Hur hanterar jag detta...

bettysmatte

Trådstartare
nästa gång (OM det blir en nästa gång)??

Idag när jag var hos pållarna med vatten kastade jag också ut ett antal morötter till dem i hagen (tycker inte om att mata från handen). Stora hästen, som är 3 år, hittade såklart inga morötter så jag gick i riktning mot dem för att visa henne. Då ser jag i ögonvrån hur öronen åker bakåt och att rumpan rör sig i riktning mot mig. Jag flyttar mig, såklart, instinktivt åt sidan och RYTER samtidigt riktigt högt (skrämde nog tanterna som skulle ut på promenad;) ).

VAD sjutton gjorde hästen??? Trodde hon på allvar att jag konkurrerade om maten, och försökte skrämma bort mig? Slog det slint temporärt och hon "glömde" att det var matte, och inte shettisen, som var i närheten av morötterna?

Min främsta fråga är: vad gör jag nästa gång det händer, om det blir en nästa gång? Ska jag undvika situationen, eller istället försöka provocera fram den och "ta tag i problemet"? Jag är alltid så rädd för att få en häst som "tar över" att jag ev. överreagerar på småsaker... Men jag gillar INTE när min annars så snälla unghäst visar humör mot mig, även om det nu skulle vara ett misstag. Hjälp - åsikter tack!!!
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Jag tror att det är som du säger - hon trodde att du skulle ta hennes mat och försökte skrämma bort dig. Unghästar kan vara mopsiga som sjutton och tar varje tillfälle att "sätta sig" på andra. Du gjorde rätt som röt åt henne. Du är ju högre i rang!
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Håller helt med... unghästar e ju lite som tonåringar, och det gäller hela tiden att sätta gränser coh påminna om gränser....
Lycka till!
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Du gjorde rätt.

När jag fodrade en gång i somras ute i hagen la min valack på 4 år öronen bakåt och hotade mig lite. Han fick en hink i huvudet och sen dess har han aldrig hotat mig mer.
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Du gjorde rätt.

När jag fodrade en gång i somras ute i hagen la min valack på 4 år öronen bakåt och hotade mig lite. Han fick en hink i huvudet och sen dess har han aldrig hotat mig mer.

Mm, jag önskar också att jag haft något med mig som skrämdes lite. Vi får väl se om mitt rytande räckte, eller om hon beter sig så här igen mot mig.
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Tycker du gjorde helt rätt som visade vem som bestämmer. Unghästar testar gärna ofta, för att få reda på vad som gäller just för stunden, så det gäller ju att vara tydlig :cool:
Jag skulle provocerat genom att göra om samma sak nästa dag...om hon fortfarande testar då är du ju beredd och kan sätta henne på plats direkt, utan någon större dramatik.
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Om du känner dig det minsta osäker- ta med dig ett dressyrspö (lite längre...) och håll utom synhåll så att vid behov förstärka ditt rytande!

Jag gjorde så, när vi i mitt stall hade en häst som "vaktade" mitt sto, och eftersom jag då var gravid kändes det lite tryggare att ha med ett spö när jag skulle hämta min...
Lycka till- skriv gärna hur det går!!
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Du gjorde helt rätt.

Hur reagerade hästen på rytningen?

Om den reagerade med att gå undan/ sluta direkt med ett "Oj, shit" uttryck i anskitet har du inget problem i framtiden.

Om hästen fortsatte hota dig efter tillsägningen har du ett.
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Du gjorde helt rätt. Det är viktigt att hästen lyssnar på din röst, och som många andra skrivit här redan, ser dig som ledare. Det var säkert så att hästen uppfattade dig som om du skulle stjäla morötterna (har varit i samma situation), och om du inte skulle ha något till hands räcker det ofta att kasta en pinne eller en handfull småsten.

Blir alltid attackerad av en elak hund (dvs hästen blir attackerad) när jag rider ut (genom en speciell gård som jag nästan alltid måste passera), tar nu med mig en handfull småsten varje gång. Kommer hunden och försöker bita hästen i haserna kastar jag sten och ryter åt den. Efter några gånger lärde den sig att man inte skall komma för nära! (har snälla hästar som inte sparkar...tyvärr...)
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Låter som du gjorde helt rätt men jag personligen tycker inte om att "provocera" fram sådan beteende när hästarna går i flock lösa. Visst ska det aldrig aldrig göra ngt mot dig men jag tycker att på just den punkten är det onödigt att ha som mål att allta ska funka smärtfritt om man bara ska slänga ut lite morötter som du (menar inte att du provocerade medvetet). En annan sak om man fodrar hästarna så, då ska de läsa sig o vänta på sin tur men då är man i en helt annan situation, alla får sitt oavsett om de är snabba fram/hotar de andra osv.
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Jag tycker som de andra att du gjorde helt rätt.

Sen måste ju hästar också få ha en dålig dag och göra fel någon gång. Jag skulle absolut inte "älta" det som hänt, eller analysera sönder situationen.

Hästen gjorde fel, du röt till, så var det bra med det, bete dig mot dina hästar som vanligt även i fortsättningen.

Skulle av någon anledning hända igen, så fundera på det då.
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Du gjorde rätt - men - hästen ser dej inte som den starke ledaren och det måste du ta tag i snarast.
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Du gjorde rätt - men - hästen ser dej inte som den starke ledaren och det måste du ta tag i snarast.

Jag håller med dig angående ledarskap. Dock har jag "bara" ägt hästen sedan mars i år, och en stor del av tiden har hon gått på bete med relativt sporadisk hantering och väldigt lite ridning och körning. När hon kommer hem blir det ju mycket mer hantering, och jag tror och hoppas att ev. problem löser sig då!
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Jag håller med dig angående ledarskap. Dock har jag "bara" ägt hästen sedan mars i år, och en stor del av tiden har hon gått på bete med relativt sporadisk hantering och väldigt lite ridning och körning. När hon kommer hem blir det ju mycket mer hantering, och jag tror och hoppas att ev. problem löser sig då!
Ja, det kan bero på det, så det går ju att fixa, bara jobba på!
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Så länge det inte blir farligt för dig så tycker jag att du ska ta tag i grejen. Jag blir ARG när hästarna gör så där, "går på mej" som om jag vore en undernådig.
När det är människor i närheten så ska de visa mig lika mycket respekt som jag visar dem, svårare än så är det inte.
Ömsesidig respekt.
 
Sv: Hur hanterar jag detta...

Jag blir ARG när hästarna gör så där, "går på mej" som om jag vore en undernådig.
När det är människor i närheten så ska de visa mig lika mycket respekt som jag visar dem, svårare än så är det inte.
Ömsesidig respekt.

Jag håller med dig till 100%.

HUR hade du gjort i min situation för att "ta tag" i det?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 434
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 853
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp