Hur hanterar jag 3-årig hingst?

B

boob

Jag ska få hem en treårig hingst om några veckor, han är inriden och visad på treårs test och nu är meningen att jag ska fortsätta utbildningen tillsammans med ägarna!
Dock har jag aldrig tidigare haft en hingst hemma och jag skulle bli jätteglad om jag kunde få allas era tips om det är något speciellt i hanteringen, ridningen eller allt möjligt!!

Tack på förhand!!!
 
Sv: Hur hanterar jag 3-årig hingst?

Hur har du tänkt ha honom uppstallad? Kan ju tänka på att ha en valack som boxgranne som han kanske kan dela hage med. Eller ska du ha honom på lösdrift? Jag gör som annars som m vilken häst som helst. En väldigt hingstig hingst behöver man ju inte passera ston annat än i nödfall. Ridmässigt har de aldrig varit nått problem ibland kan man ju dock få säga lite hallå där koncentrera dig. De hingstar jag har umgåtts med å ridit har alla varit väldigt tillmötesgående å lyssnat bra. Sen att det kan plötsligt komma nått ryck får man ju räkna med. Att gå mellan 2 hingstar som inte känner varandra bör man undvika. Vet en som fick sitt finger avbitet.
 
Sv: Hur hanterar jag 3-årig hingst?

Tack!

Ja han ska stå uppstallad, antingen bredvid en valack eller utan granne, men man behöver inte täcka boxgallert då?

Enligt ägaren är den snäll och som vanligt i ridningen så det känns bra att du säger att de brukar vara det också!

Hur är det med staketen i hagen?
 
Sv: Hur hanterar jag 3-årig hingst?

Jag tror att det kan vara bra att tanka lite pa hagplaceringen, se forst och framst till att ha mellanrum mellan hagarna sa att dom inte kan nosa pa varann (och komma at att sparka). For min hingst sa tycker jag att det funkar bast for honom att sta med en hel hages mellarum (framst pa varen) annars springer han som en tok hela dagen. Om hingsten funkar att ha tillsammans med valacker ar det toppen, men ha i atanke att vid den har arstiden sa kanske det ar lugnare att ha honom sjalv.
Men det beror ju alltid pa individen vad som funkar.

Om du har en valack i boxen bredvid sa tror jag inte du behover tacka gallret, du far prova och se helt enkelt.

Jag brukar sjalv till en borjan forsoka att rida pa banan utan andra hastar och undvika att rida tillsammans med ston tills jag kanner att hasten funkar bra i alla gangarter och har koncentration nog pa mig. Sen rida tillsammans med hagkompis eller boxgranne innan jag ger mig ut bland okanda och ston, men det ar nog bara sunt fornuft.

Lycka till
 
Sv: Hur hanterar jag 3-årig hingst?

Det viktigaste när det gäller hingstar är att de vill ha koll! De vill kunna se de andra hästarna. Att täcka boxgaller är det sämsta du kan göra.
Vi har just nu tre hingstar och de står i boxar utan galler i samma stall som ston. De går i hagar där de har koll på de andra hästarna.
Just de här är uppväxta ihop, en treåring och två fyraåringar och kan än så länge gå ihop.
Tidigare hade vi två, äldre godkända hingstar, de gick ensamma, men så att de fortfarande hade koll över varsin hästhage. Dessutom stod även de i stallet utan galler.
Så vill du ha en glad och positiv hingst så behandla honom som en häst.

Isolera honom inte, låt honom ha koll...däremot hade jag varit väldigt försiktig med att låta honom dela hage med någon han inte vuxit upp med.
 
Sv: Hur hanterar jag 3-årig hingst?

Håller med här, för tillfället har vi två hingstar på gården och det som gäller är att de får gå i hagar så att de ser stona och att det är dubbelstaket runt de hagar som hingstarna går i. Och givetvis har de varsin hage med stohagarna emellan!
Sen är det så individuellt hur mycket de springer utmed staketet; den ene springer mycket, ropar och vill ha full kontroll, den andre är lite mer bekväm av sig och springer bara om det är något speciellt som händer.

I stallet har vi aldrig täckt gallren, och vi har inte heller några galler utåt mot gången. Det funkar mycket bra, de kan båda utan problem stå med ston i boxen bredvid. Skriker lite först, nosar och flemar, men lugnar sig snabbt.

Man måste vara medveten om att det är en hingst man hanterar och ligga lite före i planeringen så man undviker jobbiga situationer. Men man måste kunna kräva av en hingst att han ska koncentrera sig och klara av situationen även om det finns ston och andra hingstar i närheten. Fast det är inte helt lätt om man bara är tre år ....:angel:
 
Sv: Hur hanterar jag 3-årig hingst?

Så du tkr alltså att alla hingstar ska gå själva såvida de inte gått tillsammans med nån från födseln? Min erfarenhet är att de mår bäst av att gå tillsammans med någon annan. Speciellt som hästen ifråga bara är 3 år. Man behöver ju inte släppa ihop m nån pang bom men ha i åtanke nån/ några individ/er som hästen kan gå tillsammans med. Mkt svårare ju äldre hästen blir om den gått själv länge. Den tappar som språket. Å det är onödigt om man kan undvika.

Ts: ang boxarna så ser du ju om de behövs täckas lr inte. Vissa hästar är mkt lugnare m en egen vrå andra är hur coola som helst och verkar gilla grannen. Och var inte rädd att byta Plats om det inte funkar. Hästar som går tillsammans i hagen ser ja som naturligt att ha som boxgranne. Hästarna väljer oftast själva, man märker det oftast ganska omgående. Och detta m hagar så kan man inte va försiktig nog vad gäller staket. Finns ju de som gör allt för å kolla läget oavsett staket typ :p medan andra kan gå i vilken hage som helst. Väldigt olika. Men för å ta det säkra före de osäkra så högt staket, mellanrum till hagen bredvid och slippa gÅ förbi ston på vägen. Jag har ju gått många ggr m en extremt hingstig hingst som knappt tålde andra hästar. Men han hade inte gått med andra sen föltiden. Han var verkligen gudasnäll men som sagt oerhört hingstig. Fick man säga till ganska ofta å sen beröm när han lyssnade. Sen testa vi att släppa ihop honom m en valack shettis och det var ju väldigt pirrigt (för mig) men gick hur bra som helst. Bästa beslutet å han fick som ett annat lugn över sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hanterar jag 3-årig hingst?

Jag skrev inte att jag ansåg att han skulle gå själv! Jag skrev att hon skulle vara försiktig med att släppa ihop honom med någon han inte vuxit upp med. Hingstar är individer och en del är mer stridslystna än andra. Det hör lite till hingstmentaliteten att mäta sig med andra hästar.
Det kan gå jättebra, men det kan också bli katastrof...
 
Sv: Hur hanterar jag 3-årig hingst?

Ok jag uppfattade det som att du var emot att hingstar skulle gå med andra än de från första flocken. Vilket i praktiken är väldigt svårt att få till då hästar flyttar, säljs mm. Vet de som absolut INTE ska ha sin hingst m andra. Varför? Jo bara därför att det är en hingst. Det bästa när man släpper ihop en ny är ju att ta det stegvis (oavsett kön egentligen) Tex så att de står i boxarna bredvid varandra. Redan då ser man ju hur hästarna reagerar. Enklare att flytta oxå.

Edit: och lite allmänt så ska man inte ha hästen i avel så skulle iaf jag kastrera. Av flera anledningar. Bara i undantag då jag kan tka att en kastering inte är på sin plats oavsett om hästen går till avel lr ej.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hanterar jag 3-årig hingst?

När jag hade flera hingstar så stod de i samma stall som stona, med galler mellan boxarna och öppet ut i stallgången (inte så de kunde nå andra hästar.) Fungerade finfint! Mina grabbar delade hage och även det fungerade bra. Jag delade dock på dem i varsin hage när stona började brunsta.

Nu har jag bara en hingst och han går på lösdrift i hagen brevid stona. Sommartid går de i hagar brevid varandra men med några meters mellanrum mellan hagarna. Jag har vanligt elband med trästolp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
597
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Trott
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp