inte mer än avvisade och stannade honom vilket jag var tvungen att göra med spö i hand (enl. ägaren). Däremot vägrade jag att använda det på hästen. Mycket uppmärksam dock, iaf på mig som uppträdde passivt. Vilket för mig är mycket logiskt.

Jag har ju självklart en egen uppfattning om hur jag hade gått tillväga här. Men med tanke på att jag aldrig hanterat den här typen av häst och alla verkar ha så otroligt annorlunda hantering av hingstar än av andra hästar. Och MYCKET stor respekt. Så jag blir nyfiken. Kanske är mitt ev tillvägagångssätt inte helt rätt i detta fall?

Jag kommer antagligen aldrig få hantera denna häst. Men vill lära mig, utvecklas och förstå.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag har fått lära mig att man aldrig kan kränka en hingst. Med kränka menar jag sätta på plats, "ruska om" etc. Med en valack eller ett sto kan man göra detta om det skulle behövas (det ska självklart helst INTE behövas) för de har en grundtrygghet i sig själva. Stoet har flock och föl och valacker har sitt sociala liv och sin mat. Hingsten har bara "äran" och kränker man den väntar de bara på att få ge tillbaka. Kanske inte imorgon och kanske inte nästa dag men förr eller senare så kommer en urladdning.

Min egen praktiska erfarenhet har lärt mig att man får anpassa sig efter verkligheten... kan man t.ex. inte leda sin häst gåendes framför den (praktiserade på ett stall där en av hingstarna bet en i baken om man ledde den så!) får man leda den vid bogen. Inte försöka mästra den utan låta den behålla sin stolthet. Så får man med små medel vinna mer och mer mark dvs större dominans och förtroende.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag har fått lära mig att man aldrig kan kränka en hingst. Med kränka menar jag sätta på plats, "ruska om" etc. Med en valack eller ett sto kan man göra detta om det skulle behövas (det ska självklart helst INTE behövas) för de har en grundtrygghet i sig själva. Stoet har flock och föl och valacker har sitt sociala liv och sin mat. Hingsten har bara "äran" och kränker man den väntar de bara på att få ge tillbaka. Kanske inte imorgon och kanske inte nästa dag men förr eller senare så kommer en urladdning.

Min egen praktiska erfarenhet har lärt mig att man får anpassa sig efter verkligheten... kan man t.ex. inte leda sin häst gåendes framför den (praktiserade på ett stall där en av hingstarna bet en i baken om man ledde den så!) får man leda den vid bogen. Inte försöka mästra den utan låta den behålla sin stolthet. Så får man med små medel vinna mer och mer mark dvs större dominans och förtroende.

:confused:

En hingst är en häst.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

De flesta människor som inte hanterat hingstar innan hypar upp dom så mycket, "oh, dom e så bråkiga å så" så att dom är nervösa vid hanteringen av dom. Hingstar är inte dummare än ston eller vallackar, och känner av detta och försöker väl utnyttja denna osäkerhet som vilken annan häst som helst skulle. Min erfarenhet av hingstar är jättepositiv, alla jag har haft å göra med (är väl bara en fem-sex stycken iof) var jätte-keliga och trevliga. Visste du inte om att det var en hingst du gick fram och hälsade på och du beter dej som med vilken häst som helst så ska du se att den beter sej precis som vilken häst som helst. Såvida det inte är ett brunstigt sto i närheten då, såklart ;)
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Det är min bestämda åsikt också. Men efter som att det verkar vara så väldigt noga det där så vill jag ha lite tankar från folk som har erfarenhet. Jag kan säga att den yttepyttiga erfarenheter jag har av hingstar är fö. mycket god. Jag har aldrig känt för att behandla dem annorlunda. Men andra verkar tycka att detta är ett helt annat djur. Så jag blir nyfiken.. Och visst ger de ofta en annan känsla. Inte för att man vet att det är hingstar. Men alla djur ger ifrån sig ett uttryck.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Vilken intressant tråd! :)

Hanterar inte så mycket hingstar men dem få jag har hanterat har
varit väldigt trevliga hästar allihop.

Men till frågorna:

Går alltid efter individen och anpassar hanteringen därefter.
En del är ju mer lätthanterade än andra. Är väl dock lite extra uppmärksam och vaken på hästens reaktioner och sinnesstämning.
Spec om det är ston i närheten:D
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Om vi nu utgår från denna PRE hingst, 3 år, importerad från Spanien. Mao troligen inte uppfödd på rätt sätt med tanke på hur de i allmänhet behandlar hästar därnere. (Läs i allmänhet). Denna häst är något bongstyrig och jag själv har inte hanterat honom - så jag kan mao inte komma med någon som helt egen uppfattning. Men tydligt var att ägaren agerade något osäkert trots att det säkerkligen inte vad meningen. Hon verkar kunnig och påläst. Kanske kan hennes bemötande vara en orsak till hans beteende. Det kan jag inte svara på. Jag hade inte gått tillväga så som ägaren gjorde i detta fall och gjorde inte mer än avvisade och stannade honom vilket jag var tvungen att göra med spö i hand (enl. ägaren). Däremot vägrade jag att använda det på hästen. Mycket uppmärksam dock, iaf på mig som uppträdde passivt. Vilket för mig är mycket logiskt.



Jag säger på en gång att jag ser att du har skrivit (Läs i allmänhet)
Men har dock än fråga ändå :angel: Har du erfarenhet själv av hur dom sköter sina hästar i spanien?
Dom flesta unghingstar jag har hanterat från S har varit lite bångstyriga ,för det första är det ju unga individer och sen har dom flesta av dom ej stått på stall utan har varit (vilda) alltså gått i stora unghingstflockar och har inte blivit så mycket hanterade,Sen har dom bytt land och rest långt utan sin trygga flock

Om vi nu ska prata om rasen P.R.E så är det en väldig inteligent ras och lättlärd.
Ägaren anser jag inte vara påläst eller kunning om man börjat att hantera en häst med spö!
Var ska då förtoendet komma i från ??
Sen måste man ju räkna med att hästen har fått en jätte stor omställning ! Från frihet till stall i ett helt nytt land , dessutom en lång resa m,m

Jag säger som dom flesta en hingst är först och främst en häst ;)
Och ska så behandlas .
Det som jag tycker är det viktigaste i allhantering av hästar är att man märker att hästen har förtroende för ägaren/skötaren.
Visst kan man säga till en hingst på skarpen precis som man kan med vilken häst som helst ! Dom är inga individer som tänker på hämd;)

Kan ju ta min egen avelshingst som är lugnet själv och tänker mer på mat en tjejerna (dom finns ju där ändå lixom , Men blir stressad om det kommer en såkallad ledar typ in till honom (människa) Som ska börja att förflytta honom och ursäkta uttrycket fjanta sig med honom.

Då blir han mycket skum på människan i fråga och total nonchar denna konstiga individ:smirk:
Min hingst har i en del människors tycke lite mycket frihet.
På så sätt att om vi har varit ute och ridit så får han hälsa sina ston med en gnäggning när vi kommer tillbaka ,och är han pigg någon dag när vi ska ut i hagen så får han gå i passage bredvid mig;)
Han har givetvis bara grimma och jag leder honom i ett helt normalt grimskaft.

Men på nått sätt så är det ok OM man ryar och går på så fort en hingst säger bu eller bä !!! Man ska ha kedjor och spön och hej kom och hjälp mig !!!
Det jag inte fattar är att om ett sto eller vallack beter sig lite illa eller gnäggar ,så är dom bara busiga medans en hingst är FARLIG HINGSTIG OPÅLITLIG???

Jag tycker att du är inne på rätt spår när du inte vill använda spö och grejer på hingst.

Tesora
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Det borde väl du veta som har varit här så länge?
Kedjor, pisk och påk är svaret :devil:

LIA
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Varför ska den då behandlas annorlunda? Alla är de individer, oavsett kön, och för det mesta blir de som man uppfostrar dem.

Jag skrev inte att de skulle behandlas annorlunda. Bara att en hingst enligt min erfarenhet utstår kränkningar i mindre utsträckning än ett sto eller en valack.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Men har dock än fråga ändå Har du erfarenhet själv av hur dom sköter sina hästar i spanien?
Där har du helt rätt. Det har jag faktikt inte. Jag har faktiskt aldrig varit i Spanien ens. Därmot känner jag ju till en del människor som kommer från spanien, samt människor som importerar hästar därifrån och har varit mycket där och enligt dem är det mer acceptabelt med en något hårdare hantering än vad jag personligen skulle acceptera.

Men som sagt. Jag kan absolut ha fel. :bow: Det gäller vartända ord jag säger och jag är mkt glad för åsikter. Hur ska jag annars lära mig? ;)

Men som det låter på folk här, så kan jag hantera dem precis så som jag hanterar vilken häst som helst. Vilket jag från början också ansåg att man borde. Mycket tack. Då ligger alltså utmaningen i min egen självkänsla och detta är intressant! :) Jag hoppas att jag får chansen att utveckla det här. *entusiastisk* :D

Ang. spö och pisk kommer ingen någonsin att kunna lura i min att vi nånsin kommer att kunna få något fysiskt överstag över en häst. Jag tar den säkra vägen. ;) Dessutom är mitt syfte inte att få hästen att göra som jag vill, utan att få hästen att vilja samarbeta. Det är två mycket skillda saker.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag skrev inte att de skulle behandlas annorlunda. Bara att en hingst enligt min erfarenhet utstår kränkningar i mindre utsträckning än ett sto eller en valack.

Men det tycker jag det står precis här:

Min egen praktiska erfarenhet har lärt mig att man får anpassa sig efter verkligheten... kan man t.ex. inte leda sin häst gåendes framför den (praktiserade på ett stall där en av hingstarna bet en i baken om man ledde den så!) får man leda den vid bogen. Inte försöka mästra den utan låta den behålla sin stolthet. Så får man med små medel vinna mer och mer mark dvs större dominans och förtroende.

Jag behandlar mina precis som vilka andra hästar som helst. Alla tre går bakom mig utan att röra mig. Mopsar en sig måste jag "mästra" honom, annars kan det bli farligt för mig precis som med vilken annan häst som helst. "Kränkningarna", som du kallar det, är ett måste i en flock och det är ngt som de flesta hingstar underkastar sig, hästar som de är.
Normalt sett så är mina väl medvetna om rangordningen då ledarhästen håller dem i schack, men ibland (ytterst sällan) får jag markera min position. Så mina hingstar har oxå sitt sociala liv och sin mat. Föl har jag inte tänkt på, för då måste jag stoppa in ett sto där oxå. Och sådan farliga, ohanterbara hästar ids jag inte med.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Kan inte annat än halla med i det som tesora skrivit om unghingsthantering i Spanien. Det är exakt det som jag själv upplevt/upplever medans jag jobbar här. "Vara" unghingstar växer upp i flock, gar först tillammans med mamma och alla jämngamla kompisar och deras mammor tills det att de är lite över halvaret gamla. Da skiljs de at till tva flockar, en med de vuxna och en med unghingstarna. När de sedan bli över aret sa släpps de ut pa unghingstbete (lösdrift) och lever där tills de är gamla nog att börja arbeta och ridas in. Detta ger enligt mig en bra grund att arbeta viadare ifran, för de uppfostrar och tillrättavisar varandra inom flocken.

Har ALDRIG stött pa nagra som helst problem med de unghingstar vi tagit in som jag sedan ridit in. Alla har varit hur trevliga som helst att arbeta med. Precis som tesora skrev sa är det en väldigt intelligent och lättlärd ras. Tycker att spanjorer har ett bra sätt att hantera sina hingstar, för man ser dem som vilka hästar som helst. Inte som farliga "monsterhingstar" som maste hanteras med alla möjliga hjälpmedel. Faktum är att av alla hästar jag jobbat med sa har de "jobbigaste" varit de fa ston som jag ridit. Nu kan man väll knappast kalla dem väldigt jobbiga men i jämnförelse med hingstarna sa har de varit betydligt bökigare och trakigare att halla pa med.Att en häst blir "farlig" kan man knappast lägga pa vilket kön den har da har det snarare med uppfostran att göra.

Vi leder alla hästar i grimma och grimskaft utan nagra som helst problem. Kan även ta dem i pannluggen eller endast öppna boxdörren och ytterdörren om de ska släppas ut i hagen. Alla vara hingstar hanteras utan problem av mina vänner och släktingar som kommit pa besök utan nagra som helst problem. Som alla hästar sa behöver de tillrättavisas ibland, men inte hardare eller mer annorlunda än vilken annan häst som helst. Är man bara konsekvent i sin hantering med dem sa blir de ocksa snälla och trevliga att hantera.

Behöver jag nämna att det skulle aldrig i min värld falla mig in att skaffa ett sto, det gar inte att hitta ärligare och trevligare hästar än hingstar i mina ögon. (särskilt inte en PRE hingst, partiskt, nej vadda :D :angel: )
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag ska uttrycka mig så kortfattat jag kan.

En hingst är född att ledas, den vill ha någon som leder den och den känner sig trygg att bli ledd.
Dess uppgift i flocken är att skydda och fortplanting.

Ett sto är svårare än en hingst.
De är födda att leda. De växer upp och tar ofta sin mammas rang, iom att de lär sig från denna.
Ett stos uppgift i flocken är att leda de ranglägre sam uppfostra de yngre.


Därmed är ett sto mer besvärligt och mer svårflirtat än en hingst.

Min personiga erfarenhet är bla. min egen hingst.
Han var mycket snäll när jag köpte honom, men hingst.
Han var osäker i sig själv, stressad. Han hade ingen trygghet.
Max formligen kastade ledarskapet över till mig och var tacksam över att jag ville ta på mig den uppgiften. Han var långt ifrån lika hård i sin examin av mig.

Mitt sto Loa och jag har däremot en överennskommelse. Dels för att jag inte hanterat henne så mkt (avelssto) dels för att hon är en väldigt klok häst, jag behöver inte vara ledare över henne. Vi har en ömsesidig respekt.



Hingstar som föds upp under naturliga förhållanden får en uppfostran. För dom är det inget konstigt med en annan häst, det är en vän.
En hingst som föds upp ensam, som hanteras som något farligt, blir något farligt.

Precis som vilken annan häst som helst.

Stoet eller valacken reagerar med energi, och ouppfostra. De får ingen som sätter dom på plats i hagen, de får ingen erfarenhet av att gå med i flock och tillhöra någon.
Vissa valacker blir dock hingstiga.


Skillnaden mellan en hingst och en valack/ett sto som fötts upp på detta sätt är att det för hingsten och stoet så finns inte en mängd hingsthormoner som skriker "STO! BETÄCK!" så fort de möter en annan häst.





Därför hävdar jag även att en hingst är en häst.
Med rätt uppfostran och rätt liv så ser man inte någon skillnad på en hingst och en valack/ett sto.

Givetvis finns individen/undantaget som bekräftar regeln.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag har fått lära mig att man aldrig kan kränka en hingst. Med kränka menar jag sätta på plats, "ruska om" etc. Med en valack eller ett sto kan man göra detta om det skulle behövas (det ska självklart helst INTE behövas) för de har en grundtrygghet i sig själva. Stoet har flock och föl och valacker har sitt sociala liv och sin mat. Hingsten har bara "äran" och kränker man den väntar de bara på att få ge tillbaka. Kanske inte imorgon och kanske inte nästa dag men förr eller senare så kommer en urladdning.

Min egen praktiska erfarenhet har lärt mig att man får anpassa sig efter verkligheten... kan man t.ex. inte leda sin häst gåendes framför den (praktiserade på ett stall där en av hingstarna bet en i baken om man ledde den så!) får man leda den vid bogen. Inte försöka mästra den utan låta den behålla sin stolthet. Så får man med små medel vinna mer och mer mark dvs större dominans och förtroende.

Intressant!!! Jag tycker precis tvärt om. En hingst kan du "gå på"/tukta på ett helt annat sätt än ett sto. Hon kan blir rekorderligt "purken".
Hingsten bryr sig inte så mycket. Sen finns det naturligtvis massor med olika personligheter.
Visst skall man ha koll bakåt, men nog skall även en hingst kunna gå bakom en. Dock, man skall aldrig glömma att det är en hingst man hanterar.
Ibland kan jag tycka att det är omgivningen som har problem.
Hingstar som får växa upp isolerade från ston och tom andra hästar kan jag tänka mig blir stökiga, men med vanlig hästuppfödning och hantering blir dom trevliga och roliga djur att hålla på med.
SEN, tycker jag att man kastrerar sådan djur som inte skall användas i avel, "DIXI"!
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Hej jag kan bara inte låta bli att skriva Kyra Kyrklunds visdomsord det var ungefär så här+ mina egna ord;
En valack säger man till..o han gör det utan protester
En hingst ber man o han gör det glatt..
Till ett sto får man skicka in flera ansökningsformulär innan hon bestämmer hur hon ska göra...:rofl: :rofl:

En hingst som är fostrad från början är underbar MEN en hingst som är felhanterad kan bli livsfarlig.. och då kan man behöva vara supersträng och använda spö. Tycker inte att det är misshandel o kränkning..
prillan
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
956
Senast: cassiopeja
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 072
Senast: LFreddy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp