Hur hantera "vaktig" hund?

taccotad

Trådstartare
Har en bekant med en hund som vaktar lite väl mkt. Det kvittar var den är, den skäller, "ser spöken" och känns inte helt stabil. Ägaren blir arg på hunden när den börjar tokskälla på folk...för att nästa gång bara skratta bort det och i stället berömma.

jag har funderat på detta ett tag, min hund är en sådan som släpper in vem som helst i huset och skäller typ bara om det knackar på dörren mitt i natten. Så jag vet inte riktigt hur man hanterar en hund som har mer vaktinstinkt än min.

I framtiden skulle jag vilja ha en hund som har liiite mer vakt i sig än min nuvarande. Vi bor ensligt ute i skogen och skulle gärna vilja att oinbjudna gäster tänker efter en gång extra innan den tar sig in. Men jag är rädd att det kommer går överstyr då jag inte riktigt vet hur man ska hantera det.

Sv: Hur hantera "vaktig" hund?

Vår hund vaktar, alldeles lagom enligt mig.
Hon skäller när någon kommer (om hon inte sover väldigt djupt, för då är det inte säkert att hon märker något :p), om någon uppehåller sig utanför huset lite skumt osv. Hon är väldigt selektiv, vaktar mer på vissa människor än andra (de hon vaktar mer på är sådana som jag själv skulle kategorisera som "skumma typer") osv.
Så fort hon ser eller hör vem det är (om det nu inte är en väldigt skum typ) så är allt lugnt, då går hon fram och hälsar.

I perioder har hon vaktat mer eller mindre på konstiga saker.. Ett tag skällde hon så fort det poppade till i stekpannan eller om man själv gick i trappen. Var någon form av tonårsgrej..

Enda gångerna hon vaktar lite smått oönskat är när vi är i lyhörda lägenheter. Men det kan man väl förstå, hon är ju van vid att bo ödsligt ute på landet.

Iallafall. Vi gör ingen grej av det. Om hon skäller för att det kommer någon så går jag bara ner och hälsar besökaren välkommen (ibland fungerar hon lite som en ringklocka, smidigt :angel:). Om hon skäller på "ingenting" så säger jag bara typ "jaja, nu räcker det. Inget att hetsa upp sig för". Är hon väldigt ihärdig kan jag öppna dörren och kolla så det verkligen inte är någon där ute..

Jag skäller aldrig på henne för att hon vaktar, inbillar mig att det bara förstärker vakten..
Skäller hon oönskat så ignorerar jag eller pratar lite med henne, på samma sätt som jag alltid pratar med henne. Kan berömma lite "ja du är jätteduktig men nu kan du vara tyst".

Jag tror inte man ska direkt uppmuntra, men inte heller skälla på hunden. Bäst att inte göra någon grej av det utan bara hålla sig lugn.
Vi har aldrig gjort något speciellt utan det har funkat bra iallafall.

Du uppmuntrar vakten likväl som du ska kunna dämpa den.

Men det krävs allmän lydnad i grund och botten för bästa resultat. Det hänger på vilken förare det är respektive vilken slags hund det är.

Varför skulle man behöva allmänlydnad för att hunden ska vakta bra?
Vakten faller sig helt naturligt för iallafall min hund, det är knappast någonting vi har lärt in.

Därför att annars kan hunden gå överstyr och börja vakta hejvilt, även i lägen då det är direkt olämpligt.

Det är också skillnad på att vakta, bevaka och försvara på ett bra sätt och att bara gapa lite.

Är just detta jag funderar över. Man vill ju absolut inte att det går överstyr. Just därför jag kände att jag behövde veta lite hur man gör. Min nuvarande hund kan säga typ ett dovt "boff" om nån kommer men mer är det inte. Han har man aldrig behövt säga till. Kompisens hund håller på och skäller för jämnan, vaktar även när dom är här hemma.... jag anser ju att ägaren borde kunna sätta stopp för en sån sak. Men känner inte själv att jag vet hur JAG hade gjort i en sådan sits.

Det vi pratar om i den här tråden är väl ändå vakt som i "varna när någon kommer"? Det är iallafall vad jag tolkar att TS är ute efter.
Ni kanske pratar tjänstehund eller nåt men jag har svårt att se hur just lydnad skulle spela så stor roll i det som TS efterfrågar.
Borde inte hundens temperament vara mer utslagsgivande?

Men vaktar han verkligen på riktigt eller är det kanske ett okynnes beteende han har lagt till med? Eller kanske han skäller av osäkerhet eftersom ibland får han och ibland inte om dom inte har några specifika situationer hunden FÅR skälla i såklart!

Min hund skäller när det kommer någon om jag inte reagerar (typ sitter i telefon och låter personen knacka en gång till) och på nätterna om det är något utanför. Går jag och kollar och säger att "det är lungt" så slutar han.

Alltså; Hunden vaktar och signalerar, jag kliver in i bilden och kollar läget, talar om för hunden att nu går jag in och tar över, bry dig inte mer och hunden slappnar av och känner att situationen är under kontroll och har för flera sekunder sedan slutat skälla.

Enligt mig (jag är ingen expert men för oss kom det naturligt) så började denna ritualen ske när vi fick upp en någorlunda lydnad och kommunikation, relation ihop. Jag tycker det är okey att min hund skäller och talar om att det kommer någon och lika viktigt är det att personen som för hunden för tillfället ska kunna ge hunden signalen och få tyst på den och ett slut på vaktandet. Detta har inte varit några problem för oss, men skulle du vara osäker så har säkert uppfödare och andra erfarena inom just den rasen du väljer mer kunskap om rasen och vaktandet i sig och hur du ska hantera det!

Jag tycker det är skönt när dom vaktar lite och kanske bara skäller till då och då om de kommer någon. En hund känner direkt om de är något som inte är okej och skulle då direkt börja vakta ordentligt och inte släpper in vad som helst.

Hundar som skäller på allt och alla är ofta osäkra individer, tomma burkar skrammlar mest helt enkelt. Dessa hundar är sällan särskilt skarpa och tar hellre till flykt än att ta en konflikt, rent generellt.

Jag har en räddhöna som gärna skäller i förebyggande syfte, speciellt när hon inte vet vad som väntar. Hon skäller alltid när det kommer någon, skäller ofta på folk som passerar mina föräldrars gård och skäller även av ren mörkrädsla. Hon är också en sån hund som mycket väl skulle kunna bita någon om hon blir trängd och som har lite väl mycket nerv för sitt psykes bästa. Som tur är så är hon i grunden en mycket vänlig hund och de få gångerna något har hänt har det varit jag som blivit "drabbad" av hennes flippar.

Min andra, den säkra och ganska skarpa hunden säger inte halvsju. Hon vaktar inte, kunde inte bry sig mindre om vem jag bjuder in och man ska vara glad som gäst om hon lyfter på huvudet för att se vem det är. Dock vet jag att den gången hon skäller, då är det allvar. Hittills har det inträffat 2 gånger och båda situationerna har varit hotfulla ur ett hundperspektiv.

Så att uppmanna tokskällande ger i mina ögon bara problem, man förstärker ett problembeteende.

Nej, precis. Och vem vill ha en skällig hund ändå, min räddhöna skäller förvisso relativt sällan, men fasiken vad det stör mig...

Blev väckt 03.34 eftersom vi tydligen hade ny tidningsbärare som var och vände vid min dörr, räddhönan ville bara berätta det och drog igång valpis också:crazy:

Så att uppmanna tokskällande ger i mina ögon bara problem, man förstärker ett problembeteende.

Kan bara +:a på det!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Mina hundar talar alla om när det kommer folk på gården. Speciellt om de är ute i hundgårdarna, MEN de vet att det räcker med att skälla en liten stund på främmande folk = de tystnar av sig själva efter någon minut (om ingen säger ifrån) och återgår till sitt och bryr sig inte mer än så.

Varför tystnar de? Jo, för att det har jag ju såklart lärt dem med hjälp av den vanliga vardagslydnaden och där ingår ju både "nej" och "tyst" bla ;)

Deras jobb är inte att vakta, skälla på folk och vara allmänt gapiga. Jag skulle bli totalt galen om de inte kunde hålla käft och slappna av när det kommer folk :eek: För att inte tala om vad (de få, men ändock) övriga bybor skulle tycka..

Words!:bow:

Titta på hundar med rejäl vaktinstinkt, typ Molosshundar, det säger ofta inte ett pip. Men agerar de brukar skadorna bli därefter.

+1 på den.

Vi har en rottis vilket man märker vakten på, han säger inte ett pip när det händer något, men han ställer sig till exempel för dörren och det väldigt tyst. Han smyger typ. Likadant var det med mannens förra rottis.

Men vakt missuppfattas gärna och man tror att det bara handlar om skällande.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 820
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 047
Senast: nejlica
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 324
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31